صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۱ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

گذرهای پرنور ایستگاه‌های فضایی از آسمان تهران

گذرهای پرنور ایستگاه‌های فضایی را از آسمان تهران در دهه سوم مرداد تماشا کنید.
کد خبر : 926954

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم فخیمی؛‌ مدار زمین میزبان ایستگاه فضایی بین‌المللی و ایستگاه فضایی تیانگونگ چین است. این ایستگاه‌ها به نوعی آزمایشگاهی در مدار زمین و سکونتگاه موقت بشرند. این دو جرم دست‌ساخت بشر را گاهی می‌توان با چشم غیرمسلح (بدون نیاز به تلسکوپ و سایر ابزار رصدی) به مدت چند دقیقه در آسمان مشاهده کرد.

«ایستگاه فضایی بین‌المللی» ایستگاهی فضایی است که با مشارکت بیش از ۱۵ کشور ساخته شده و محل زندگی فضانوردان و میزبان یک آزمایشگاه علمی است. این ایستگاه فضایی در مدار زمین و در ارتفاع ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین در حرکت است؛ سرعت ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار معادل ۲۷٬۷۰۰ کیلومتر بر ساعت است که به این ترتیب روزی ۱۵ بار به دور سیاره زمین گردش می‌کند. ایستگاه فضایی بین‌المللی در مداری نزدیک به دایره و با اوج و حضیض (۴۲۵ و ۳۶۰ کیلومتر) و زاویه ۵۶ درجه از استوای زمین گردش می‌کند.

{$sepehr_key_1061}

ایستگاه فضایی مدولار بزرگ چین یا ایستگاه فضایی تیانگونگ (CSS) نیز ایستگاهی فضایی است که در مدار نزدیک زمین بین ۳۴۰ تا ۴۵۰ کیلومتری سطح زمین قرار دارد. ایستگاه فضایی چین تقریباً یک‌پنجم ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

در این گزارش گذرهای پرنور ایستگاه فضایی بین‌المللی و ایستگاه فضایی تیانگونگ چین از آسمان تهران را خواهید دید. پس آلارم گوشی خود را تنظیم کنید و از تماشای این گذرها لذت ببرید.

  1. روز 20 مرداد ساعت 19:20ایستگاه فضایی تیانگونگ چین از افق غرب-شمال‌غرب وارد آسمان شده. ساعت 19:25 به بیشترین درخشش با قدر منفی 0.8رسیده، ساعت 19:29 در افق جنوب‌شرق ناپدید می‌شود.
  2. روز 28 مرداد ساعت 4:12 ایستگاه فضایی بین‌المللی از‌ افق جنوب وارد آسمان شده، ساعت 4:41 به بیشترین درخشش با قدر منفی 1.6 رسیده، از کنار ستاره کاپاشکارچی(در صورت فلکی شکارچی) عبور کرده و ساعت 4:19 در افق شرق-شمال‌شرق ناپدید می‌شود.

3. روز 29 مرداد ساعت 3:25 ایستگاه فضایی بین‌المللی با بیشترین درخشش با قدر منفی 1از‌ افق جنوب‌شرق وارد آسمان شده، ساعت 3:28 از کنارستاره کاپاشکارچی(در صورت فلکی شکارچی) عبور کرده و ساعت 3:29 در افق شرق-شمال‌شرق ناپدید می‌شود.

4. روز 30 مرداد ساعت 4:11 ایستگاه فضایی بین‌المللی با قدر منفی 3 از‌ جنوب-جنوب‌غرب وارد آسمان شده، ساعت 4:12 به بیشترین درخشش با قدر منفی 3.7 رسیده، از بالای سیارات مریخ و مشتری که در صورت فلکی گاو نر واقعند عبور کرده و ساعت 4:17 در افق شمال‌شرق ناپدید می‌شود.

5. روز 31 مرداد ساعت 3:23 ایستگاه فضایی بین‌المللی با بیشترین درخشش با قدر منفی 2.1از‌ افق شرق-جنوب‌شرق وارد آسمان شده، ساعت 3:25 از صورت فلکی جوزا عبور کرده، و ساعت 3:28 در افق شرق-شمال‌شرق ناپدید می‌شود.

6. روز 31 مرداد ساعت 4:56 ایستگاه فضایی بین‌المللی با قدر منفی 1.4 از افق غرب وارد آسمان شده، ساعت 4:59 در صورت فلکی قو به بیشترین درخشش با قدر منفی 2.1 رسیده، و ساعت 5:04 در افق شمال‌شرق آسمان ناپدید می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر