صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سومین عملیات موشک هندی با موفقیت اجرا شد

سازمان فضایی هند در سومین ماموریت موشک قدرتمند خود یک ماهواره رصد زمین را پرتاب کرد.
کد خبر : 927950

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان فضایی هند روز پنجشنبه یک ماهواره پیشرفته رصد زمین را در سومین ماموریت موشک "SSLV" جدید خود به فضا پرتاب کرد.

ماهواره "EOS-۰۸" سازمان تحقیقات فضایی هند در ساعت ۲۳:۴۷ به وقت منطقه زمانی شرقی با این موشک ۳۴ متری از مرکز فضایی ساتیش داوان پرتاب شد. نخستین پرواز این موشک در اوت ۲۰۲۲ با شکست به پایان رسید؛ موشک قدرمتند هندی دو محموله را که شامل ماهواره رصد زمین و یک کیوبست ساخته‌شده توسط دانش‌آموزان بود دا در مدار اشتباه قرار داد.

این پرتابگر قدرتمند برای پرتاب موفق ماهواره‌های کوچک و سبک‌وزن طراحی شده و موفقیت سومین عملیات پرتاب آن نشان دهنده پیشرفت قابل توجه هند در زمینه فناوری پرتاب ماهواره‌های کوچک است. 

ماهواره مذکور یک ماهواره رصد زمین است که برای جمع آوری اطلاعات درباره سطح زمین و جو طراحی شده و به طور خاص برای نظارت بر محیط زیست، مدیریت منابع طبیعی و پیش بینی بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

پرتابگر هندی نیز یک موشک کوچک و کم هزینه است که برای پرتاب ماهواره‌های کوچک طراحی شده است. این موشک با هدف ارائه راه حلی مقرون به صرفه برای پرتاب ماهواره‌های کوچک، به این کشور کمک می‌کند تا در بازار پرتاب ماهواره‌های کوچک رقابت کند. 

این پرتاب نشان دهنده پیشرفت قابل توجه هند در زمینه فناوری فضایی و توانایی آن در طراحی و ساخت موشک‌های کوچک و کم هزینه برای پرتاب ماهواره‌های کوچک است.

متخصصان توضیح می‌دهند، این پرتاب به هند کمک می‌کند تا به طور موثرتر به فضا دسترسی داشته باشد و از این طریق به طور گسترده‌تر از فناوری فضایی برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف مانند محیط زیست، منابع طبیعی، و بلایای طبیعی استفاده کند.

به گفته سازمان فضایی هند، ماهواره رصد زمین طوری طراحی شده است که به مدت یک سال در مدار فعال باشد؛ کار این فضاپیما پیشگامانه خواهد بود و پایه و اساس دیگر ماهواره‌های رصد زمین قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر