صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۳ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
در یک پژوهش بررسی شد؛

ابزار‌ها و راهکاری‌های بازار سرمایه در صنعت ساختمان و تولید مسکن

در این گزارش پژوهشی علاوه بر معرفی ابزار‌ها و راهکار‌های بازار سرمایه در حوزه مسکن به طور خاص به بررسی صندوق زمین و ساختمان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات به عنوان دو ابزار نوین و کلیدی در بازار سرمایه پرداخته شده است.
کد خبر : 926143

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بازار تولید مسکن در ایران به صورت تاریخی تأمین مالی بانک محور داشته و سایر ابزارهای حوزه مسکن به خصوص در بازار سرمایه کمتر شناخته شده هستند. مطالعه و شناخت این ابزارها می تواند ظرفیت خوبی را برای یافتن بهترین راهکار فراهم آورد و یا چارچوبی را ترسیم کند که در قالب آن نیازهای قانونی و سیاستی را شناسایی کنیم.

 در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «ظرفیت‌های اجرای ماده (۵) قانون جهش تولید مسکن: ابزار‌ها و راهکاری‌های بازار سرمایه در صنعت ساختمان و تولید مسکن؛ با تأکید بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخش مسکن» آورده است که در سال‌های اخیر به‌رغم شرایط خاص اقتصادی و سیاسی حاکم که تمامی بخش‌های واقعی (حقیقی) و مالی اقتصاد را درگیر چالش‌های شدیدی کرده، حوزه مسکن هم از این وضعیت مستثنا نبوده و این بازار دچار عدم تعادل عرضه و تقاضا، جهش چند برابری قیمت و فشار بر اقتصاد خانوار‌ها شده‌است. 

این گزارش بیان می‌کند که دولت، در سال‌های تحت تحریم، تلاش زیادی برای مهار افسارگسیخته قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید مردم کرده است. اگرچه هدف دولت برنامه‌ریزی برای تأمین مسکن قشر کم‌درآمد جامعه بوده، اما فعالیت در این حوزه به‌خصوص در سال‌های اخیر تبدیل به تجارت و سوداگری شده‌است. در راستای جهش تولید مسکن و تمرکز دولت سیزدهم بر هدف ساخت ۴ میلیون مسکن در طی چهار سال، قانون جهش تولید مسکن سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. 

این گزارش ادامه می‌دهد که به‌منظور اجرایی کردن هدف مذکور ذیل قانون مصوب سال ۱۴۰۰، نیاز به منابع مالی هنگفتی بود که به‌عنوان یکی از موانع و گره‌های اصلی در مسیر تحقق شناسایی شد. با توجه به اینکه بانک‌ها به‌تن‌هایی توان تأمین مالی این میزان از ساخت مسکن را نداشتند، هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۲.۷.۱۹ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس و اوراق‌بهادار و به‌استناد تبصره «۴» ماده (۵) قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۴۰۰، آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور را تصویب کرد. در این آیین‌نامه اجرایی، بهره‌مندی از ظرفیت بازار سرمایه با محوریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای کمک به حل مشکل تأمین مالی صنعت ساخت‌وساز ساختمان و مسکن معرفی شده‌است.

در این گزارش آمده است که به‌طورکلی بیش از ۵۰ سال است که ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در ایالات متحده وجود دارد. کنگره آمریکا در سال ۱۹۶۰، مجوز قانونی برای تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات را به‌عنوان اصلاحیه تمدید مالیات غیر‌مستقیم سیگار اعطا کرد. در آن سال، انجمن ملی صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، که یک گروه حرفه‌ای برای ترویج سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات بود، تأسیس شد. سپس در سال ۱۹۶۵، اولین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، در بورس اوراق‌بهادار نیویورک (NYSE) پذیرش شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مبتنی‌بر وام مسکن، بخش عمده‌ای از رشد صندوق‌های املاک و مستغلات در اوایل دهه ۱۹۷۰ را تشکیل دادند و باعث رونق مسکن شدند. این رونق، البته پس از شوک‌های نفتی سال ۱۹۷۳ و رکود اقتصادی پس از آن، از بین رفت. در سال ۱۹۶۹ نیز نخستین قانون مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در اروپا در هلند تصویب شد. 

این گزارش توضیح می‌دهد اولین تراست املاکِ پذیرش شده در استرالیا در سال ۱۹۷۱ راه‌اندازی شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کانادایی نیز در سال ۱۹۹۳ شروع به کار کردند، اما تا آغاز قرن بیست‌ویکم به ابزار‌های سرمایه‌گذاری محبوب تبدیل نشدند. ازطرف‌دیگر، با راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ژاپنی در سال ۲۰۰۱ این مفهوم در سراسر آسیا گسترش یافت و در اروپا با قوانین وضع شده در فرانسه (۲۰۰۳)، آلمان (۲۰۰۷) و بریتانیا (۲۰۰۷)، بیش‌ازپیش تقویت شد. در مجموع، اکنون حدود ۴۰ کشور دارای قانون مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات هستند. 

این گزارش بیان می‌کند که در بازار مسکن کشوری مانند فرانسه می‌توان به‌طور غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کرد. برای مثال، گروهی از شرکت‌ها که با عنوان شرکت‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات که اختصاراً با عنوان SCPI فعال هستند، با معرفی واحد‌های مسکونی با نرخ بازده اجاره بالا در پی جذب سرمایه‌گذار هستند. برای نمونه، این شرکت، ملکی را پیشنهاد کرده که با حداقل ۱۹۵ یورو (یک واحد سرمایه‌گذاری) می‌شود در خرید و اجاره آن مشارکت کرد. 

این گزارش ادامه می‌دهد که این سرمایه‌گذاری طی سال مالی گذشته ۹.۱۴ درصد بازده داشته که ۵.۹۷ درصد آن ناشی از درآمد اجاره و ۳.۱۷ درصد آن ناشی از افزایش قیمت ملک بوده است. این روش سرمایه‌گذاری این مزیت اصلی را داراست که تمامی امور و هزینه‌های مربوط به پیدا کردن، خرید، اجاره، نگهداری ساختمان برعهده شرکت مربوطه (متولی) خواهد بود. متوسط سوددهی این گروه از شرکت‌های فرانسوی در سال مالی گذشته ۴.۵۳ درصد گزارش شده که بیش از دو برابرِ نرخ سود پرداختی به حساب‌های پس‌انداز بانکی در سال ۲۰۲۲ بوده است. 

این گزارش در ادامه پیشنهاد می‌دهد که با توجه به بحث مولد‌سازی در ارگان‌های دولتی و فروش اموال مازاد این ارگان‌ها که عموماً در قالب زمین و ملک‌های تجاری و ساختمان است، پیشنهاد می‌شود با این ارگان‌های دولتی مذاکره شود تا با استفاده از ابزار صندوق‌های زمین و ساختمان با آورده ملک خود شریک شده تا ضمن ایجاد درآمد پایدار، زمینه مشارکت شهروندان هم فراهم شود. توسعه این ابزار در قالب صندوق‌های پیش‌فروش ساختمان نیز می‌تواند در رشد تولید و جذب سرمایه‌گذاری مؤثر واقع شود. واگذاری املاک بانک‌ها از طریق این صندوق‌ها به عموم شهروندان با توجه به نقدشوندگی پایین املاک از راهکار‌های توسعه‌ای بازار و کاهش انباشت سرمایه بانک‌ها در املاک شده و موجبات رونق و عرضه املاک را با مشارکت مردم با توجه به شعار سال فراهم می‌کند.

دیگر پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس شامل مواردی نظیر کاهش بوروکراسی و تدقیق و تسهیل چارچوب‌های بررسی پذیرش صندوق‌ها با هدف هوشمندسازی بررسی شرایط پذیرش و پذیره‌نویسی صندوق‌ها، توجه جدی سازمان بورس و فرابورس به عملیاتی‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع ماده (۵) قانون جهش تولید مسکن و آیین‌نامه اجرایی این ماده و توسعه بازار مسکن از طریق استفاده از ابزار لیزینگ مسکن می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر