صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۲ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در دیدار با دبیران کل تشکل‌های صنفی معلمان؛

معماری نظام تعلیم و تربیت کشور باید اصلاح شود

علیرضا کاظمی، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در دیدار با دبیران کل تشکل‌های صنفی معلمان گفت: معماری نظام تعلیم و تربیت کشور باید اصلاح شود.
کد خبر : 927968

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا کاظمی ضمن قدردانی از حضور ارزشمند نمایندگان تشکل‌های صنفی فرهنگیان و اشتراک گذاشتن دغدغه‌های جدی و به حق آنان در راستای اعتلای نظام تعلیم و تربیت کشور، گفت: بسیاری از دغدغه‌ها و پرسش‌های جدی شما مورد توجه است و در کمیسیون‌های مختلف مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه توجه به دیدگاه‌های کلان نمایندگان تشکل‌های صنفی پیرامون مسائل مختلف آموزش و پرورش باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: بنده فرد عملیاتی و میدانی هستم، اهل کار نمایشی نیستم و به تظر کلیه منتقدان احترام می‌گذارم، چون شما با تمام نقد‌ها، معلمین عزیز این کشورهستید.

کاظمی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین مصایب آموزش وپرورش این است که هر دوسال یکبار کیلومتر آموزش و پرورش صفر شده است، تصریح کرد: متاسفانه با تغییر هر وزیر همه برنامه‌ها نیز متوقف و برنامه‌های جدید ارائه شده است.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های مهم اجرایی خود در دوران سرپرستی، گفت: تصویب شبکه شاد در شورای عالی فضای مجازی، حضور رئیس جمهور برای اولین بار در شورای عالی آموزش و پرورش، پرداخت پاداش معوق فرهنگیان و افزایش فوق العاده ویژه معلمان از جمله موارد مهم در آن دوره کوتاه سه ماهه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه حرکت من بر اساس دیدگاه‌های رییس جمهور محترم و سیاست‌های ایشان خواهد بود، گفت: نقشه راه اجرای برنامه هفتم است البته درمسیر باید معایب و ایراد‌های آن مرتفع می‌شود.

کاظمی، آموزش و پرورش را سرمایه ملی دانست و افزود: برای حل مشکلات آموزش و پرورش باید کنار هم باشیم و قلبمان برای نظام تعلیم و تربیت کشور بتپد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر ریل گذاری درست در برنامه‌های این وزارت خانه، گفت: دو ناکارآمدی بزرگ مانع پیشرفت در آموزش و پرورش شده است که اولی ناکارآمدی در مدیریت مسائل روزمره نظام تعلیم و تربیت؛ دومی ناکارآمدی در ساختار تربیتی دانش آموزان است و معماری نظام تعلیم و تربیت کشور باید اصلاح شود.

کاظمی ساختار برنامه درسی داخل مدرسه را دچار اشکال دانست وگفت: برنامه درسی آموزش زده، خشک و حافظه محور باید به برنامه درسی فعالیت محور، با نشاط، دانش اموز محور و مهارت محور تبدیل شود.

وی به کارگیری مدیران نالایق، ناشایسته و بی تجربه، فرایند‌های غلط و غیر کارشناسی و بی ثباتی مدیریت را مهمترین مشکلات در فرایند‌های اجرایی آموزش و پرورش دانست و افزود: آموزش و پرورش نباید دچار روزمرگی شود و فعالیت‌های آن باید با نشاط و خلاقیت پیش رود.

گفتمی است؛ در این نشست صمیمی دبیران کل تشکل‌های صنفی معلمان به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند که در ادامه خواهد آمد.

دبیرکل انجمن اسلامی در نشست صمیمی دبیران کل تشکل‌های صنفی معلمان باگزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد:با حضور دکتر کاظمی نمونه کار کارشناسی را در آموزش و پرورش می‌بینیم. وی با اشاره به اینکه گزینه‌ای برای آموزش و پرورش انتخاب شده که از مدرسه آمده است، گفت: وی مراحل معلمی و مدیریت را پلکانی طی کرده و خوشبختانه رییس جمهور به عهدی که با مردم بسته بود که کارشناسی کار میکنیم، پای‌بند ماند وامروز با حضور دکتر کاظمی نمونه کار کارشناسی را در آموزش و پرورش می‌بینیم که امیدواریم با آگاهی کاملی که از موضوعات آموزش و پرورش دارد، شاهد توسعه در نظام تعلیم و تربیت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در آستانه شروع سال تحصیلی جدید با چالش‌های زیادی روبرو هستید که باید از همین امروز برای آنها برنامه ریزی کنید.اولین چالش، کلاس‌های بدون معلم است. سال گذشته تا آذرماه کلاس‌ها خالی بود و قطعا تا کنون برای آن برنامه ریزی خاصی انجام نگرفته است.

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان تاکید کرد: چالش دوم منابع انسانی و ساماندهی آن است که باید برای آن نیز چاره اندیشی کرد.چالش بعدی توزیع عادلانه و مناسب تجهیزات است و با توجه به شعار رئیس جمهور که رفع تبعیض و برقراری عدالت است باید این مسئله حل شود.

 وی در پایان بر احیای طرح نظام معلمی در دوره جدید وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد.

در ادامه رمضانزاده عضو انجمن اسلامی معلمان با اشاره به اینکه انتظار ما انجام وظایف قانونی آموزش و پرورش است، گفت: آنقدر بر ترییت دینی تمرکز کردیم که از تربیت سیاسی و اجتماعی غافل شدیم.

وی افزود: به موضوع کاهش تنوع مدارس در برنامه‌های خود بپردازید.

گفتنی است؛ دبیرکل سازمان معلمان ایران با اشاره به فعالیت‌های سازمان، اظهار کرد: با رییس جمهور میثاقی بستیم که بر آن عهد هستیم و مطالبه گر خواهیم ماند. هیچ سهمی نمی‌خواهیم و فقط انتظارداریم حرف معلمان را بشنوید و به آن عمل کنید.

 طاهره نقی ئی با بیان اینکه اعلام وفاداری قبل از عمل را نمی‌پسندم، گفت: در حال حاضر نگران آن عده‌ای هستم که رای نداده اند و آن عده‌ای که در یک ماه گذشته با معرفی کابینه دغدغه پیدا کردند.

رامین کریم نیا عضو دیگر سازمان معلمان در ادامه گفت: از برگزاری این نشست با تشکل‌ها قدردانی می‌کنم چرا که در دوره قبل چنین نشستی را نداشتیم.

وی تأکید کرد:یکی از مطالبه معلمان این است که حقوق آنها نباید از مشاغل همسانشان یعنی اساتید دانشگاه کمتر باشد و

پرداخت معوقات رتبه بندی، فوق العاده ویژه، همسان سازی و... از دیگر مطالبات معلمان است.

در ادامه محمد داوری عضو دیگر سازمان معلمان تصریح کرد: امیدواریم که با عملکرد خوب کابینه، امید دوباره به مردم باز گردد.

وی افزود: دو تصویر متضاد از شما وجود دارد که با اصطلاح خیلی دور و خیلی نزدیک گفته می‌شود که تصویر خیلی دور نگران کننده و تصویرخیلی نزدیک امید بخش است. 

داوری تصریح کرد: ویژگی‌های از شما شنیدیم که قدری از نگرانی‌های ما کمتر شده است و امیدواریم این تصویرواقعی باشد و با تیمی که معرفی می‌کنید شاهد این موضوع باشیم.

 عضو سارمان معلمان با بیان اینکه در راستای اهداف مان مطالبه گر خواهیم ماند و تجربیات سازمان را در اختیار شما قرار می‌دهیم، گفت:در سه گانه دستگاه‌های حاکمیتی، چالش اصلی شما در صف و ستاد است و باید ساختار را چابک کنید و رویکرد‌ها را اصلاح نمایید.

داوری با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان مشکلات ماهیتی، مدیریتی و مشارکتی دارد، اظهار کرد: بر خصوصی شدن صندوق تاکید می‌کنیم و امیدواریم ترکیب جدید هیات مدیره و امنا، امید را در بدنه ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: برای رای اعتبار نیازمند به رای بدنه‌ای هستید که کار به دست آنان یعنی معلمانی که در مدرسه هستند، انجام می‌شود.

در ادامه دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی گفت: مطالبه فرهنگیان این است که وزیر آموزش و پرورش پرچم دار تغییر و تحول در آموزش و پرورش باشد.

فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با اشاره به اینکه باعث خرسندی است که از میان بررسی‌های بعمل آمده توسط کمیته‌های بررسی وزرا، دکتر کاظمی منتخب وزارت آموزش و پرورش شد، بیان کرد: انتخاب علیرضا کاظمی به عنوان گزینه نهایی به دلیل سوابق و سال‌های فعالیشان در بدنه آموزش و پرورش بوده است. کاظمی به صورت پلکانی از صف تا ستاد را طی کرده است و انشاله هفته اینده، وزیر وزارت بزرگ آموزش و پرورش هستند.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد وزرای دولت روحانی اشاره کرد: در دولت روحانی ۴ وزیر و ۵ سرپرست در وزارت اموزش و پرورش جابجا شدند. ان‌ها کسانی بودند که زمانی ما به وجود ان‌ها افتخار می‌کردیم و یکسال بعد منتقد ان‌ها شدیم و توسط دولت وقت تغییر کردند. انهم به این دلیل که به خواست معلمان توجه نکردند.

فعال حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: اکنون وقت ان است که شما پرچم دار تغییر و تحول باشید. شما با این رویکرد وزیر ۸ ساله خواهید شد.

کمیجانی افزود: اگر شما با رویکردی که دکتر پزشکیان دارند پیشروی کنید، قطعا موفق خواهید شد.

به گفته وی کار ویژه‌های وزارت آموزش و پرورش تقویت مدارس دولتی است.

وی به مطالبات فرهنگیان برکنار شده اشاره کرد و گفت: تعداد بسیاری معلم طی سه سال اخیر در هسته گزینش پرونده دار شدند و باید پرونده‌های ان‌ها بررسی و حق ان‌ها پس گرفته شود.

کمیجانی خطاب به دکتر کاظمی درخواست کرد که برای جلب نظر فرهنگیان بهتر است در اولین روز کاری خود چندین کارگروه تشکیل دهید تا موضوع معلمان و فرهنگیان برکنار شده در سه اخیر را بررسی کنند. باید کارگروهی تشکیل شود تا پرونده هزاران فرهنگی که در اداره تخلفات تشکیل شده، بررسی شود.

به گفته کمیجانی، تشکل‌های فرهنگیان از قوانین آموزش و پرورش به خوبی اطلاع دارند و قوانین بسیاری به نفع آموزش و پرورش است. شما پرچم دار، قوانین بر زمین مانده آموزش و پرورش باشید.

کمیجانی تصریح کرد:در اولین ستاد مرکزی فرهنگیان جلسه‌ای داشتیم که روز بعد آن متاسفانه ادارات حراست استانی عکس‌ها را داشتند و برای اعضا پرونده سازی کردند.

وی در پایان تاکید کرد: دکتر کاظمی باید پرچمدار تعییر و تحول باشد و ادامه دهنده وضعیت فعلی نباشد.

گفتنی است؛ عبدالرضا فولادوند در این نشست اظهار کرد: از ابتدای انتخابات، روندی شروع شده که تا امروز در تمام مراحل با موفقیت روبرو بوده ایم و آخرین آن حضور دکتر کاظمی در وزارت آموزش وپرورش قرار گرفته است. این اتفاق شانسی برای این وزارت محسوب می‌شود.

وی به مشکلات برخی فرهنگیان اشاره کرد و ادامه داد: برای برخی از فرهنگیان پرونده‌هایی درست شده است. برخی اخراج شده اند. برخی هم برکنار شده اند، آنهم برای حضور در ستاد دکتر پزشکیان. این افراد دوستدار نظام هستند.

به گفته فولادوند؛ قول‌هایی پزشکیان به معلمان داده است که باید وزیر آموزش و پرورش به ان‌ها عمل کند.

وی ادامه داد: در دانشگاه شهید رجایی ۷۰ نفر بعد از ۴ سال تحصیل ردصلاحیت شدند. ۳۳۰ معلم به دلیل اظهار نظر‌های سیاسی اخراج شدند. باید هیاتی به این مسایل ورود کند و مورد بررسی قرار دهد.

فولادوند با اشاره به اینکه هر سال جشن پایان مدارس کپری می‌گیریم ولی همچنان مدارس کپری پا هستند، گفت: یکبار برای همیشه باید نسخه مدارس کپری پیچیده شود. در برنانه هفتم هم به ما اجازه داده شده است تا برای رفع این مشکل گام‌هایی برداشته شود و انتظار می‌رود وزیر آموزش و پرورش این دغدغه را رفع کند.

علیرضا کمرئی در جلسه دیدار وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردم با اعضای فرهنگیان ستاد مرکزی دکتر پزشکیان گفت؛ از ابتدای کار انتخابات با حضور در کنار پزشکیان به دلیل رویکرد‌های اجتماعی، سیاسی، صحت کلام، درستی و پاکدستی ایشان، فعالیت داشتیم. پس از آن بود که ستاد فرهنگیان دکتر پزشکیان شکل گرفت و مطالباتی مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه انتخابات این دوره مملو از آگاهی بوده است، گفت: در این دوره از انتخابات، یک موج، مردم را حرکت نداد بلکه این اگاهی و شناخت بود که سبب حضور مردم شد.

وی ادامه داد: پس از انتخاب پزشکیان به عنوان رییس جمهور، در آموزش و پرورش هم شاهد گزینه مطلوبی، چون دکتر کاظمی بودیم.

کمرئی درباره ویژگی‌های شخصیتی دکتر کاظمی گفت:کاظمی فرد فرهیخته‌ای است که بزرگان حوزه تعلیم و تربیت بر آن صحه گذاشته اند و وی را بسیار مطلوب این وزارتخانه می‌دانند.

به گفته کمرئی؛ اگر امروز، اینجا کنار کاظمی هستیم، آمده ایم بگوییم که ما برای حمایت کنار وزیر پیشنهادی ایستاده ایم و این را برای خود تکلیف می‌دانیم.

وی گفت: انتطارم داریم باتوجه به آگاهی عمیق و توسعه یافته دکتر کاظمی دغدغه‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش برطرف شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر