صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۴ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
در مشاعره عاشورایی استان بوشهر تأکید شد؛

زیارت جامعه کبیره، محور چهارمین جشنواره ملی مشاعره علوی

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر گفت: زیارت جامعه کبیره از زیارت‌های عمیق و پرمایه‌ای دین مبین اسلام بوده و از این‌رو، محور برگزاری جشنواره ملی مشاعره علوی است.
کد خبر : 925863

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، برنامه فرهنگی مشاعره عاشورایی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با محور«زیارت جامعه کبیره» از سلسله برنامه‌های پیش رویداد جشنواره ملی مشاعره علوی با حضور مشتاق و پرشور دانشجویان، دانش‌آموزان، علاقه‌مندان به شعر و ادبیات، مریدان اهل‌بیت (ع) و خانواده‌ آنان در دو بخش کارگاه آموزشی با موضوع «نقش زیارت جامعه کبیره در اشعار فارسی» و بخش مشاعره برگزار شد.

انسیه ماهینی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در ابتدای این برنامه فرهنگی با اشاره به برگزاری جشنواره امامت و مهدویت در سراسر کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: این جشنواره در چهار سال گذشته در کشور در حال اجراست که در دستورالعمل‌های آن هر استان متولی برگزاری یک برنامه فرهنگی در سطح ملی بوده و در سنوات اخیر، استان بوشهر برگزاری جشنواره ملی مشاعره علوی را عهده‌دار است.

وی با اشاره به برگزاری سه دوره جشنواره ملی مشاعره علوی در بوشهر، عنوان کرد: هرساله پیش از برگزاری برنامه اصلی، برنامه‌هایی به‌منظور آگاهی‌رسانی، جذب مخاطب به‌عنوان شرکت‌کننده و بیننده، ایجاد آمادگی برای شرکت‌کنندگان به‌صورت به‌عنوان پیش رویداد برگزار می‌شود که مشاعره عاشورایی، دومین پیش رویداد جشنواره ملی مشاعره علوی است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه زیارت جامعه کبیره محور برگزاری جشنواره ملی مشاعره علوی است، توضیح داد: زیارت جامعه کبیره از زیارت‌های عمیق و پرمایه‌ای دین مبین اسلام بوده و از این‌رو، محور مشاعره عاشورایی نیز بر این زیارت در حال برگزاری است.

ماهینی با تأکید بر اینکه فضایی که شعر و ادبیات بر روح و عواطف انسان مستولی می‌کند با هیچ موردی مشابه‌ای قابل قیاس نیست، بیان کرد: لذت ایجاد شده بر روان انسان توسط دنیای شعر، بسیار لطیف و خوشایند است که فقط قابل لمس با احساس بوده و امیدوارم همه این حس را تجربه و تلاش کنیم تا این حس زلال به منبع لایزال جهان هستی، پیوند بخورد.

زیارت جامعه کبیره دربرگیرنده بسیاری از معانی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز که به‌عنوان مدرس در بخش کارگاه آموزشی «نقش زیارت جامعه کبیره در اشعار فارسی» در این برنامه مشاعره‌ای حضور داشت گفت: زیارت جامعه کبیره چند نکته اساسی دارد ابتدا اینکه این زیارت توسط امام هادی(ع) در پاسخ به درخواست یکی از شیعیان به نام موسی ابن عمران نخعی که از امام درخواست کرد، مطلبی فاخر، پرمحتوا، نغز و توصیفی درباره اهل‌بیت(ع) بیان کند، گفته شد که نشان می‌دهد، یک درخواست ارزشمند چگونه به یک پاسخ ارزشمندتر ختم می‌شود.

حجت‌الاسلام مسعود داستار با تأکید بر اینکه زیارت جامعه کبیره، زیارتی جامع، کامل، زیبا و دربرگیرنده بسیاری از معانی است، اضافه کرد: این زیارت به دلیل اینکه دربرگیرنده همه اهل‌بیت ع) و امامان بوده به آن جامعه کبیره می‌گویند. کتب بسیار ارزشمندی توسط علما در طول تاریخ بر اساس زیارت جامعه کبیره به نگارش در آمده این زیارت به حدی، جامع و قوی بوده که در طول تاریخ اسلام، بسیاری از آن برای ایجاد انحرافات استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی فرقه‌های انحرافاتی، برگرفته از زیارت جامعه کبیره است، تشریح کرد: همان‌گونه که بیان شد، زیارت جامعه کبیره در مسیر بیان بزرگی، عظمت مقام و شأن ائمه (ع) است که این موضوع سبب شد تا دشمنان به‌منظور گمراه کردن، در کنار اصول دین، قاعده‌ای جدید ایجاد کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: اندیشه رکن رابعه یکی از عواملی بود که منجر به ایجاد برخی فرقه‌های انحرافی شد، فرقه‌های شیخیه، احسائیه، بابیه و بهائیه از نتیجه انحراف کسانی است که از زیارت جامعه کبیره برداشت نادرست داشته‌اند و در ادامه به اعتقاداتی خلاف نظر اهل‌بیت (ع) و به بابیت و وسیله ارتباط بین مردم و امام معصوم قائل شدند.

داستار  با اشاره به موضوع جلسه و مشاعره، مطرح کرد: در اشعار بسیار زیادی از شعرای بزرگ آیینی کشور و جهان اسلام از زیارت جامعه کبیره الهام گرفته شده که یا به‌صورت عینی از کلمات و جملات این زیارت پرمحتوا یا با اشاره به فراز‌ها و یا به‌صورت مصادیقی از مفهوم زیارت جامعه سروده شده‌اند. اگر تمدن اسلامی بر جامعه حاکم باشد، اندیشه جامعه محور حکم‌فرما خواهد شد. جامعه اندیشه محور، جامعه‌ای بوده که قدرت صبر، شکیبایی، فداکاری، و بسیاری از مضامین اخلاقی در آن حاکم است.

مشاعره‌های آیینی استفاده از هنر شعر و گفتگو است

یکی از استادان ادبیات فارسی استان بوشهر و از پیشکسوتان عرصه مشاعره این استان نیز با بیان اینکه شعر هنر است و مشاعره هنر در هنر، عنوان کرد: مشاعره‌های آیینی استفاده از هنر شعر و گفتگویی در بیان مسائلی، مانند مدح، سیره و روش، خصلت، حکومت‌داری و ... اهل‌بیت (ع) است.

اسماعیل محمدی‌باغملایی درباره مزایای انجام برنامه‌های مشاعره‌ای بر افراد، بیان کرد: مشاعره سبب تقویت فرهنگی، تقویت حافظه، افزایش اعتمادبه‌نفس، بالا بردن شخصیت اجتماعی افراد، بهبود روابط اجتماعی و بسیاری خصلت‌های پسندیده فردی و اجتماعی می‌شود.  مشاعره تنها حفظ و خواندن شعر نیست، خوانش صحیح، روان‌خوانی، حفظ آهنگ ابیات و بلاغت بسیار مورد توجه و تأکید است.

وی درباره چگونگی اجرای برنامه مشاعره توضیح داد: مشاعره در سه بخش آوایی یا حروف، مشاعره مشروط و مشاعره موضوعی با محوریت ظلم‌ستیزی، نماز و پیام‌رسان کربلا اجرا می‌شود.

به گزارش  آنا در ابتدا این برنامه مشاعره، برخی دانشجویان مطالبی را شفاهی درباره زیارت جامعه کبیره و اهمیت آن ارائه دادند. ضمن اینکه از همه شرکت‌کنندگان در مشاعره عاشورایی با اهدا لوح و جوایزی قدردانی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر