صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۲ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
در نشست خبری مطرح شد؛

وزارت علوم باید نخستین ارگان استفاده‌کننده هوش مصنوعی باشد/ هدف از طراحی نظام سنجش و انگیزش جدید در وزارت علوم چه بود؟

وزیر علوم گفت: وزارت علوم نه تنها باید هوش مصنوعی را توسعه دهد، بلکه حتما نخستین ارگانی باشد که از آن استفاده می‌کند، تمام توانمندی هوش مصنوعی استفاده از داده است.
کد خبر : 926132

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز (سه‌شنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۳) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهدای جهادعلمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، ضمن تبریک ۱۷ مرداد، روز خبرنگار اظهار کرد: اولین رویکرد وزارت علوم، خرید ارزان تجربه بود. یعنی، از تجربیات مدیران گذشته استفاده کردیم.

وی افزود: انتقاداتی به وزارت علوم شد که چرا آموزش عالی یکپارچه نیست؟ یا آموزش‌های دانشگاه‌ها مهارت محور نیست؟ به همین علت در ابتدای مسئولیتم در وزارت علوم ۲۲ طرح ارائه دادم و مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به مطالعه تطبیقی و ملی و فراملی آنها پرداخت تا تصمیمات درستی را در اختیار ما قرار دهند، هدفمان این بود که بدون پژوهش، تحقیقی انجام دهیم.

زلفی گل تصریح کرد: هدف از طراحی نظام سنجش و انگیزش جدید در وزارت علوم بر مبنای عملکرد تبدیل فعالیت‌های متعارف علمی و فناوری دانشگاهیان به فعالیت‌های متمایز انجام شد تا ثبت اختراع ملی به بین المللی و ... تبدیل شود.

وزیر علوم ادامه داد: برای جذب و نگهداشت نخبگان فعالیت‌های علمی خوبی انجام دادیم، مثلا بورس صنعت را ایجاد کردیم و بر این اساس سایپا سال گذشته ۳۶۸ دانشجو را جذب کرد. همچنین، با دانشگاه فرهنگیان و معاونت علمی و ... هم همین اقدامات را انجام دادیم.

زلفی گل گفت: سیاست‌های کارمزدی به جای روزمزدی در وزارت علوم اجرا شد و پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی و کارکنان را به ۶۰ رساندیم.

وزیر علوم ادامه داد: بحث سیاست شفافیت اداری را در دستور کار قرار دادیم تا ذی نفعی که تقاضایی در وزارت علوم می‌دهد مورد ارزیابی قرار بگیرد.

زلفی گل در ادامه به پیگیری وزارت علوم در حوزه برنامه محوری اشاره کرد و گفت: در زمان انتصاب روسای دانشگاه‌ها از تک تک آنها اهداف و برنامه‌های پیش رو را پیگیری کردم.

وزیر علوم گفت: وزارت علوم نه تنها باید هوش مصنوعی را توسعه دهد، بلکه حتما اولین ارگانی باشد که از آن استفاده می‌کند، تمام توانمندی هوش مصنوعی استفاده از داده است.


زلفی گل ادامه داد: به وزارت علوم انتقاد شد که چرا تحقیقات دانشگاهی نیازمحور نیست؟ بر این اساس سامانه نان را راه اندازی کردیم، تاکنون بیش از ۲۰ نیاز در این سامانه ثبت شد که ۶۰۰ نیاز مربوط به وزارت نفت است، یعنی این سامانه هم رسان نیاز جامعه با فکر و ایده خوب است.

راه اندازی سامانه جان با هدف تجاری سازی محصولات

وی بیان کرد: همچنین، سامانه جان را راه اندازی کردیم تا محصولات شرکت‌های دانش بنیان را بازاریابی کنیم و اجازه ورود محصولات از کشور‌های دیگر را ندهیم.

زلفی گل ادامه داد: سامانه فرنما را برای ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها راه اندازی کردیم و بر این اساس کارنامه فرهنگی را در کنار سایر کارنامه‌های علمی دانشجویان صادر می‌کنیم.

وی بیان کرد: الزامات اداری و حرفه‌ای در وزارت علوم یکی از برنامه‌های اصلی ما بود تا استادان فرایند کاری را به درستی انجام دهند، مثلا اعضای هیئت علمی در پایگاه‌های اعتبار علمی ملی و بین المللی صفحه شخصی داشته باشند، استادان برگه امتحانی دانشجویان را در صورت اعتراض و تقاضا به همان دانشجو نشان دهند و ... چرا که؛ هدفمان تربیت نسل دانشجوی پاسخگوست.

وزیر علوم ادامه داد: یکی از انتقادات دیگر به وزارت علوم، مقاله محوری و بی توجهی به صنعت و خدمت بود؛ بر همین اساس معاونت علمی و فناوری را تاسیس کردیم که پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد صاحب جدی پیدا کرد و صندوق عالی عتف را راه اندازی کردیم تا ۶۰ درصد از اعتبارات پژوهشی سایر ارگان‌ها در این صندوق ذخیره شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر