صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۰ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳

از مولر و برمه فقید تا فیشر و رودیگر در «پاریس 2024» ؛ چگونه یاد اسطوره های فوتبال آلمان در المپیک گرامی داشته شد؟

رقابت های المپیک پاریس از بدو شروع تا به حال، محلی برای وقوع اتفاقات جالبی بوده ؛ از جمله این که از بزرگان گذشته و حال فوتبال آلمان در محل برگزاری مسابقات والیبال، بسکتبال، هندبال، هاکی، شنا و ... به اشکال مختلف ذکر نام و خاطره به میان آمده است.
کد خبر : 926690

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رقابت های فوتبال مردان المپیک 2024 شنبه 20 مرداد 1403 با برگزاری دیدار نهایی میان فرانسه و اسپانیا در ورزشگاه استادوفرانس به پایان می رسد. البته با انجام این بازی، بزرگترین فستیوال ورزشی جهان با 32 رشته آخرین قدم را برای خاتمه رویداد برمی دارد. درباره چنین آوردگاه مهمی که در 2 هفته اخیر در یکی از شهرهای قدیمی قاره سبز برگزار شده، آنچه می توان گفت پذیرای بیش از 10 هزار ورزشکار در مسابقات بیشمار بوده که در عین حال نگاه و توجه همه علاقمندان به ورزش در سراسر جهان را در مدت یادشده به خود معطوف کرده است.  اگر قرارباشد یکی از کشورهای که کاروان ورزشی پرتعدادی در این دوره داشت و از نظر «مدال آوری»  در مجموع  موفق عمل کرد، نام ببریم، باید از آلمان سخن به میان بیاوریم. کشوری که 218 ورزشکار را روانه بازی ها کرد و تا تاریخ جمعه 19 تیرماه صاحب 22 مدال(9 طلا، 8 نقره، 5 برنز) شد.

حالا که صحبت از ژرمن ها شد، به این نکته نیز اشاره کنیم، در این دوره از المپیک ، تیم مردان این کشور معروف به «مانشافت» حضور نداشت.اما باورتان می شود در این دو هفته و در بیشتر مجموعه های ورزشی بازی ها مثل سالن والیبال، بسکتبال، هندبال، شنا، سوارکاری و ... یاد و خاطره بزرگان فوتبال آلمان گرامی داشته شد! در این دوره بارها مواردی پیش آمد که تماشاگران، خبرنگاران، گزارشگران و ... یاد اسطوره های مثل «گرد مولر» فقید را گرامی داشتند.

در این گزارش به شما می گوییم چنین چیزی چگونه رخ داده است:

*ذکر نام بزرگان فوتبال آلمان

حتما از خود می پرسید چگونه امکان دارد تیم فوتبال ژرمن ها در المپیک حاضر نباشد اما در پیکارهای مثل والیبال، بسکتبال و ... از بزرگان قدیم و حال «مانشافت» سخن به میان آید؟

به این پرسش خبرنگار روزنامه بیلد آلمان در یکی از گزارش های ارسالی خود چنین پاسخ داده است: «تیم فوتبال آلمان در سال های زیاد آنقدر به افتخارات بزرگ و مهمی رسید و فوق ستاره های را به دنیای ورزش معرفی کرد که حالا حتی در بخش های دیگر ورزش، نام شان برده می شود.» هاینس برونر نویسنده این مطلب افزود:«در واقع تشابه اسمی بزرگان گذشته و حال فوتبال آلمان با برخی قهرمانان رشته های دیگر ورزشی باعث شد تا یاد آن اسطوره های گرامی داشته شود.»

 

*به یاد برمه فقید و نامی

اولین فوتبالیست بزرگ «مانشافت» که نامش در المپیک پاریس از این بابت به میان آمد، «آندرئاس برمه»، مدافع چپ دهه 80 و 90 آلمان ها بود. اسطوره ای که تک گل قهرمانی ژرمن ها را در فینال جام جهانی 1990 ایتالیا مقابل آرژانتین به ثمر رساند و باعث قهرمانی تیم تحت هدایت «فرانتس بکن باوئر» قیصر فقید فوتبال آلمان  شد.

برمه که متاسفانه در زمستان گذشته در 63 سالگی درگذشت، به خاطر تشابه نام فامیلی اش با «آنتون برمه» ، عضو تیم ملی والیبال آلمان برده شد. آنتون که 25 ساله است و براداران دو قلویی نیز دارد، در تیم جاسترسکی لهستان بازی می کند و عضو تیم والیبال کشورش نیز است. یکی از گزارشگران شبکه رای ایتالیا که در محل مسابقات المپیک پاریس حضور داشت و گزارش می کرد، از آنتون برمه به عنوان همنام اسطوره درگذشته فوتبال آلمان ها نام برد و برای چند لحظه از خصوصیات پیشکسوت فقید برای مخاطبین خود گفت.

 

*از داسیلوا فوتبالیست تا بازیکن بسکتبال

چهره دیگری از فوتبالیست های ژرمنی که به واسطه تشابه فامیلی مورد توجه واقع شد، «اسکار داسیلوا»، عضو تیم ملی بسکتبال آلمان است که نام خانوادگی اش ، چندین تماشاگر خوش ذوق را در یکی از بازی ها، به یاد «آنتونیو داسیلوا» ، فوتبالیست با سابقه پیشین تیم های اشتوتگارت و بروسیادورتموند انداخت. همان چهره ای که در کارنامه اش سه قهرمانی بوندس لیگا را ثبت کرده  و در تیم های رده پایه آلمان نیز بازی کرد.

آن چند تماشاگر پرشور که ظاهرا مشخصات داسیلوا را در اینترنت ، پیگیری کرده بودند، روی تکه مقوایی که در دست داشتند، نوشته بودند، پدر بسکتبالیست دورگه و 25 ساله، بوکسور است و اسطوره پیشین دورتموند نیست !

 

*ذکری از استاد ضربات قیچی برگردان مانشافت

اما فوتبالیست قدیمی و مطرح دیگری که به واسطه همنامی در المپیک، نامش به میان آمد، کلاوس فیشر، مهاجم نوک حمله «مانشافت» در دو جام جهانی 1978 و 1982 بود. فیشر به خاطر ضربات قیچی برگردان بیشمارش و همینطور ضربات سر دقیق در چند دهه قبل در سطح جهانی مطرح بود.

وقتی «یوستوس فیشر»، بازیکن تیم ملی هندبال آلمان در تیم پرقدرت کشورش، جنب و جوش زیادی از خود نشان داد، گزارشگر روزنامه دی ولت وی را با کلاوس فیشر در مقاله ای از نظر تحرک مقایسه و ابراز تاسف کرد اسطوره نامی فوتبال آلمان جایش خالی است که همنام جوان هندبالیست خود را ببیند و تحسین کند.

 

*داستان بامزه کلوزه ها

در رقابت های المپیک فقط از چهره های چند دهه قبل فوتبال ژرمن ها ذکر نام نشد، بلکه حتی پای بهترین گلزن تمام ادوار جام های جهانی فوتبال یعنی «میروسلاو کلوزه » نیز به میان آمد. این ستاره نامی که با 16 گل زده، صاحب بیشترین تعداد گل زده در ادوار جام جهانی است، اکنون با 45 سال سن مسئولیت تیم دسته دومی نورنبرگ را در بوندس لیگا پذیرفته است.

اما در رقابت های پاریس 2024 وقتی «زورن کلوزه» ، ورزشکار 22 ساله  رشته دوومیدانی از المان، رقابت هایش را آغاز کرد ، مجری برنامه زنده پخش تلویزیونی شبکه ز.د.اف این کشور توضیحاتی در مورد کلوزه فوتبالیست و مربی کنونی به تماشاگران داد و آرزو کرد زورن کلوزه قهرمان پرتاب نیز همانند همنامش در این دوره از المپیک موفق و سربلند شود.

 

*تکرار نام بزرگان

همین اتفاق برای میشاییل یونگ(سوارکار)، مارک کوخ(قهرمان دوومیدانی) و زونکه کروزه(قهرمان رشته قایقرانی) هم رخ داد.

زیرا در خلال انجام بازی هاو  پخش تلویزیونی مسابقات، گزارشگران میشاییل یونگ را با آنتونی یونگ، مدافع کنونی تیم فوتبال وردربرمن، مارک کوخ را با روبین کوخ، مدافع میانی اینتراخت فرانکفورت و عضو تیم ملی آلمان در جام ملت های 2024 ، همینطور زونکه کروزه را با ماکس کروزه، مهاجم اسبق تیم های ملی آلمان، ولفسبورگ، اونیون برلین، وردربرمن، بروسیامونشن گلادباخ، فرایبورگ و سن پائولی مقایسه کردند.

 

*به یاد لینکه و مولرها

اما این ماجرای تشابه اسمی بحث انگیز و در عین حال جالب  ژرمن ها در المپیک پاریس به همین جا ختم نشد. وقتی «کریستفر لینکه» به عنوان قهرمان دوومیدانی به رقابت پرداخت، خبرنگار سایت جهانی دوومیدانی از تشابه اسمی وی با «توماس لینکه»، مدافع اسبق تیم  های فوتبال آلمان، بایرن مونیخ و شالکه نام برد.

در محل انجام رقابت های هاکی وقتی «هانس مولر» و «ماتیاس مولر» در تیم کشورشان برای تیم ملی هاکی آلمان به میدان رفتند، گزارشگر رادیو وین اتریش ، این مولرها را با «گرد مولر» ،مهاجم فقید، نامی و اسبق پیشین تیم ملی فوتبال آلمان و بایرن مونیخ و توماس مولر ، بازیکن پرسابقه مانشافت و بایرن مقایسه کرد. گوینده آن شبکه حتی گفت گرد مولر فقید به خاطر گلزنی های بیشمارش به «بمب افکن ژرمن ها» معروف بوده و بعد  این سئوال را مطرح کرد آیا مولرهای کنونی تیم هاکی هم در رقابت های المپیک پاریس نیز همانند همنام معروف خویش ، «گلزن» نشان می دهند؟

*2 «رودیگر» یکی در شیرجه یکی در مادرید!

اما آخرین مورد ذکر تشابه اسمی مربوط به ورزشکاران آلمانی، اختصاص به «لارس رودیگر» ، شیرجه رو تیم شنای آلمان و «آنتونیو رودیگر»، مدافع کنونی تیم ملی فوتبال این کشور و باشگاه رئال مادرید بود که مورد توجه یکی از خبرنگاران روزنامه گاردین انگلیس قرارگرفت و از این تشابه اسمی سخن گفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر