صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر شورای هنر:

سند ملی سینما به دنبال بگیر و ببند نیست/ تلویزیون نباید تصویر سازهای ایرانی را حذف کند

نشست خبری دبیر شورای هنر برای تشریح سندهای هنری مصوب این شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 927535

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دبیر شورای هنر عصر امروز(سه‌شنبه ۲۳ مردادماه) در جمع خبرنگاران و در قالب یک نشست خبری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش کار این شورا و جزئیات سند‌های مصوب هنری را تشریح کرد.

محمدحسین ایمانی خوشخو در ابتدای این نشست عنوان کرد: در دولت شهید رئیسی این شورا خیلی فعال‌تر کار کرد به طوری که ۴۲ جلسه برگزار شده و ۱۹ مصوبه هم داشته است. همچنین چند سند بالادستی مثل معماری تصویب شد که در این زمینه مشکل جدی داشتیم و شورای عالی معماری و شهرسازی نیز در این بخش فعال است. در این سند جایی برای هنر معماری درنظر گرفته شد و جایزه فجر برای آن تعیین شده است.

دو اتفاق مهم در پی تصویب سند ملی موسیقی

او افزود: سند موسیقی را هم تصویب کردیم که توسط شهید رئیسی ابلاغ هم شد. بر مبنای این سند، از این پس دیگر هیچ دستگاهی حق لغو کنسرت ندارد و صدا و سیما باید موسیقی را با تمام ملزومات موسیقی نشان دهد. دیگر لازم نیست برای این که سازها دیده نشوند  گُل جلوی ساز بگذارند!موسیقی سنتی ما صرفاً صدای ساز نتیست، هیئت و شکل ساز و نوازنده آن هم برا یمخاطب جذابیت دارد.

وی به تهیه سند ملی هنر‌های نمایشی و همکاری تئاتری‌هایی همچون ایرج راد، قطب‌الدین صادقی هوشنگ توکلی هم اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند، بنیاد هنر‌های نمایشی نیز راه اندازی خواهد شد.

به گفته ایمانی خوشخو، تاسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی ابلاغ شده تا در مقیاس حدود ۳۰۰ هکتار در تهران و در منطقه نمایشگاه شهر آفتاب ایجاد شود و قرار است کشور‌هایی که با ایران قرابت فرهنگی دارند نیز مشارکت داشته باشند که شاید یک اتفاق جذاب و بی نظیر در منطقه اتفاق بیفتد.

دبیر شورای هنر با اشاره به سند حوزه سینما هم که پربحث شده است، ادامه داد: این سند به حدود ۱۲ سال قبل برمیگردد. در این زمینه سندی تنظیم شد و در حدود ۱۰ جلسه بررسی شد، آقای دهکردی مدیرعامل خانه سینما آمدند و به درخواست ایشان، جلسه‌ای در خانه سینما برگزار شد و فرصت بیشتری خواسته شد، اما این فرصت سوزی است که از موقعیت استفاده نشود.

سند ملی سینما به دنبال بگیر و ببند نیست

وی تاکید کرد: ما در این سند حقوق ذینفعان را در نظر گرفتیم. من به دوستان خانه سینما گفتم که نقش‌آفرینی آنها در زمان اجرای این سند و تصویب آیین نامه ها  بیشتر خواهد بود. علاوه بر اینها سند ملی سینما ۴۲ بند دارد که همه ایجابی هستند و سلبی نیستند. به بیان خودمانی این سند به دنبال بگیر و ببند نیست! شورای راهبردی هم متشکل از تمام دست‌اندرکاران سینما در نظر گرفته شده تا برای اجرا فعال باشد و سند بیش از ۶۰ کشور هم برای این موضوع بررسی شده است.

ایمانی خوشخو درباره مخالفت خانه سینما با تصویب سند ملی سینما نیز گفت: مدیرعامل خانه سینما یک جلسه حاضر شدند و قرار شد که از نظرات خانه سینما و صنف هم استفاده شود و در یک جلسه دیگر نظراتی هم مطرح شد اما بیشتر بحث دوستان عقب افتادن تصویب این سند بود که به‌نظر در این شرایط کار درستی نبود.

وی افزود: در سندهای بالادستی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های راهبردی را تعیین می‌کنند، برخی معتقدند که ذی‌نفعان سینما سه ضلع هستند که شامل هنرمندان، دست اندرکاران سینما و مردم می‌شود و برخی دو ضلع دیگر هم به آن اضافه می‌کنند که منتقدان و آموزش سینما هستند و ما در این سند حقوق همه را در نظر گرفتیم. این سند کلان چشم‌انداز است نه راهکار و در این راهکار ده آیین‌نامه اجرایی وجود دارد که هنوز تایید و تصویب نشده و دوستان خانه سینما باید اینجا نقش‌آفرینی‌شان بیشتر باشد.
 
دبیر شورای هنر عنوان کرد: آیین نامه تولید فیلم، آیین نامه حقوق مادی و معنوی تماشاگران، آیین نامه حقوق و مسئولیت‌های سینماگران، آیین‌نامه فعالیت‌های حرفه‌ای در صنعت فیلم، شیوه‌نامه درجه‌بندی فیلم‌ها و محصولات سینمایی، شیوه‌نامه حقوق و سرمایه‌گذاری سینمایی و... از ۱۰ آیین‌نامه تعیین‌شده‌ای هستند که باید بر مبنای این سند  هستند که باید بررسی و تصویب شوند. ما سند سینما را در ۴۴ ماده بررسی کردیم.در هیچ کدام از بندهای این سند وجوه سلبی وجود ندارد و همه بند‌ها ایجابی است.
 
ایمانی خوشخو عنوان کرد:همکاران ما برای تدوین این سند، اسناد بالادستی سینمایی ۶۰ کشور مانند انگلیس، چین، کره، و کشورهای آفریقایی ... استفاده شده است و گروه تدوین‌کننده این سند بسیار تخصصی عمل کردند.
 
خوشخو گفت: دولت‌ها تغییر می‌کنند اما شورای عالی تغییر نکرده و سندی که تصویب می‌شود پیگیری می‌شود. سند سینما به ۱۲ سال قبل باز می‌گردد و یکی از دلایلی که این سند تا کنون به تصویب نرسیده این است که افرادی حقیقی و یا حقوقی جلوی آن را گرفتند.
 
وی گفت: مصوبات سند ملی سینما به نفع سینماگران است و توصیه می‌کنم هنرمندان و نهادی مانند خانه سینما با آن همراهی کند چراکه هنوز مسیر تغییر آن باز است.
 
سند هنرهای تجسمی و حمایت از هنرمندان جوان در حراج آثار
 
خوشخو بیان کرد: سند هنرهای تجسمی در ۷۷ بند تصویب شده و یکی از حجیم‌ترین سندها است، هنرهای تجسمی خانه واحد ندارد و برای این هنر با انجمن‌های بسیار روبه‌رو هستیم که کارش را مشکل کرد. یکی از مسائلی که در این سند تصویب شد درباره حراج‌ها است و ما می‌دانیم بسیاری از هنرمندان به خصوص جوانان ورودی به این عرصه ندارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر