صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

کاهش تلفات انسانی زلزله با محصول فناور «تختخواب ضدآوار»

محققان کشورمان در یک شرکت فناور موفق به طراحی و تولید «تختخواب ضدزلزله و ضدآوار» شده‌اند که استفاده از این محصول باعث کاهش چشمگیر تلفات انسانی می‌شود.
کد خبر : 926870

ابوالفضل فرامرزی صاحب ایده و مدیرعامل یک شرکت فناور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره ایده و محصول فناور «تختخواب ضدزلزله و ضدآوار» به صاحب امتیازی مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر اظهار کرد: فعالیتم را از سال ۱۳۹۸ یعنی از بیست‌سالگی در زمینه جوشکاری آغاز کردم و حین انجام جوشکاری ایده‌های مختلفی به ذهنم خطور کرد که یکی از این ایده‌ها، طراحی و تولید تختخواب ضدزلزله و ضد آوار بود.

وی اضافه کرد: بعد از رؤیت اطلاعیه جذب ایده در فضای مجازی از طرف دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به مرکز رشد واحدهای دانشگاه مراجعه و بعد از مصاحبه اولیه با مدیر مرکز رشد، فرم پرسشنامه استقرار را تکمیل و بعد از طی مراحل داوری و ارائه در شورای مرکز رشد به صورت هسته فناور با نام «هوشیار تخت» در مرکز رشد واحدهای فناور واحد آزادشهر مستقر شدم.

در تختخواب ضدزلزله و ضدآوار، هدف ایجاد یک پناهگاه مستحکم هنگام وقوع زلزله است. لرزش از طریق حسگر‌هایی که به دیوار متصل می‌شود به سیستم پمپ هیدرولیک منتقل شده و در عرض سه ثانیه جک‌ها آزاد و ایجاد یک پناهگاه می‌کنند. در این تختخواب مکانی برای ذخیره آذوقه نیز پیش‌بینی شده است

فرامرزی ادامه داد: حدود یک سال طراحی تختخواب را به پایان رسانده و نمونه اولیه را برمبنای آن تولید کردم. در همین حین نیز شرکت را ثبت و بعد از طی مراحل اداری به صورت واحد فناور مستقر و شروع به ساخت نمونه تجاری کردم و پایان سال ۱۴۰۲، نخستین نمونه تجاری تختخواب ضدزلزله و ضدآوار تولید شد. 

مدیرعامل شرکت «هوشیار تخت» زمینه فعالیت شرکت را تشریح و بیان کرد: نوع محصول شرکت تختخواب ضدزلزله و ضدآواراست؛ البته تختخواب‌های ضدزلزله قبلاً هم در کشور‌های مختلف تولید شده است، ولی از لحاظ نوع عملکرد و طراحی متفاوت است. تختخواب‌های موجود در بازار کشور‌های خارجی محیطی بسیار بسته و تاریک بعد از وقوع زلزله ایجاد می‌کنند که در صورت ماندن فرد به مدت طولانی، خود باعث بروز مشکلات خواهد شد.

وی افزود: در این نوع تختخواب(تختخواب ضدزلزله و ضدآوار) هدف ایجاد یک پناهگاه مستحکم هنگام وقوع زلزله است. لرزش از طریق حسگر‌هایی که به دیوار متصل می‌شود به سیستم پمپ هیدرولیک منتقل شده و در عرض سه ثانیه جک‌ها آزاد و ایجاد یک پناهگاه می‌کنند. در این تختخواب مکانی برای ذخیره آذوقه نیز پیش‌بینی شده است. 

این فعال حوزه فناوری یادآور شد: با توجه به اینکه در ایران و نقاط دیگر جهان وقوع زلزله سالانه موجب تلفات انسانی زیادی می‌شود، استفاده از این محصول باعث کاهش چشمگیر تلفات انسانی خواهد شد. 

{$sepehr_key_1062}

فرامرزی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت متبوع شما در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته است؟ پاسخ داد: با توجه به اینکه ساخت نمونه تجاری به تازگی به پایان رسیده است، در تلاش هستیم تا با تبلیغات در رسانه‌ها و فضای مجازی محصول خود را معرفی کنیم. در صورت فروش محصول با توجه به نوع قرارداد و سرمایه‌گذاری مرکز رشد دانشگاه، درصدی از سود به دانشگاه تعلق خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت فناور، نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات را معرفی محصول به مردم و مشکل مالی برای تجهیز کارگاه برشمرد و درباره حمایت لازم از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر تا حد امکان همکاری زیادی با شرکت داشته است.

وی مهم‌ترین مشکل در مراکز رشد را طولانی بودن روند اداری برای تخصیص بودجه عنوان و پیشنهاد کرد که مراکز رشد دانشگاه در هر سال بودجه مشخصی داشته باشند و روندی اتخاذ شود که در کوتاهترین زمان ممکن، هسته‌ها و واحد‌های فناور بتوانند برای تولید محصول از لحاظ مالی تأمین شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر