صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۸ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

حذف ۶۰ موسسه غیرقانونی اعزام دانشجو به خارج از کشور/ اپراتور‌ها حق تبلیغ ندارند

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان گفت: از ۱۷۷ موسسه هم اکنون ۱۱۷ موسسه اعزام دانشجو مجوز فعالیت دارند و یک سوم یعنی ۶۰ موسسه از لیست سازمان امور دانشجویان لغو مجوز شده یا بنا بر دلایلی حذف شده‌اند؛ چرا‌که به هیچ عنوان با موارد غیراخلاقی برای امنیت جسم و روان هم وطنان تعارف نداریم.
کد خبر : 927514

محمد محمدی‌مسعودی مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اقدامات وزارت علوم برای حمایت از موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور اظهار کرد: کارگروهی را با نام «کارگروه نظارت بر موسسات اعزام دانشجو» راه‌اندازی کرده‌ایم که متشکل از ۶ وزارت خانه علوم، بهداشت، خارجه، اطلاعات، دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی است و وظیفه اعطای مجوز و نظارت بر عملکرد این موسسات را بر عهده دارد.

وی افزود: شرط فعالیت موسسات در اعزام دانشجو به خارج از کشور دریافت مجوز از کارگروه مذکور است؛ در غیر اینصورت هر گونه اقدامی در این زمینه تخلف محسوب خواهد شد.

{$sepehr_key_1156}

محمدمسعوی تصریح کرد: بازار اعزام دانشجو به خارج از کشور محیط جذابی را برای سوءاستفاده‌گران فراهم کرده است و فعالیت آنها به شکل‌های فردی، شرکتی یا دربستر مجازی انجام می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهند که برخی اوقات داوطلبان کنکور در رشته مورد علاقه خود پذیرفته نمی‌شوند و بدون اطلاع و آگاهی تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌گیرند که این موضوع به صورت خاص در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بیشتر است.

کلاهبرداری ۴ میلیارد تومانی با هدف اعزام دانشجو به خارج

 مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان ادامه داد: اعزام دانشجو به خارج از کشور به شیوه غیرمجاز در حال توسعه است و با این پدیده به شیوه قارچی مواجهه هستیم؛ به صورتی که عواقب خطرناک و سوداگری های بسیاری را برای افراد به وجود می آورد. برای مثال، کلاهبردی با فریب فردی از او 4 میلیارد تومان دریافت کرد تا راهنمای او در اعزام به خارج از کشور باشد، اما وقتی فرد پول را پرداخت می‌کند، شخص مورد نظر تلفن همراه خود را خاموش می کند و دیگر از او خبری نمی شود و آن فرد هم تاکنون نتوانسته است مال خود را پس بگیرد.

سال گذشته موسسه‌ای غیر مجاز نفری ۸۰۰ میلیون تومان از ۸۰ نفر در قبال اعزام دانشجو به خارج از کشور دریافت کرد و مدعی بود که دانشجو پس از گذراندن دروس پزشکی به مدت یک سال می‌تواند به ایران بازگردد و در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ادامه تحصیل دهد که با این فرد سودجو برخورد جدی شد

محمدمسعوی گفت: از هشدارهای جدی موسساتی که به شیوه غیرمجاز دانشجو را به خارج از کشور اعزام می کنند، می توان به این موضوعات اشاره کرد که پس از دریافت پول ویزای افراد را صادر نمی کنند یا حتی آنها را به خارج از کشور می فرستند که همین مورد تبعات اجتماعی و فرهنگی زیادی به همراه خواهد داشت، پس از هم وطنان خواهشمندم که در صورت اعزام به خارج حتما اسامی موسسات مجاز را در سایت سازمان امور دانشجویان مطالعه کرده و از آنها راهنمایی بخواهند تا طعمه کلاهبرداران نشوند.

وی اضافه کرد: سال گذشته، موسسه‌ای غیرمجاز با فریب دانشجوی پزشکی در اعزام به خارج خسارات سنگینی به او وارد کرد و باعث خودکشی همان دانشجو شد.

تعیین نرخ موسسات اعزام دانشجو بر اساس مصوبه سازمان امور دانشجویان

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان با اشاره به توصیه‌های جدی به افرادی که در معرض سوءاستفاده سودجویان اعزام دانشجو به خارج از کشور قرار می‌گیرند؛ اظهار کرد: در ابتدا باید از ظرفیت داخل کشور و دانشجویان ایرانی استفاده شود تا در همین کشور ادامه تحصیل دهند، سپس اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند به سراغ موسساتی بروند که مجوز قانونی اعزام دانشجو دارند و مسئولیت کار را می پذیرند؛ چرا که سازمان امور دانشجویان بر موسسات مجاز اعزام دانشجو نظارت دارند و اگر تخلفی صورت بگیرد سریع پیگیری خواهد کرد، همچنین مبلغ قراردادهای موسسات اعزام دانشجو مطابق مصوب آیین نامه سازمان امور دانشجویان است و نمی توانند غیر از آن مبلغ قراردادی را امضا کنند.

سوءاستفاده ۸۰۰ میلیون تومانی و سرگردانی دانشجویان پزشکی

محمدمسعودی بیان کرد: سال گذشته موسسه‌ای غیر مجاز نفری ۸۰۰ میلیون تومان از ۸۰ نفر در قبال اعزام دانشجو به خارج از کشور دریافت کرد و مدعی بود که دانشجو پس از گذراندن دروس پزشکی به مدت یک سال می‌تواند به ایران بازگردد و در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ادامه تحصیل دهد که با این فرد سودجو برخورد جدی شد؛ بنابراینو داوطلبان باید بدانند که این موضوع دروع محض است؛ چرا که اگر دانشجویی در خارج از کشور پزشکی بخواند و برای ادامه تحصیل به ایران بازگردد، باید در آزمون مربوطه شرکت کند.

از ۱۷۷ موسسه هم اکنون ۱۱۷ موسسه اعزام دانشجو مجوز فعالیت دارند  و یک سوم یعنی ۶۰ موسسه از لیست سازمان امور دانشجویان یا لغو مجوز شده یا بنا بر دلایلی حذف شده‌اند

وی افزود: نوجوانان ۱۷ تا ۱۸ ساله بیشترین رده سنی هستند که تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌گیرند، برخی اوقات مردم تحت تاثیر تبلیغات فوق پول‌های گزافی هم پرداخت می‌کنند، حتی مسائل مختلف و خطرات جدی خارج از کشور رخ می‌دهد که وزارت امور خارجه باید آن را پیگیری کند.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان با بیان اینکه موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو غیرقانونی فعالیت می‌کنند؛ تاکید کرد: وزارت علوم مرجع برخورد با این قبیل از موسسات نیست؛ چرا که قدرت قضایی، اجرایی و انتظامی ندارد و قوه قضاییه باید در این زمینه بر اساس قوانین تشویش اذهان عمومی و بحث‌های امنیت ملی کشور ورود کرده و در مقابل آنها بایستند.

حذف ۶۰ موسسه غیرقانونی اعزام دانشجو

وی گفت: بر حسب مسئولیت‌هایی که بر عهده داشتیم چندین کار را انجام دادیم و از روز اولی که منصوب شدم اسامی موسسات غیر مجاز را از سوی حراست سازمان امور دانشجویان شناسایی و به مراجع امنیتی کشور اعلام کردیم که از ۱۷۷ موسسه هم اکنون ۱۱۷ موسسه اعزام دانشجو مجوز فعالیت دارند  و یک سوم یعنی ۶۰ موسسه از لیست سازمان امور دانشجویان یا لغو مجوز شده یا بنا بر دلایلی حذف شده‌اند؛ چرا که به هیچ عنوان با موارد غیراخلاقی برای امنیت جسم و روان هم وطنان تعارف نداریم.

محمدی مسعودی گفت: همچنین برای جلوگیری از بازار گسترده تبلیغات غیرقانونی اعزام مجوز دانشجو به خارج از کشور وزیر علوم در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار پیگیری جدی موسسات غیر مجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور شد تا چهارچوب ویژه به صورت اختصاصی طراحی شود، البته با سردار رادان فرمانده نیروی انتظامی کشور و معاونت‌های پیشگیری و حقوقی جلسات متعدد و نامه نگاری‌های مختلفی داشته‌ایم و همه مستندات را در اختیارشان قرار داده‌ایم.

هیچ اپراتوری بدون استعلام از سازمان امور دانشجویان حق ارسال پیامک به هم وطنان را برای تبلیغ موسسات غیرمجاز ندارد

وی با بیان اینکه عملا هیچ کاری در برخورد با موسسات غیر مجاز انجام نداده‌ایم؛ تاکید کرد: پیامک‌هایی به تلفن همراه هموطنان ارسال می‌شود که برای اعزام دانشجو به آن مراکز مراجعه کنند، قوه قضاییه در این زمینه باید پاسخگو باشد؛ چرا که همه آنها قطع به یقین غیر قانونی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان افزود: با وجود اینکه اپراتور‌های تلفن همراه حاکمیتی هستند، سوال پیش می‌آید که چرا بدون هماهنگی و استعلام فعالیت دارند یا حتی اگر هم استعلام نمی‌کنند می‌توانند با مشاهده صفحه سازمان امور دانشجویان از موسسات مجاز و غیرمجاز آگاه شوند.

وی بیان کرد: در اعزام غیرقانونی دانشجویان شاهد اتفاقات ناگوار و خطرناک هستیم، برخی اوقات آنها را به دانشگاه‌هایی اعزام می‌کنند که مورد تایید وزارت خانه‌های ایران به خصوص وزارت بهداشت نیست؛ چرا که بررسی کرده‌ایم و متوجه شده‌ایم برخی از دانشگاه‌های خارجی حتی سال تحصیلی هم می‌فروشند، یعنی دانشجوی پزشکی از سال اول تحصیل بدون اینکه در امتحانی شرکت کرده و نمره قبولی دریافت کند به صورت جهشی در کلاس درس سال‌های بالاتر می‌نشیند و به این صورت با جان انسان‌های بی‌گناه در آینده بازی خواهد کرد.

هیچ اپراتوری حق ارسال پیامک تبلیغ موسسات اعزام دانشجو را ندارد

محمدی مسعود بیان کرد: در یک کشوری ۷۵ درصد از جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌های غیر مجاز تحصیل می‌کنند که در صورت دانش آموختگی برای ایران با مدرک دیپلم شناخته می‌شوند که این مورد تقصیر خانواده‌ها نیست؛ چرا که آنها آگاهی کافی ندارند، بلکه قوه قضاییه مسئول است و هیچ اپراتوری بدون استعلام از سازمان امور دانشجویان حق ارسال پیامک به هم وطنان را برای تبلیغ موسسات غیرمجاز ندارد؛ بنابراین داوطلبان کنکوری به شدت مراقب سوءاستفاده کلاهبرداران باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر