صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۶ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

ایجاد ۳ مرکز توسعه فناوری مشترک در حوزه‌های سرامیک‌های دما بالا و لایه نازک

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از پیگیری راه‌اندازی سه مرکز توسعه فناوری مشترک در حوزه‌های ساخت دقیق، سرامیک‌های دما بالا و لایه نازک خبر داد.
کد خبر : 927023

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی میلانی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ایجاد و راه اندازی سه مرکز مشترک توسعه فناوری را پروژه اصلی و پرچم­دار ستاد خواند و اظهار کرد: مرکز مشترک توسعه فناوری در حقیقت یک زیست بوم نوآورانه و خلاق با تمرکز بر حمایت از طرح‌های فناورانه در یک حوزه مشخص و احصاء نیاز‌های کشور در آن حوزه است که دارای تمام تجهیزات مورد نیاز برای انجام پروژه باشد. مولفه‌های مرکز مشترک توسعه فناوری، شامل حوزه فعالیت تخصصی مشخص، ارائه دهنده خدمات مختلف از تشکیل تیم تا تجاری سازی، امکان دسترسی به تجهیزات برای تولید در مقیاس پایلوت و منتورینگ تخصصی فنی است.

وی، هدف اصلی از ایجاد مرکز مشترک توسعه فناوری و پژوهش را «برنامه ریزی و به‌کارگیری نخبگان و متخصصان و استفاده از تجهیزات و امکانات موجود در مرکز به منظور توسعه صنایع مختلف» برشمرد و گفت: در حقیقت با ساخت این مراکز، اجرای پروژه­‌ها و طرح ­های مرتبط با توسعه فناوری به صورت متمرکز در یک نقطه انجام شده و از رفت و آمد‌های پی در پی و هدر رفتن زمان و انرژی، پیشگیری می­ شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، توسعه اقتصادی، ایجاد نوآوری، ارزیابی بازار و تمرکز بر فناوری‌های نزدیک به بازار، افزودن یک حلقه جدید به فناوری‌های موجود، ایجاد مراکز توسعه فناوری ویژه و تیم سازی و ایجاد ارتباط بین بازار، سرمایه گذار، حاکمیت و تیم فناور را از دیگر اهداف این مراکز خواند.

وی در خصوص مرکز توسعه فناوری ساخت دقیق گفت: در این راستا، توافق نامه همکاری مشترک فی مابین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک علم و فناوری استان سمنان، شرکت بهره‌بردار صنعتی و کارگزار فناوری جهت بسترسازی و ایجاد تعامل بین اعضاء توافق نامه در راستای توسعه فناوری با عنوان «ماشین کاری دقیق» در یک زیست بوم نوآورانه و خلاق با تمرکز بر حمایت از طرح‌های فناورانه در این حوزه و احصاء نیاز‌های کشور در مراحل نهایی است و با پیگیری ستاد فاز‌های اجرایی اولیه آن از قبیل فراهم کردن اعتبارات، فضا و تجهیزات اولیه مورد نیاز مرکز در حال تکمیل است.

به گفته میلانی، در خصوص مرکز توسعه فناوری مشترک سرامیک­‌های دما بالا هم توافق نامه‌ای بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­ بنیان ریاست جمهوری، شرکت بهره ­بردار صنعتی و کارگزار مرتبط با فناوری در راستای توسعه فناوری و ایجاد زیرساخت‌های لازم و توسعه اجزاء فناوری در زمینه سرامیک­های دما بالا، با رویکرد حمایت از طرح‌ها و ایده ­های فناورانه تخصصی در این حوزه و رفع نیاز شرکت‌های فعال در حوزه فناوری امضا شده است.

وی در خصوص مرکز توسعه فناوری مشترک لایه نازک نیز عنوان کرد: پیش­نویس توافق ­نامه مربوطه در حال تدوین بوده و ستاد در حال پیگیری برای به نتیجه رسیدن این توافق­نامه است.

تایید ۸۹ درخواست جهت اخذ حمایت 

طبق آخرین آمار، از تعداد ۱۳۴ درخواست تسهیلات اشتغال­زایی (تبصره ۱۸)، تعداد ۸۹ درخواست با ارزشی بالغ بر ۶۰۳ میلیارد تومان جهت اخذ حمایت مورد تایید قرار گرفته است.

برنامه ­ریزی برای گام برداشتن در جهت مهم‌ترین فناوری‌های حوزه مواد

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری گفت: مبحث آینده نگاری یا به عبارت دیگر، تعیین و برنامه­ریزی برای گام برداشتن در جهت مهم‌ترین فناوری‌های حوزه مواد و ساخت پیشرفته در افق ۱۰ سال آینده، موضوعی است که از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در پی آن، ستاد توسعه فناوری­های مواد و ساخت پیشرفته اقدام به فعالیت در این زمینه کرد.

میلانی، ضمن اشاره به اینکه در فاز اول، اسناد بین المللی، داخلی و نیز گزارش­هایی از منابع موثق مانند گزارش مرکز پژوهش­های مجلس توسط یک تیم ارزیاب، بررسی شدند، افزود: در پایان این فاز، گزارشی تفصیلی از "رصد فناوری­های نوظهور" در حوزه مواد و ساخت پیشرفته تدوین شد و پس از اتمام این مرحله؛ تعداد ۴۰ اولویت توسط کارشناسان و ارزیابان شناسایی و تدوین شد.

۶۶ مورد اولویت ستاد در ۹ حوزه موضوعی

وی در ادامه، ضمن اشاره به اینکه ستاد توسعه فناوری­های مواد و ساخت پیشرفته در گام بعدی با بررسی گزارش­های فاز اول، اقدام به بررسی عمیق­تر برخی از اسناد و گزارش­های داخلی و بین ­المللی و نیز گزارش ­های به­ روز‌تر کرد، عنوان کرد: به کمک کارشناسان ستاد، فهرست اولویت­های فاز اول تجمیع، تکمیل و به­روزرسانی شد تعداد ۶۶ مورد اولویت در ۹ حوزه موضوعی را معرفی کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ادامه داد: سپس ستاد اقدام به تدوین فهرستی مشتمل بر نام و حوزه تخصصی افراد خبره و صاحب­نظر از اساتید برجسته دانشگاهی و افراد باتجربه و خبره در صنایع مرتبط با مواد و ساخت پیشرفته کرد تا با شرکت در یک نظرسنجی جامع، اولویت­های معرفی­ شده در فاز دوم را بررسی و در صورت لزوم، آن­ها را اصلاح کند.

اعلام نظر بیش از ۲۰ کارشناس درخصوص رصد فناوری­های نوظهور در حوزه مواد

وی ضمن اشاره به اینکه فرآیند دعوت خبرگان به شرکت در این نظرسنجی توسط کارگزار بخش سیاست­گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­ بنیان ریاست جمهوری انجام شد و تاکنون بالغ بر ۲۰ نفر از خبرگان این عرصه، نظرات کارشناسی خود را در زمینه آینده ­نگاری و رصد فناوری­‌های نوظهور در حوزه مواد و ساخت پیشرفته اعلام کرده‌اند؛ اذعان کرد: در حال حاضر، شرکت در این نظرسنجی توسط سایر خبرگان و اعلام و بررسی نظرات ایشان همچنان ادامه دارد و در فاز سوم قرار است نظرات خبرگان تجمیع و تدقیق شده و در صورت لزوم اصلاحاتی بر روی اولویت­های اعلام شده انجام شود و پس از آن با دعوت به مشارکت گسترده پژوهشگران کشور، وارد فرآیند دلفی (جمع سپاری) خواهیم شد و شالوده سیاست‌گذاری و تخصیص منابع حمایتی کشور در این زمینه مشخص خواهد شد.

ارزیابی شورای ستاد راهبری اجرایی نقشه جامع علمی کشور

وی همچنین درخصوص وضعیت فعلی سند ملی توسعه فناوری­های مواد و ساخت پیشرفته گفت: پیش ­نویس سند ملی، پس از تدوین، تکمیل و ارزیابی در کارگروه­های مرتبط و بررسی جامع آن در چندین جلسه کمیته و میز گرد تخصصی، به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شده است.

میلانی در پایان گفت: پیش‌نویس ارائه شده، پس از اخذ تایید در میز تخصصی فناوری­های مواد و ساخت پیشرفته در ستاد علم و فناوری، در حال حاضر در فرآیند ارزیابی توسط بخش شورای ستاد راهبری اجرایی نقشه جامع علمی کشور است.

انتهای پیام/

ارسال نظر