صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۱ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

میز مذاکره قطر؛ غزه به آتش‎‌بس می‌رسد؟

نشست دوحه با دستور کار آتش‌بس در غزه در حالی به روز دوم کشید که در میانه اظهار امیدواری منابع آگاه، تردیدها درباره عزم نتانیاهو برای حصول توافق همچنان به قوت خود باقی است و حماس هم بدون ذره‌ای عقب‌نشینی، اصرار دارد که مفاد مورد توافق مذاکرات قبلی اجرایی شود.
کد خبر : 927932

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه به روز دوم کشیده شده است. این خبر را «ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد که  میزبانی مذاکرات را برعهده دارد.

به گفته وی، نشست میانجی‌ها برای پایان دادن به جنگ غزه  که روز پنجشنبه آغاز شد، همچنان ادامه دارد و امروز جمعه ازسر گرفته خواهد داشت.

همچنین، سخنگوی وزارت خارجه قطر می‌گوید که میانجی‌ها مصمم هستند تا رسیدن به آتش‌بس به تلاش‌های خود ادامه دهند.

جمع‌بندی روز اول نشست

آنگونه که از جمع‌بندی گزارش رسانه‌های مختلف برمی‌آید، نمایندگان کشورهای میانجی‌ شامل قطر، مصر و آمریکا یک روز سازنده را پشت سر گذاشتند و همه طرفین نشست دوحه تمایلی واقعی برای حصول توافق از خود نشان دادند. همچنین، انتظار می‌رود که روز جمعه، رایزنی‌ها درخصوص سازوکارهای اجرای توافق آتش‌بس آغاز شود.

حتی منابع صهیونیستی می‌گویند مذاکرات دوحه به احتمال زیاد تا شنبه ادامه خواهد داشت.

مطالبات حماس

جنبش حماس نماینده‌ای به نشست دوحه نفرستاده است و یکشنبه شب نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد که به جای ورود به مذاکره از نقطه صفر، مفاد مورد توافق مذاکرات قبلی اجرایی شود.

حماس می‌گوید که خواهان طرحی بر اساس پیشنهاد آتش‌بس بایدن در ۳۱ می، چارچوب تعیین‌شده از سوی قطر و مصر به عنوان میانجی در ۶ می‌ و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

در همین رابطه، «حسام بدران» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در اظهاراتی تاکید کرد: هر توافقی باید به آتش‌بس جامع، خروج کامل نیروهای اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان و بازسازی این باریکه در کنار توافق مبادله اسرا منجر شود.

{$sepehr_key_1212}

بدران گفت: حماس به مذاکرات جاری در دوحه در مورد آتش‌بس و مبادله اسرا از منظر استراتژیک با هدف پایان دادن به جنگ و تجاوز علیه غزه می‌نگرد.

وی افزود: حماس بر این باور است که هرگونه مذاکره باید بر اساس برنامه‌ای روشن برای اجرای آنچه قبلاً بر سر آن توافق شده بود، انجام گیرد.

عضو دفتر سیاسی حماس اضافه کرد: مانع پیش‌روی دستیابی به آتش‌بس در غزه، تداوم تاخیر و تعلل دشمن صهیونیستی است.

ناامیدی اپوزیسیون اسرائیل از تغییر موضع نتانیاهو

رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم بارها از قول مقام‌های امنیتی این رژیم، تعلل «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و افزودن پیش‌شرط‌های جدید را علت  ناکامی در حصول توافق اعلام کرده‌اند.

در همین ارتباط، «بنی گانتس» عضو پیشین کابینه جنگ رژیم صهیونیستی و از رهبران اپوزیسیون، با حمله به نتانیاهو، خطاب به وی گفت که فقط برای یک بار هم که شده شجاع باشد و توافق صلح را بپذیرد.

وی خطاب به نتانیاهو گفت: یک روز درباره عملیات نظامی در رفح در جنوب غزه تردید داشتید، روز دیگر این تردید به عمیات در شمال این باریکه مربوط می‌شد و این تردید اکنون ماه‌هاست در رسیدن به توافق برای آزادی گروگان‌های ما (اسرا) از دست حماس به دلیل ترس از فروپاشی کابینه ائتلافی دیده می‌شود.

عضو پیشین کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، اضافه کرد: اکنون زمان آن رسیده است که نتانیاهو به سرنوشت کابینه خود فکر نکند بلکه تنها به سرنوشت (رژیم) اسرائیل فکر کند.

تاکنون مذاکرات میان حماس و رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر