صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۶:۱۵ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
حاج محمدرضا روغنی‌زاده در گفت‌وگو با آنا:

اهل‌بیت (ع) منشأ اجر و عزت خادمان هستند/ قدمت بیش از یک قرن هیئت عباسیه اهواز

نایب رئیس کانون مداحان کشور گفت:‌ دو هیئت «حسینه» و «عباسیه» میزبان تمام هیئت‌های اهواز از شب سوم تا شب عاشورا هستند.
کد خبر : 925795

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا روغنی‌زاده نایب رئیس کانون مداحان کشور و رئیس کانون مداحان خوزستان، پیرغلام ۵۱ ساله اهوازی است که به گفته خودش از ۱۴ سالگی شروع به مداحی کرده است.

روغنی‌زاده در گفت‌وگو با آنا اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه در یک خانواده مذهبی متولد شده‌ام و همچنین با الگوگیری از پدربزرگم که در شهر اهواز هیئتی با قدمت ۱۳۰ ساله را مدیریت می‌کرد، وارد این باغ بی انتها شدم.

وی افزود: همان‌طور که از قدمت هیئت «عباسیه اهواز» گفتم، باید از جایگاه معنوی آن در بین مردم نیز سخن بگویم. این هیئت با بوی معنویت و صداقت با آغوش باز ساکنان اهواز را به سمت خودش فرامی‌خواند. عباسیه اهواز در منطقه مرکزی شهر واقع شده و مداحان و پیش‌کسوتان مؤمنی، چون حاج آقا نصیرپور، استاد آل‌مبارک و پرهیزگار را پرورش داده است. با آموزش و هدایت این پیرغلامان که سال‌ها در این مکان مداحی می‌کردند، کلام و تعلیمشان را با دل و جان پذیرفتم و به مداحی اهل‌بیت (ع) روی آوردم.

روغنی‌زاده اظهار داشت: خوشحالم که محاسنم در دستگاه اباعبدالله الحسین (ع) سفید شده و همین که خداوند و اهل‌بیت (ع) توفیق دادند در دستگاه آل‌الله پیر می‌شوم، خدا را شاکرم. اگر اجر، قرب و عزتی در شهر دارم، به واسطه اهل‌بیت (ع) است که از جانب حق بر سینه و حنجره من حقیر نقش بسته است.

این پیرغلام به جایگاه روضه و روضه‌خوانی اشاره کرد و گفت: چه بسا کسانی بودند که راهشان کج بود و در دستگاه اباعبدالله و به واسطه همین روضه‌ها جان دوباره گرفتتند و مسیر زندگی‌شان تغییر یافت. خداوند توفیق داده تا بتوانم در دستگاه سیدالشهدا نفس بزنم و امیدوارم روز آخر هم با ذکر «یا حسین (ع)» چشمانم را ببندم.

روغنی‌زاده درباره آداب‌ و رسوم عزاداری در اهواز گفت: به خاطر قدمت دو مکان مقدس «حسینه» و «عباسیه» این دو هیئت میزبان تمام هئیت‌های اهواز از شب سوم تا شام عاشورا هستند، هیئت‌های وارد شده با نظم خاصی عزاداری می‌کنند و در آخر مراسم پذیرایی می‌شوند. در طول سال، ۲۶۰ روز مجلس عزا و شادی در این مکان برگزار شده و در تمام شب‌های ولادت، شهادت و تمام جمعه‌های سال برنامه‌های منظم داریم.

روغنی‌زاده تأثیر اجلاس پیرغلامان را مهم ارزیابی کرد و گفت: این کار بسیار به جا و پسندیده است و جا دارد از برگزارکنندگان آن، به‌خصوص صداوسیما قدردانی کنم که سال‌هاست میزبان این برنامه شده و انتقال دهنده ارزش‌های حسینی به نسل‌های آینده است. جوان امروزی باید کسانی را که برای این دستگاه نفس گذاشته و محاسنی سپید کرده‌اند، بشناسد و قدردان آنان باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر