صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۱۵ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳

چرا در شرکت‌های بزرگ فناوری «آگهی کاذب استخدام» رواج دارد

بر اساس آمار اخیر وزارت کار ایالات‌متحده، حدود 8.1 میلیون آگهی استخدام در سراسر این کشور وجود داشته است اما تعدادی از آن‌ها کاملاً جعلی هستند.
کد خبر : 926454

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شرکت‌های بزرگ فناوری اغلب اعتراف می‌کنند که فهرست آگهی کاذب استخدام را در تلاش برای حفظ و توسعه شهرت شرکت، نگه‌داشتن کارکنان فعلی و جمع‌آوری پیشگیرانه اطلاعات در مورد متقاضیان ارسال می‌کنند البته با قصد اینکه مشاغل واقعی که ممکن است در آینده در ایجاد شوند.

شرکت‌های بزرگ فناوری حتی در مورد این موضوع ناراحت یا نگران نیستند. مطالعه اخیر توسط Resume Builder  نشان داد که از هر 10 آگهی کاذب استخدام که به صورت آنلاین منتشر می‌شود، سه مورد برای نقش‌هایی است که وجود ندارند یا شرکت‌ها قصد واقعی برای استخدام برای آنها ندارد.

طبق این نظرسنجی، این تقریباً یک‌سوم شرکت‌هایی است که در حال حاضر آگهی کاذب استخدام باز در سایت‌های کاریابی دارند.

Revelio Labs، یک شرکت اطلاعاتی نیروی کار، در یک نظرسنجی در اکتبر 2023 دریافت که سهم بررسی‌های مصاحبه‌ای که به « آگهی کاذب استخدام » اشاره می‌کنند، در طول پنج سال گذشته 120 درصد افزایش یافته است.

پرستینا یارینگتون، یک متخصص توسعه بازار شرکت‌های فناوری معتقد است که اعلام آگهی کاذب استخدام برای سنجش تعداد نامزدهای موجود در حال حاضر در بازار استفاده می‌شود.

او در این باره توضیح داد: بازارهای کار یا نامزد محور هستند یا کارفرما محور و این تحقیق به تیم‌های استخدام‌کننده اجازه می‌دهد تا بفهمند که آیا مجموعه مهارت‌هایی که معمولاً استخدام می‌کنند به‌راحتی در بازار موجود است یا کمیاب است.

این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا جدول‌های زمانی استخدام را بسنجید و پیش‌بینی کنند که پس از در دسترس قرار گرفتن یک موقعیت، چه مدت طول می‌کشد تا یک نفر را جذب کند.

برایان اسمیت، روانشناس سازمانی و بنیان‌گذار مشاوران کسب‌وکار IA در این باره توضیح می‌دهد که گاهی اوقات، اگر سازمانی به دنبال سنجش بازار کار در یک منطقه خاص یا برای یک مجموعه مهارت خاص باشد، این روش می‌تواند مفید و حاوی اطلاعات دست اولی باشد زیرا اغلب شرکت‌ها ممکن است از ایجاد آگهی کاذب استخدام برای درک رقابت یا در دسترس بودن استعدادها استفاده کنند.

جف نیومن، مؤسس یک شرکت کاریابی در بریتانیا بر این باور است که «اینکه آیا این آگهی کاذب استخدام تأثیر مثبتی بر بازار کار دارند قابل بحث است اما از حیث اقتصاد باید در نظر داشت که سالانه بیش از 2 میلیون دلار برای تبلیغات شغلی در بریتانیا خرج می‌شود بدون اینکه انتظاری جذب و استخدام متقاضیان وجود داشته باشد، تاکتیکی که به عنوان بخشی از بازاریابی است که شعار آن این است: « می‌خواهند چشمگیرتر از آنچه هستند ظاهر شوند».

 

البته باید در نظر داشت شرکت‌های بزرگ فناوری نه تنها از فهرست‌های آگهی کاذب استخدام برای فریب دادن شکارچیان شغل استفاده می‌شود تا فکر کنند شرکت آنها خوب کار می‌کند، بلکه برای فریب کارمندان فعلی نیز استفاده می‌شود. در نظرسنجی Resume Builder، 62 درصد از شرکت‌هایی که درگیر این عمل بودند، گفتند که فهرست‌های آگهی کاذب استخدام برای ایجاد احساس «قابل تعویض» بودن در کارمندان ایجاد می‌شوند حتی در ساده‌ترین حالت نیز 63 درصد معتقدند که این کار موجب می‌شود کارکنان فعلی باور کنند که بار کاریشان در نهایت با استخدام‌های جدید کاهش می‌یابد.

استیسی هالر، مشاور شغلی ارشد Resume Builder می‌گوید: «این یک سناریوی نگران‌کننده است، به‌ویژه زمانی که این آگهی کاذب استخدام گمراه‌کننده از بخش منابع انسانی سرچشمه بگیرند یعنی دقیقاً همان جایی که وظیفه شکل‌دهی برداشت‌های دقیق از برآوردهای سرمایه انسانی سازمان‌هایشان را بر عهده دارند.» در این صورت باید به این نکته توجه داشت که «کارکنان سزاوار شفافیت در مورد شرکت‌هایی هستند که عمر و زندگی کاری خود را به آنها اختصاص می‌دهند، به‌جای اینکه توسط اظهارات نادرست گمراه شوند. هر گونه تاکتیکی که با هدف تضعیف احساس ارزش و امنیت کارکنان باشد، تأسف‌بار است.»

انتهای پیام/

ارسال نظر