صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۷ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۲۳)؛

علوم شناختی در یک تعریف کوتاه!

علوم شناختی در یک تعریف کوتاه به معنی مطالعه علمی ذهن است؛ منظور از ذهن مجموع هر آن چه که نمود‌های هوشمندی و آگاهی مانند تفکر، ادراک، حافظه، احساس، استدلال را دارد.
کد خبر : 925867

علوم شناختی چه علمی است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محققانی که در زمینه علوم شناختی فعالیت می‌کنند با تمرکز بر نحوه نمایش، پردازش و انتقال اطلاعات توسط سیستم عصبی به مطالعه هوش و رفتار انسان می‌پردازند.

سوال‌هایی مانند این که ذهن چگونه کار می‌کند یا مغز چگونه هوشمندی را ایجاد می‌کند، پرسش‌هایی هستند که در علوم شناختی بررسی می‌شود.

امروزه دانشمندان حوزه شناختی موفقیت‌های قابل توجهی در مورد فناوری‌های مربوط به ذهن، مغز و هوش و شناخت، مانند طراحی سیستم‌ها و ماشین‌های هوشمند، ابداع ابزار و تکنیک‌های خوانش مغز و طراحی روش‌هایی برای تاثیر گذاری بر ذهن و مغز و… به دست آورده‌اند.

یادگیری علوم شناختی از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا مطالعه علوم شناختی به ما کمک می‌کند تا بهتر درک کنیم که چگونه اطلاعات در ذهن ما پردازش می‌شود و چگونه ما به اطلاعات ورودی واکنش نشان می‌دهیم. این مطالعات به ما کمک می‌کند تا به بهبود حافظه، توجه، مهارت‌های شناختی و تصمیم‌گیری بپردازیم و بهترین راهکار‌ها را برای مشکلات مرتبط با شناخت پیدا کنیم.

{$sepehr_key_935}

همچنین این مطالعات کمک می‌کند تا آموزش و یادگیری بهتری داشته باشیم و روش‌های مناسب تری را برای آموزش کودکان و بزرگسالان توسعه دهیم. در کل، یادگیری علوم شناختی می‌تواند بهبود کیفیت زندگی ما را افزایش دهد.

علوم شناختی، زمینه علمی گسترده‌ای به شمار می‌رود و موضوعات مختلفی در زمینه شناخت را در بر می‌گیرد. با این وجود، باید در نظر داشت همیشه برای هر موضوعی که ممکن است به ماهیت و عملیات ذهن مربوط باشد، به اندازه یکسان اهمیت قائل نبوده است.

به عنوان مثال در بین فیلسوفان و فعالان کلاسیک حوزه شناخت، اثر فاکتور‌های اجتماعی و فرهنگی، احساسات، خودآگاهی، شناخت ظرفیت‌های ذهن حیوانات و روان شناسی تطبیقی و تکاملی ناچیز پنداشته شده و یا به طور کامل آن‌ها را نادیده گرفته اند.

با این حال، با افول رفتارگرایی، حالت‌های درونی مانند احساسات و همچنین آگاهی و توجه ذهنی مجدد قابل دسترسی و استفاده قرار گرفته است. 

در پایان باید اشاره کرد که علوم شناختی به تحلیل و درک رویداد‌های اجتماعی و رفتار‌های سیاسی نیز کمک شایانی کرده است. نحوه شکل‌گیری گروه‌های اجتماعی و نقش شناخت در آن، شناخت هویت اجتماعی، هیجان و نگرش در رفتار‌های اجتماعی و سیاسی از جمله موضوعات قابل بحث در این علم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر