صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عیسی زارع پور:

تعداد ماهواره‌های در حال ساخت از ۸ عدد در ابتدای دولت به ۳۰ رسید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این دوره نهضت تکمیل ماهواره‌های نیمه تمام و ساخت ماهواره‌های جدید شکل گرفت و تعداد ماهواره‌های در حال ساخت از ۸ در ابتدای دولت به ۳۰ و ماهواره‌های آماده پرتاب از ۳ به ۱۴ افزایش یافت.
کد خبر : 927390

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در ویراستی نوشت:

«در ادامه گزارش هزارروزخدمت دستاورد‌های صنعت فضایی را تشریح خواهم کرد. از آنجا که صنعت فضایی فرابخشی است، تشکیل شورای عالی فضایی با مدیریت رئیس جمهور بسیار کلیدی است که متاسفانه بیش از یک دهه انجام نشده بود. در این دوره، شورا احیا و ۳ جلسه مهم با حضور شهید جمهور و سرپرست ریاست جمهوری داشت.

در این دوره نهضت تکمیل ماهواره‌های نیمه تمام و ساخت ماهواره‌های جدید شکل گرفت. به فضل الهی و با مجاهدت دانشمندان فضایی کشور در بخش‌های کشوری، لشکری و شرکت‌های خصوصی، تعداد ماهواره‌های در حال ساخت از ۸ در ابتدای دولت به ۳۰ و ماهواره‌های آماده پرتاب از ۳ به ۱۴ افزایش یافت. همچنین در این دوره هشت ماهواره با موفقیت در مدار قرار گرفت و ما برای اولین بار در تاریخ کشور و بدون هر گونه محدودیتی، به تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت و با دقت بالا (یک متر رنگی) دسترسی پیدا کردیم که کاربرد‌های مختلف در صنعت، کشاورزی، مدیریت شهری و دفاعی و ... دارد.

گفتنی است شهید جمهور به صنعت فضایی باور داشت و «پرتاب فضایی» را امیدبخش، اقتدارآفرین و مقوم دستگاه دیپلماسی کشور می‌دانست نه تضعیف کننده آن. از این رو در سازمان فضایی ایران و وزارت دفاع و نیروی هوافضای سپاه، ۱۲ پرتاب عملیاتی و تحقیقاتی معادل سه دولت پیش از دولت سیزدهم انجام شد. درحالیکه برخی کشور‌های منطقه که در جمع کشور‌های فضایی هم نیستند، سالیانه صدهامیلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما در ابتدای دولت کل بودجه صنعت فضایی کمتر از یک همت بود که با پشتیبانی شهید جمهور بیش از ۵ برابر شد. امسال باموافقت ایشان قرار بود بازهم افزایش یابد که قسمت نشد.

همچنین در این دوره تدوین برنامه ده ساله توسعه صنعت فضایی که حاصل هزاران نفرساعت کار کارشناسی مدیران و دانشمندان فضایی کشور بود از دستاورد‌های این دوره است که پس از تصویب در شورای عالی فضایی، برای اولین بار توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و آینده امیدبخشی را برای تحول در این صنعت در دهه پیش رو ترسیم کرده است.»

انتهای پیام/

ارسال نظر