صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۵۸ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
یک پزشک عمومی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

بررسی اهمیت چکاپ در سلامتی افراد

یک پزشک عمومی گفت: چکاپ به مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، معاینات و تصویربرداری‌ها گفته می‌شود که به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند.
کد خبر : 925783

امیر صدری مدیر روابط عمومی نظام پزشکی ایران و پزشک عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با اهمیت چکاپ اظهار کرد: در مسائل مرتبط با حوزه سلامت موضوع پیشگیری از اهمیت بسیاری برخوردار است به‌طوری‌که همیشه گفته می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است. افراد باید سعی کنند قبل از این‌که بیماری به‌صورت حاد خودش را نشان دهد با آن مقابله کنند. حتی چکاپ باعث می‌شود اگر علائمی هم از بیماری در بدن فرد وجود دارد، سریعاً کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری شود.

چرا معاینات دوره‌ای اهمیت دارد؟

وی ادامه داد: چکاپ به مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، معاینات و تصویربرداری‌ها گفته می‌شود که به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند. درواقع چکاپ باعث می‌شود که افراد متوجه شوند آیا بیمار هستند یا خیر. درصورتی که فرد علائم بیماری داشته باشد، با درمان و پیشگیری آن را کنترل می‌کنند همچنین اگرمشخص شود که بیمار در مرحله شدید بیماری قرار دارد، می‌توان از عوارض جدی مانند معلولیت‌ها پیشگیری کرد.

این پزشک عمومی افزود: به‌عنوان‌مثال چکاپ بیماری‌های قلبی شانس ابتلا به بیماری‌های سکته قلبی را می‌سنجد و سعی می‌کند مانع بروز سکته قلبی در فرد شود. از سوی دیگر اگر فرد مبتلا به سکته قلبی شد این آزمایش‌ها کمک می‌کند که فرد فلج یا دچارمعلولیت نشود. چکاپ‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که حتی اگر سکته قلبی در فرد رخ داد، حداقل با روش‌های مناسب از سکته مغزی جلوگیری شود.

صدری تأکید کرد: چکاپ؛ هیچ معیار جهانی یکسانی ندارد؛ بنابراین نمی‌توان گفت که هر شخص حتما باید در زمان مشخص برخی آزمایشات را انجام دهد؛ اما برخی مسائل از سوی پزشکان پیشنهاد شده است که وابسته به سن و جنس افراد است. فاکتور جنس و سن مشخص می‌کند که یک خانم ۲۵ ساله یا آقای ۶۰ ساله یا خانم ۵۰ ساله چه آزمایش‌هایی را باید انجام دهد. این درحالی است که در کنار این چکاپ‌ها برخی بررسی‌های تشخیصی هم وجود دارد که به افرادی توصیه می‌شود که احتمال ابتلا آنها به یک بیماری مشخص بیشتر است. به‌عنوان‌مثال خانم‌هایی که سابقه سرطان پستان در خانواده آنها وجود دارد باید ازاین نظر بررسی شوند تا اگر ژن خطرناکی وجود داشت تحت درمان قرار گیرند؛ بنابراین کسانی که سابقه بیماری در نزدیکانشان وجود دارد باید خیلی زودتر از افراد عادی چکاپ انجام دهند.

وی مطرح کرد: هر فردی که تحدید بیماری در او بیشتر از دیگر افراد جامعه است، باید ازنظر همان بیماری به طور منظم چکاپ شود. به‌عنوان‌مثال کسی که در ماموگرافیش توده دیده می‌شود، حتی اگر جوان باشد باید حتما تحت نظر پزشک باشد. خانم‌های بالای ۴۵ سال باید سه سال یک‌بار مورد بررسی ماموگرافی قرارگیرند این در حالی است که اگر برای شخصی توده مشکوک تشخیص داده شد، باید هر ۶ ماه یک‌بار چکاپ انجام دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر