صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۶ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳

ابتکار فرانسه برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های همه‌گیر در المپیک پاریس چیست؟

«واحد مداخله بیولوژیکی اضطراری» برای کنترل وضعیت سلامت عمومی بازدیدکنندگان از فرانسه در دوران المپیک پاریس، دستگاه‌هایی را نیز در مکان‌های بسته نصب کردند که نمونه‌هایی از هوای محیط را جمع‌آوری می‌کند تا بتوان آنها را تجزیه و تحلیل کرد.
کد خبر : 926262

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، به مناسبت برگزاری بازی‌های المپیک، جمع بزرگی از ورزشکاران، سازمان‌دهندگان و گردشگران بین‌المللی به فرانسه سفر کردند و به همین دلیل تیمی از دانشمندان «انستیتو پاستور» که در واحد مداخله بیولوژیکی اضطراری (CIBU) فعال هستند، بطور ویژه برای این بازی‌ها بسیج شدند.

این دانشمندان که از یک سال و نیم پیش از این، در تدارک فراهم آوردن شرایط لازم برای برگزاری سالم بازی‌ها بودند، اکنون بطور پیوسته مشغول تجزیه و تحلیل ویروس‌ها و میکروب‌هایی هستند که ممکن است به همراه مسافران بین‌المللی وارد فرانسه شوند و خطر گسترش یک بیماری همه‌گیر را افزایش دهند.

انتظار می‌رود تا پایان این بازی‌ها حدود پانزده میلیون نفر از چهار گوشه جهان به پایتخت فرانسه سفر کنند و ممکن است به همراه شور و شوقی که این افراد با خود می‌آورند، برخی نیز حامل ویروس‌ها یا باکتری‌های باشند که می‌تواند منجر به همه‌گیری یک بیماری مسری شود.

یکی از مسئولان واحد مداخله بیولوژیکی اضطراری می‌گوید: «این افراد از مناطق مختلف می‌آیند، بنابراین می‌توانند ویروس‌ها یا باکتری‌هایی مثلا ویروس دنگی را با خود بیاورند. به همین دلیل است که این میکروب‌ها و ویروس‌ها باید به سرعت شناسایی شوند.»

او با اشاره به تلاش‌هایی که از زمان آغاز بازی‌ها در این راستا انجام شده، می‌گوید: «اکنون، ما پشه‌ای داریم که می‌تواند این ویروس را در سراسر خاک فرانسه منتقل کند. ما اینجا هستیم تا هرگونه نشانه از ظهور ویروس‌ها و باکتری‌های با خطر بالا را گزارش کنیم، به عنوان مثال ویروس تب لاسا. باید بتوانیم این ویروس‌ها و افراد مبتلا را بسرعت شناسایی و از شیوع یک بیماری همه‌گیر جلوگیری کنیم.»

اعضای واحد مداخله بیولوژیکی اضطراری آماده هستند تا در هر زمان از شبانه‌روز بنا به درخواست بیمارستان‌ها یا مقامات، وارد عمل شوند و موارد مشکوک را به سرعت بررسی کنند.

این واحد حتی دارای یک آزمایشگاه کوچک فوق امن محرک است که می‌توان آن را به هر منطقه‌ای فرستاد.

رئیس بخش شناسایی باکتری‌های این مرکز می‌گوید: «این واحد می‌تواند در جریان برگزاری بازی‌های المپیک، طیف وسیعی از ویروس‌ها را شناسایی کند. ما برای این کار، ابتدا اقدام به استخراج مواد ژنتیکی، DNA یا RNA از نمونه‌هایی می‌کنیم که به‌تازگی دریافت کردیم. این نمونه‌ها می‌توانند خون، ادرار یا سرم باشند یا کمی از همه چیز. سپس به کمک فناوری پی سی آر مالتیپلکس بین ۲۵ تا ۴۰ باکتری، ویروس و انگل را در یک آزمایش کشف و شناسایی خواهیم کرد؛ به عنوان مثال ویروس چیکونگونیا، بیماری مالاریا، یا ویروس تب دنگی. ما این پروژه را بطور قابل توجهی برای المپیک گسترش دادیم.»

دانشمندان «واحد مداخله بیولوژیکی اضطراری» برای کنترل وضعیت سلامت عمومی بازدیدکنندگان از فرانسه در دوران بازی‌ها، دستگاه‌هایی را نیز در مکان‌های بسته نصب کردند که نمونه‌هایی از هوای محیط را جمع‌آوری می‌کند تا بتوان آنها را تجزیه و تحلیل کرد.

مسئول بخش ژنوتیپ پاتوژن‌ها در این واحد می‌گوید: «هدف این پروژه شناخت وضعیت گردش عوامل بیماری‌زا در محیط است زیرا ما اطلاعات دقیقی از آنچه در هوا وجود دارد، نداریم و به همین دلیل ابزارهای نظارتی را در همه جا نصب کرده‌ایم. از همین روست که می‌گوییم المپیک یک زمین بازی بسیار جدی برای دانشمندان است.»

انتهای پیام/

برچسب ها: المپیک پاریس
ارسال نظر