صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۱۳ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

چگونه رکوردهای ورزشی با فناوری‌های نوین جابه‌جا می‌شوند؟

در فاصله برگزاری دو المپیک پاریس از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۲۴ یعنی طی ۱۲۴ سال گذشته، سریع‌ترین مردان جهان توانسته‌اند ۱.۲۱ ثانیه سریع‌تر بدوند.
کد خبر : 927104

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوا لايلز (Noah Lyles)، دونده آمریکایی، موفق شد در فینال دو ۱۰۰ متر در المپیک پاریس موفق شد این فاصله را در ۹.۷۹ ثانیه بدود و مدال طلا و عنوان سریع‌ترین مرد جهان را از آن خود کند.

او تنها پنج هزارم ثانیه زودتر از تامسونِ جاماییکایی از خط پایان عبور کرد. البته رکورد دو ۱۰۰ متر در المپیک پاریس شکسته نشد و همچنان رکورد اوسین بولت، دونده جامائیکایی با ۹.۶۳ ثانیه که در المپیک لندن ۲۰۱۲ ثبت شده، پابرجا ماند.

اما در نخستین دوره برگزاری مسابقات المپیک در عصر معاصر که در سال ۱۸۹۶ در آتن برگزار شد، توماس بورک (Thomas Burke) از آمریکا ۱۰۰ متر را در بهترین زمان نسبت به سایر ورزشکاران در ۱۱.۸ ثانیه دویده بود، رکوردی که چهار سال بعد و در المپیک پاریس توسط فرانک ژارویِ آمریکایی (Frank Jarvis) به ۱۱ ثانیه کاهش یافت. 

بر این اساس طی ۱۲۸ سال گذشته رکود سریع‌ترین مرد جهان در المپیک ۲.۱۷ ثانیه بهبود یافته است اما دلیل این جابجایی رکوردهای جهانی در صد سال اخیر چیست؟

دلیل اصلی این تفاوت را می‌توان چنین در نظر گرفت که کیفیت کفِ میادین دو و میدانی از مسیرهای خاکی به کف پوش‌هایی با اتکا به بالاترین فناوری‌های روز بالا رفته است. کفش‌های مورد استفاده ورزشکاران و نیز تمرین‌های آنها، نوع تغذیه و آمادگی جسمانی و روانی آنها هم برای شرکت در رقابت‌های المپیک نسبت به قرن گذشته بسیار بهبود یافته است. 

انتهای پیام/

برچسب ها: المپیک پاریس
ارسال نظر