صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۳ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌و‌گو با آنا تشریح شد؛

مکانیسم‌های مولکولی مقاومت چنددارویی در باکتری‌های بیماری‌زا

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، مکانیسم‌های مولکولی مقاومت چنددارویی در باکتری‌های بیماری‌زا را تشریح کرد.
کد خبر : 926804

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «مکانیسم‌های مولکولی مقاومت چنددارویی در باکتری‌های بیماری‌زا» توسط فاطمه عطائی مسجدلو و مهسا منشاری دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل و محمد ضعیفی‌زاده عضو هیئت علمی این دانشگاه تألیف شد.

مؤلف کتاب «مکانیسم‌های مولکولی مقاومت چنددارویی در باکتری‌های بیماری‌زا» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: در عصری تلاش‌ها برای شناسایی آنتی‌بیوتیک‌های جدید، اولویت اصلی تحقیق و توسعه در میان شرکت‌های داروسازی بود.

{$sepehr_key_1030}

ضعیفی‌زاده اضافه کرد: دارو‌های طیف گسترده‌ای که از این تلاش‌ها پدید آمدند، اثربخشی بالینی فوق‌العاده‌ای را ارائه کردند، با این حال، ما اکنون با فهرست بلندبالایی از باکتری‌ها روبه‌رو هستیم که راه‌های مختلفی برای دور زدن دارو‌ها اکتساب کرده‌اند و دیگر به اکثر رژیم‌های درمانی پاسخ نمی‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل اضافه کرد: ابزاری که میکروب‌ها برای فرار از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، مطمئناً از خود مداخلات درمانی پیشی گرفته و مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌های منفرد در ارگانیسم‌هایی که با اولین آنتی‌بیوتیک‌های تولید شده تجاری مواجه شدند، برجسته شد.

وی یادآور شد: در طول سال‌ها، ادامه فشار انتخابی توسط دارو‌های مختلف منجر به ارگانیسم‌هایی شده که دارای مکانیسم‌های مقاومتی دیگری هستند که منجر به مقاومت چند دارویی می‌شود.

مؤلف کتاب «مکانیسم‌های مولکولی مقاومت چنددارویی در باکتری‌های بیماری‌زا» تبیین کرد: درک مکانیسم‌های مقاومت به آنتی‌بیوتیک، منجر به طراحی راهکار‌هایی برای کاهش انتشار مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک می‌شود و می‌تواند به توسعه دارو‌های جدید کمک کند که می‌توانند با مکانیسم‌های مقاومت باکتری‌ها مقابله کنند.

به گفته ضعیفی‌زاده، هدف از نگارش این کتاب بررسی مکانیسم‌های مقاومت به آنتی‌بیوتیک در باکتری‌ها بوده و این کتاب با استفاده از مقالات به روز دنیا تألیف شده و در انتهای هر فصل فهرستی از منابع مورد استفاده برای مطالعه بیشتر علاقه‌مندان ذکر شده که به‌دلیل گستردگی مطالب، در فصل ۲ و ۳ تنها به ذکر مکانیسم‌های مقاومت در باکتری‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های مهم بسنده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل تبیین کرد: به طور کلی این اثر با توجه به خلأهای موجود در زمینه مقاومت به آنتی‌بیوتیک پدید آمده و اطلاعات پایه و جدیدی را در اختیار محققان و علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

وی در ادامه توضیح داد: کتاب «مکانیسم‌های مولکولی مقاومت چنددارویی در باکتری‌های بیماری‌زا» در ۲۸۴ صفحه و چهار فصل گردآوری و توسط جهاد دانشگاهی منتشر شده و به قیمت ۱۵۰۰۰۰۰ ریال در کتابفروشی‌های معتبر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر