صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۶ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

معرفی کامل دانشگاه امیرکبیر به ‌عنوان مادرِ دانشگاه‌های صنعتی کشور

دانشگاه امیرکبیر از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران است. این دانشگاه ظرفیت‌های مناسبی برای تحصیل دانشجویان در رشته‌های صنعتی دارد. دانشگاه امیرکبیر ۶۸ سال قدمت دارد و از دانشگاه‌های مرجع در رشته‌های مهندسی است.
کد خبر : 926127
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشگاه امیرکبیر از دانشگاه‌های صنعتی و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران است. قدمت دانشگاه امیرکبیر به سال ۱۳۳۵ می‌رسد. حبیب نفیسی موسس دانشگاه امیرکبیر است. نفیسی در دوران رژیم پهلوی مسئولیت‌های مختلفی از وزارت اداره کار تا وزیر مختاری ایران را برعهده داشت.
 
 
اولین سری از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در سال ۱۳۳۶ پذیرش شدند و از سال ۱۳۳۷ فعالیت‌های آموزشی دانشگاه پلی‌تکنیک تهران یا همان دانشگاه امیرکبیر آغاز شد.
مهندسی برق، الکترونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی نساجی، مهندسی شیمی و مهندسی راه و ساختمان اولین رشته‌های دانشگاهی بودند که در سال ۱۳۳۷ در دانشگاه امیرکبیر تدریس شدند.
 
تاریخچه دانشگاه امیرکبیر
 
شکل گیری و تاسیس دانشگاه امیرکبیر در آبان ۱۳۳۵ است. در آن زمان، هسته اولیه دانشگاه، به نام پلی تکنیک تهران به منظور توسعه فعالیت‌های دو موًسسه فنی وقت، انستیتو تکنولوژی و هنرسرای عالی شکل گرفته بود. 
 
با رشد تدریجی پلی تکنیک تهران (دانشگاه امیرکبیر) تا سال ۱۳۵۷، پنج دانشکده به دانشگاه اضافه شد: دانشکده فنی، دانشکده تربیت دبیر فنی و علوم، دانشکده علوم پایه و کامپیوتر و انستیتو تحصیلات تکمیلی و تحقیقات از جمله این دانشکده‌ها است.
 
پس از حبیب نفیسی بنیانگذار پلی‌تکنیک تهران، چند ماهی دکتر عابدی به جای وی ریاست پلی تکنیک را بر عهده داشت و سپس در اواخر سال ۴۱ دکتر مجتهدی رئیس اسبق دبیرستان البرز، به ریاست پلی تکنیک منصوب شد.
 
مجتهدی خدمات بسیار زیادی برای پلی تکنیک انجام دادند و می‌توان گفت پلی‌تکنیک نیمی از شهرت و افتخار خود را مدیون دکتر مجتهدی است.
 
بعد از مجتهدی، دکتر بینا حدود یک سال و نیم ریاست پلی تکنیک را بر عهده داشت و در اوایل سال ۱۳۴۶ نفیسی که از آمریکا بازگشته بودند، مجدداً به ریاست پلی تکنیک منسوب شد. یکی از اقداماتی که او در ریاست مجدد برای پلی تکنیک انجام داد، تهیه یک تاریخ منسجم از پلی تکنیک بود، این کار توسط چند کارشناس یونسکو که نفیسی از آنها دعوت به همکاری کرده بودند انجام شد.
 
{$sepehr_key_969}
 
روسای دانشگاه امیرکبیر
 
از سال ۱۳۴۶ تا دو سال بعد از آن یگانه حائری، اولین دکترای متالوژی در کشور ریاست دانشگاه را بر عهده داشت. روسای بعدی دانشگاه به شرح ذیل است: محمد جعفر جد بابایی، کاظم نجم آبادی، حسین ماهبان، سیروس شفیقی، میری، مهدی، حسن فرید اعلم، سید کمال الدین نیک روش، حسن رحیم زاده، علی اکبر رمضانیانپور، رضا حسینی ابرده، محمد حسین سلیمی نمین، علیرضا رهایی، عبدالحمید ریاضی، احمد فهیمی فر، علیرضا رهایی، دکتر سید احمد معتمدی و دکتر سیدحسن قدسی‌پور، استاد دانشکده مهندسی صنایع (۱۴۰۰ - تاکنون).
 
تغییر ریل از پلی تکنیک به امیرکبیر
 
پلی تکنیک تهران در جریان انقلاب اسلامی، یکی از پایگاه های فعال دانشگاهی بود و در به ثمر رسانیدن انقلاب اسلامی نقش فعالی بر عهده داشت. پس از پیروزی انقلاب، پلی تکنیک تهران در سال ۱۳۵۸ به دانشگاه تبدیل شد و به افتخار خدماتی که امیرکبیر برای ایران اسلامی انجام داد نام دانشگاه صنعتی امیرکبیر نامگذاری شد. 
 
افتخارات دانشگاه امیرکبیر
 
دانشگاه امیرکبیر به مرور زمان به لحاظ کمی و کیفی گسترش فراوانی یافت به صورتی که امروز این دانشگاه بعنوان «مادر دانشگاه‌های صنعتی کشور» تلقی می‌شود و توانسته است با توسعه فعالیت‌های آموزشی جایگاهی برتر را در میان مراکز علمی تحقیقاتی به خود اختصاص دهد.
 
از جمله افتخارات دانشگاه امیرکبیر می‌توان به این موارد اشاره کرد:
 
کسب عنوان قطب علمی در اکثر رشته‌های مهندسی
کسب رتبه ممتاز در جشنواره خوارزمی و دریافت ده‌ها جایزه در المپیادهای ملی و بین المللی
کسب رتبه اول ارتباط صنعت با دانشگاه و انجام طرح های مهم ملی
انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه‌های معتبر جهان
پیشرو در پژوهش‌های هسته‌ای و نقش آفرینی برای دستیابی به چرخه سوخت هسته‌ای
 
دانش‌آموختگان سرشناس دانشگاه امیرکبیر
 
محمد حسن فیروزآبادی - استاد مهندسی کامپیوتر در دانشگاه پلی تکنیک مونیخ
ابوالحسن آستانه اصل - استاد مهندسی عمران در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
معصومه ابتکار - ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در دولتهای قبل
بهزاد نبوی - وزیر صنعت در دولت های قبل
حمید چیت‌چیان - وزیر اسبق نیرو
سید پرویز فتاح - رئیس ستاد اجرایی فرمان امام
سید عزت‌الله ضرغامی - وزیر کنونی وزارت میراث فرهنگی
مهدی غضنفری - وزیر سابق بازرگانی
داوود میرباقری - کارگردان تلویزیون
حمیدرضا کاتوزیان - نماینده سابق مجلس
محمد سعیدی‌کیا - وزیر سابق راه و ترابری
مجید شهریاری - دانشمند هسته‌ای که در سال ۱۳۸۹ ترور شد
مرتضی زمان فشمی - استاد دانشگاه شوارتسکف
 
دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها واحدهای آموزشی دانشگاه امیرکبیر
 
دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارای ۱۷ دانشکده، ۵ گروه آموزشی مستقل، ۳ واحد آموزشی در شهرهای بندرعباس، گرمسار و ماهشهر است. این دانشگاه همچنین دارای یک پردیس بین‌الملل و یک مرکز آموزش الکترونیکی است.
 
دانشکده مهندسی برق، مهندسی پزشکی، هوا و فضا، صنایع و سیستم‌های مدیریت،عمران و محیط زیست، کامپیوتر، معدن، مواد و متالوژی، مکانیک، نساجی، نفت، مهندسی شیمی، پلیمر و رنگ، دریا، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، شیمی، فیزیک و مهندسی انرژی، مدیریت، علم و فناوری از جمله دانشکده های دانشگاه امیرکبیر است.
 
گروه آموزشی زبان خارجی، گروه معارف و علوم انسانی، گروه آموزشی تربیت بدنی و مرکز بین المللی زبان گروه های آموزشی مستقل است که در دانشگاه امیرکبیر فعالیت می کنند.
 
دانشگاه امیرکبیر دارای سه پردیس و دو واحد دانشگاهی است سه پردیس این دانشگاه در جزیره کیش، پردیس دریاساحلی در استان هرمزگان و پردیس بین الملل است که پردیس بین الملل مخصوص پذیرش دانشجویان بین المللی است. علاوه براین امکانات آموزشی پردیس های دانشگاه امیرکبیر کم نظیر است. دانشگاه امیرکبیر دو واحد دانشگاهی نیز در گرمسار و ماهشهر دارد.
 
واحدهای دانشگاهی امیرکبیر ضمن تلاش جهت ارتقای علمی و پژوهشی خود، نقش مؤثری در فرایند توسعه منطقه خواهد داشت و با ارایه خدمات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، برای غنا بخشی به زندگی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و توان فکری منطقه نهادی نوآورخواهد بود که با ارتقای کارآفرینی وتقویت ظرفیتهای فناوری، موجب انتقال دانش به حوزه‌های مختلف، خواهد شد.
 
پژوهشکده عمران و زمین، پژوهشکده مدیریت و مهندسی صنایع، پژوهشکده علوم، پژوهشکده فناوری‌های نو، پژوهشکده نفت گاز و پتروشیمی، پژوهشکده هوافضا، پژوهشکده آب ، محیط زیست و توسعه پایدار، پژوهشکده فناوری سلامت، پژوهشکده سامانه‌ها و مکانیزم‌های صنعتی پیشرفته، پژوهشکده بهره برداری ایمن شبکه، مرکز تحقیقات فناوری مخابرات و الکترومغناطیس کاربردی، مرکز تحقیقات پردازش فوق سریع، مرکز تحقیقات آپا، مرکز تحقیقات رنگ و پلیمر، پژوهشکده مواد و فناوری‌های پیشرفته در نساجی، مرکز تحقیقات فناوری خودرو از دیگر مراکز پژوهشی دانشگاه امیرکبیر است.
 
سامانه‌های دانشگاه امیرکبیر
 
دانشگاه امیرکبیر سامانه های مختلفی دارد که تعدادی از این سامانه ها مربوط به کلاسهای برخط دانشجویان، پیگیری درخواست ها و نامه ها و موضوعات رفاهی است: پورتال آموزشی و پژوهشی، اتوماسیون اداری و مکاتبات، پست الکترونیک، اینترنت، سامانه آموزش الکترونیک، مدیریت یادگیری - دروس حضوری، پیگیری نامه، پورتال تغذیه، دفتر تلفن، سرویس VPN، سامانه جامع نظام پیشنهاد‌ها، سامانه رزومه اساتید، سامانه یکپارچه کتابخانه‌ها، کتابخانه دیجیتال، تلویزیون تحت شبکه، راهنما‌ها، پایگاه نرم‌افزار، سامانه ارتقای اساتید (اوج)، سامانه تحصیلات تکمیلی سامت (samet)، سامانه جلسات Online، سامانه مدیریت یکپارچه آموزش کارکنان، LMS Home، سامانه مدیریت شناسه کاربری، سامانه ورود یکپارچه، ابررایانه ملی سیمرغ و میز خدمت الکترونیک دانشگاه، از پروتال های دانشگاه امیرکبیر برای خدمات رسانی مناسب به دانشجویان واساتید است.
 
مقاطع تحصیلی، اعضای هیئت علمی، تعداد دانشجویان و اساتید دانشگاه امیرکبیر
 
تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر ۶۸۶ نفر است. تعداد دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در حال حاضر ۱۴۴۳۰ دانشجو و ۵۸۵ استاد می باشند. تعداد دانشجویان دانشگاه، اساتید و اختراعات و ... دانشگاه امیرکبیر در تصاویر زیر آمده است.
 
بیش از ۲۰۰۰ دانشجو بین المللی در دانشگاه امیرکبیر تحصیل کردند. دانشگاه امیرکبیر در سه مقطع زیربنای آموزشی دارد. دانشگاه امیرکبیر ۷۰ گروه آموزشی و بیش از۶۰ هزار دانش آموخته دارد. 
 

شرایط ثبت نام در دانشگاه صنعتی امیر کبیر
دانشگاه امیرکبیر به صورت بدون کنکور و هم از طریق کنکور سراسری اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند. پذیرش در رشته های با آزمون دانشگاه امیرکبیر، از طریق کنکور سراسری صورت می گیرد و ثبت نام آن از طریق سازمان سنجش انجام می شود.

متقاضیان پس از ثبت نام از طریق سایت سازمان سنجش، در آزمون کنکور شرکت نموده و پس از قبولی در آزمون، در مرحله انتخاب رشته، رشته مورد نظر خود را در دانشگاه امیرکبیر انتخاب می کنند و در صورت قبولی قادر به ادامه تحصیل در این دانشگاه خواهند بود.

افرادی که نتوانسته اند در آزمون های کنکور شرکت و رتبه مجاز را کسب کنند، می توانند از طریق ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری در رشته های مختلف این دانشگاه ثبت نام و تحصیل نمایند.

جاذبه‌های دانشگاه امیرکبیر
بُرج علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر(ساختمان ابوعلی سینا)، کتابخانه مرکزی دانشگاه، مجموعه‌های ورزشی و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جاذبه‌های دانشگاه امیرکبیر است.
{$sepehr_album_2
دانشگاه امیرکبیر در رتبه بندی‌ها
دانشگاه امیرکبیر در رتبه‌بندی لایدن در بین دانشگاه های فنی مهندسی ایران مقام دوم را کسب کرد. لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هرساله دانشگاه‌های برتر دنیا مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.
 
علاوه براین دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه بندی شانگهای موفق شد رتبه اول را در بین دانشگاه‌های فنی مهندسی کسب کرد.
در رتبه‌بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۳ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شدند.۱۰ دانشگاه از ایران حضور داشته و دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی امیرکبیر رتبه‌های اول تا سوم ایران را کسب کرده اند.

بدین‌ترتیب دانشگاه امیرکبیر در این رتبه‌بندی شانگهای رتبه اول را در بین دانشگاه‌های فنی مهندسی کسب کرد و موفق شد در بین دانشگاه‌های جهان در رتبه ۷۰۰-۶۰۱ قرار گیرد.  

 
دانشگاه امیرکبیر به نقل از پایگاه مرجع دانشگاه‌های ایران
 
دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکنون ۲۵۴۱۲ مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی منتشر نموده است. دانشگاه صنعتی امیرکبیر صاحب امتیاز و ناشر ۳ مجله تخصصی است و تا کنون ۶۸ همایش توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شده است. علاوه بر این تاکنون ۲۸۰۹۹ مقاله معتبر بین المللی، از دانشگاه امیرکبیر استخراج شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر