صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مانور آتش‌سوزی در ایستگاه فضایی چین

خدمه ماموریت شنژو-۱۸ آزمایش اعلام حریق و نمونه گیری خون در فضا را انجام دادند.
کد خبر : 926646

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، خدمه ماموریت شنژو-۱۸ در ایستگاه مداری چین،۶ آزمایش اعلام حریق را انجام و عملکرد حسگر‌های تشخیص حریق را در سفینه سه ماژول ارزیابی کردند.

آژانس فضایی سرنشین‌دار چین به‌روزرسانی‌های ویدئویی را از فضا منتشر کرد که نشان می‌دهد سه فضانورد از ابزار‌های تخصصی برای فعال کردن آشکارساز‌های دما و دود استفاده می‌کنند که باعث ایجاد هشدار آتش برای چراغ‌ها و ابزار‌ها می‌شود.

این آزمایش برای بررسی آمادگی و واکنش فضانوردان در صورت وقوع آتش سوزی در ایستگاه فضایی انجام شد که در این آزمایش با استفاده از تجهیزات آتشنشانی موجود در ایستگاه، نحوه مقابله با آتش سوزی احتمالی را تمرین کردند.

این سه نفر همچنین نمونه خون جمع‌آوری کردند. علاوه بر آزمایش‌های معمول خون که در مدار انجام می‌شود، برخی از نمونه‌ها در دمای پایین نگهداری می‌شوند و پس از مأموریت برای مطالعات پزشکی بیشتر به زمین منتقل می‌شوند.

به گفته آژانس فضایی، این فضانوردان تحت یک سری آزمایشات پزشکی مربوط به فشار خون، ضربان قلب و عملکرد ریه قرار گرفتند. این نمونه گیری برای بررسی تاثیرات محیط فضایی بر سلامت فضانوردان انجام شد.

خدمه شنژو-۱۸ بیش از نیمی از دوره شش ماهه فضایی خود را از زمان پرتاب در اواخر آوریل به پایان رسانده و دو پیاده روی فضایی و چندین آزمایش علمی در مدار انجام دادند.

نتایج این آزمایش‌ها به محققان کمک می‌کند تا بهتر درک کنند که چگونه محیط فضا بر بدن انسان تاثیر می‌گذارد.

به گفته متخصصان، ماموریت شنژو-۱۸ چین موفقیت آمیز بوده و به پیشرفت برنامه فضایی این کشور کمک کرده است.

رهبر این ماموریت گوانگ فو خلبان جت جنگنده و فضانوردی است که قبلا در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز در ماموریت فضایی شنژو ۱۳ شرکت کرده بود. در کنار او لی کانگ و لی گوانگ سو فضانوردان چینی برای نخستین بار به فضا سفر کردند. پیش بینی می‌شود تیانگونگ تا حداقل ۱۰ سال دیگر در ارتفاع ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتر سطح زمین، مدار بزند.

انتهای پیام/

ارسال نظر