صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۴ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
فست‌فود فناوری ۲۱؛

۱۱ حقیقت درباره «بلاک‌چین»/ بیت‌کوین نخستین‌بار برای خرید پیتزا استفاده شد!

برای آشنایی با ۱۱ قطعه جذاب از پازل رخدادهای فناوری که جهان را متحول کردند، آماده باشید!
کد خبر : 927196

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سال 2008 مقاله‌ای با عنوان «بیت‌کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا‌به‌همتا» منتشر کرد. مقاله با اسم مستعار فردی به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) به چاپ رسید. نویسنده در این مقاله مفهوم فناوری بلاک‌چین را نخستین‌ بار شرح داد. او به طور خلاصه روشی برای ایجاد یک ارز دیجیتال پیشنهاد می‌داد که به یک مرجع مرکزی نیاز نداشت. در آن زمان این نظریه یک ایده عجیب اما راهگشا بود.

نخستین‌ بلاک‌چین برای تأمین ارز بیت‌کوین به وجود آمد. این بلاک‌چین به عنوان یک دفتر کل مالی عمل می‌کرد که تمام معاملات در آن ثبت می‌شود. هر بلوک (Block) درون این زنجیره(Chain) دارای لیست تراکنش‌ها بود. هنگامی که یک بلوک پر می‌شد، به زنجیره اضافه شده و قابل تغییر نبود.

این سیستم به گونه‌ای بود که شفافیت و امنیت مالی را تضمین می‌کرد. در بلاک‌چین، شرکت‌کنندگان درون شبکه که به عنوان ماینر شناخته می‌شوند تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند. برای تأیید تراکنش‌ها و اضافه شدن به بلاک‌چین الگوریتم‌های پیچیده‌ای مورد استفاده قرار گرفت تا از تقلب و یا هزینه‌های مضاعف جلوگیری شود.

فناوری بلاک‌چین از زمان پیدایش خود تکامل یافته است و در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی فراتر از ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. برای مثال این فناوری در حوزه بهداشت و درمان و مدیریت زنجیره تامین و... قابل به‌کارگیری است زیرا اصول اساسی بلاک‌چین (تمرکززدایی و تغییرناپذیری) برای سازوکارهای مبتنی بر حجم عظیم داده بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

{$sepehr_key_1094}

۱۱ حقیقت جالب در مورد درباره بلاک‌چین عبارتند از:

1. نخستین‌ معامله بیت‌کوین در دنیای واقعی سال 2010 در ازای خرید پیتزا انجام گرفت!

2. بلاک‌چین یک فناوری غیرمتمرکز است و هر شرکت‌کننده یک کپی از کل معاملات آن بلاک‌چین را داراست!

3. هر بلوک حاوی یک هش (Hash) منحصر به فرد است. هش مانند یک اثر انگشت است که آن را از بلوک‌های دیگر متفاوت می‌کند. این مسئله امنیت را در این سیستم بالا می‌برد.

4. کل تراکنش‌های بلاک‌چین در یک دفتر کل ثبت می‌شود و همه قادر به مشاهده آن هستند. این شفافیت باعث ایجاد اعتماد در بین کاربران می‌شود، زیرا آنها می‌توانند به طور مستقل تراکنش‌ها را تأیید یا رد کنند.

5. اگرچه بلاک‌چین شفافیت در معاملات را بهبود می‌بخشد اما می‌تواند هم عمومی باشد و هم خصوصی.

6. اتریوم که جلوتر عرضه شد، این امکان را می‌داد تا قراردادهای هوشمند (در صورت برآورده شدن شرایطشان) به طور خودکار اجرا شوند. همچنین اتریوم محدودیت عرضه ثابتی ندارد ( بیت‌کوین دارای محدوده عرضه ثابت 21 میلیون سکه است).

7. امروزه هزاران ارز دیجیتال وجود دارد! البته همگی آنها فعال و دارای ارزش نیستند.

8. الگوی بلاکچین می‌تواند برای سیستم‌های رای گیری امن استفاده شود.

9. برخی از شرکت‌ها از بلاک‌چین برای تایید هویت دیجیتال استفاده می‌کنند.

10. به نظر می‌رسد استفاده از مفهوم بلاک‌چین برای مالکیت اثر هنری دیجیتال از طریق NFT آینده امیدبخشی دارد. NFTها توکن‌های غیرقابل تعویضی هستند که به عنوان دارایی‌های دیجیتالی شناخته می شوند.  NFT ها می توانند آثار هنری، موسیقی، ویدیویی و... باشند. NFT ها در میان هنرمندان و مجموعه داران محبوب شده اند زیرا راه های جدیدی را برای خرید، فروش محتوای دیجیتال فراهم می کنند.

11. ماینرهای بلاک‌چین به تایید تراکنش‌ها کمک می‌کنند. برای افزودن بلوک‌های جدید در بلاک‌چین به حل مسائل پیچیده ریاضی نیاز است. این فرآیند به قدرت پردازشی زیادی نیاز دارد که برق زیادی مصرف می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر