صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

جزئیات نخستین دوره جشنواره عکس تهران/ ثبت نام بیش از ۱۵۰۰ عکاس در جشنواره

دبیر نخستین دوره جشنواره عکس تهران از ثبت نام بیش از ۱۵۰۰ عکاس در این رویداد هنری خبر داد.
کد خبر : 927614

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری نخستین دوره جشنواره عکس تهران با حضور فرهاد سلیمانی پیشکسوت عرصه عکاسی و دبیر جشنواره و سید وحید سیدحسینی معاون استان‌ها و جشنواره‌های انجمن سینمای جوان صبح امروز ۲۳ مرداد ماه در انجمن سینمای جوان ایران برگزار شد.

در ابتدا سیدحسینی در صحبت‌هایی گفت: شصت و نهمین جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوان امسال در مشهد برگزار شد که بخش عکاسی هم داشت. این بخش برایمان خیلی حایز اهمیت بود و به همین دلیل تصمیم براین شد تا در سراسر کشور بخش عکاسی را داشته باشیم با مشورت‌ها قرار شد نخستین جشنواره عکس تهران را داشته باشیم.

در ادامه از لوگوی جشنواره عکس رونمایی شد.

سپس سلیمانی عنوان کرد: انجمن سینمای جوان در عرصه فیلمسازی و عکاسی سابقه خوبی دارد و عکاسی در آن به خوبی رشد کرده است به طوریکه خیلی فیلمسازان از عکاسی شروع کردند و ناخواسته بخش عمده‌ای از جشنواره‌های برگزار شده بخش عکس پرقدرتی دارد و علاقه‌مندان زیادی در این عرصه فیلمسازی و عکاسی را شاهدشان هستیم و به جرات تنها انجمنی که دوره‌ای این برنامه‌ها را مستمر برگزار کرده، انجمن سینمای جوان است.

وی در ادامه گفت: انجمن به خاطر پشتوانه سازمانی این امکان را فراهم کرد و با چهل و دومین دوره فیلم کوتاه همزمان جشنواره عکس را هم راه انداختیم.

سلیمانی درباره آژانس عکس تهران گفت: این آژانس مثل یک ارشیو برای نگهداری اثاری که برای دنیا قابل ارزش است، خواهد بود و از سویی بستر تولید عکس برای ما می‌شود. یکی از دستاورد‌های اژانس عکس، جشنواره عکس تهران است. داوران این دوره محمود کلاری، مجید دوخته چی زاده و سیدعباس میرهاشمی خواهند بود.

وی با بیان اینکه فراخوان ما همزمان چهل و یکمین دوره فیلم کوتاه منتشر می‌شود، افزود: موضوع ازاد، تک عکس و مجموعه با بخش جنبی جوان ایرانی خواهیم داشت. گاه شمار سوم تا سی خرداد و برگزاری ۲۷ ابان تا سی ام خواهد بود نفرات اول تا سوم سی تا ده میلیون خواهد بود. بخش مجموعه عکس هم ۲۵میلیون و بخش جنبی هم برای الگوسازی با شعار جوان ایرانی با جایزه بیست میلیون برگزیده خواهد بود.

وی توضیح داد: انجمن متولی فروش اثار افراد شرکت کننده همزمان با برپایی جشنواره می‌تواند باشد و این یک نواوری است.

الان دبیرخانه در حال دریافت اثار است. تا الان ۱۳۱۵ اثر و ۱۹۷ مجموعه رسیده و جمعا ۷۸۷ نفر تا امروز شرکت کردند و این امار قطعا افزایش خواهد یافت. مهلت ارسال آثار هم تمدید نخواهد شد.

سلیمانی در بخش پرسش و پاسخ گفت: برای ما کیفیت کار خیلی مهم بود چه اینکه جشنواره‌های زیادی بدون تخصص و داوری درست برگزار می‌شود.

وی درباره تغییرات در دولت جدید گفت: بنظرم سیاست گذاری طوری شده که با تغییر مدیر چیزی تغییر نکند، اژانس عکس ثبت شده و این مجموعه درست تعریف شده، اما بهرحال هیچ چیز بعید نیست.

سلیمانی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره ارتباط با بدنه دانشگاه‌ها گفت: ارتباط که داریم و من خودم مدیرگروه عکاسی دانشگاه هنر هستم ما فراخوان عام دادیم منتها تبلیغاتی نکردیم با این حال هرکسی می‌تواند شرکت کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر آنا افزود: برپایی کارگاه‌ها و نشست‌ها برای جا‌هایی است که نظامند نیستند انجمن ساختار دارد، بخش اموزشش فعال است نیازی دیده نشده، اما ایده بدی هم نیست که گاهی ورکشاپ‌هایی دراین راستا برگزار شود.

وی درباره قیمت گذاری آثار گفت: قیمت خاصی مشخص نشده و کف و سقفی درنظر گرفته نشده است و ما دخالتی در قیمتی که از سوی صاحب اثر تعیین می‌شود، نداریم. آیین اختتامیه این جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

رئوف شهبازی مسئول آژانس عکس ایران نیز در بخش پایانی نشست در صحبت‌هایی گفت: ساختار حمایتی انجمن سینمای جوان در بخش فیلم سیستماتیک است و از استعداد‌ها حمایت می‌کند تا آنها به سرانجام برسند، بخش عکس بیشترین خروجی را دارد و ما سالی ۱۲۰۰ نفر دانش آموخته عکاسی در ۵۶ دفتر داریم. در انجمن یک آژانس عکس دید شد که این آژانس مسئول حمایت از دانش آموخته‌ها و افراد خارج از آژانس بود.

وی با اشاره به اینکه انجمن سینمای جوان پنج جشنواره عکس برگزار می‌کند، گفت: یک جشنواره عکس تهران، سه جشنواره منطقه‌ای و یک دوسالانه ژیار و نماز و نیایش که یک سال در میان برگزار می‌شود.

شهبازی درباره دیگر خدماتشان گفت: حمایت مداوم از پروژه‌های عکاسی یکی دیگر از فعالیت‌های ما است که از طرح و ایده‌ها حمایت کرده و بعد مورد حمایت مالی قرار می‌دهیم. ما در دفاتر انجمن بازو‌های اجرایی به اسم کانون‌های عکس داریم که بیشتر زحمات گردن آنها است و کنارش مجله مجازی عکس، چاپ کتاب، نمایشگاه و ورکشاپ خواهیم داشت.

سپس سلیمانی دبیر جشنواره نیز درباره پیشنهاد برپایی نمایشگاه عکس در حاشیه یا پس از برپایی جشنواره گفت: در یک دوره‌هایی دهه‌های شصت از شهر‌های مختلف عکاسان را به تهران دعوت می‌کردند، این عکاسان در کنار جشنواره گئده‌های دوستانه داشته و خاطرات خیلی خوبی می‌ساختند امسال هم شنیدیم که سی تا چهل شرکت کننده مهمان از شهرستان‌ها به تهران دعوت خواهند شد و چند روز برپایی جشنواره را امیدواریم تداعی گر دهه‌های گذشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عکس عکاسی
ارسال نظر