صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۷ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳

درمان مؤثر افسردگی با سربند مغناطیسی و فناورانه

پژوهشگران با ساخت دستگاهی که روی سر نصب می‌شود، تلاش می‌کنند افسردگی را درمان کنند؛ دستاوردی که راه را برای گزینه‌های درمانی غیرتهاجمی و راحت‌تر هموار می‌سازد.
کد خبر : 925779

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای تک دیلی ، پژوهشگران با ساخت دستگاهی که روی سر نصب می‌شود، تلاش می‌کنند افسردگی را درمان کنند؛ دستاوردی که راه را برای گزینه‌های درمانی غیرتهاجمی و راحت‌تر هموار می‌سازد. این دستگاه که روی سر بیمار قرار می‌گیرد با تولید یک میدان مغناطیسی با فرکانس فوق العاده پایین، علائم بیماری را در چهار مرد مبتلا به اختلال افسردگی جدی، کاهش داده است. آزمایش‌های آینده با این دستگاه می‌تواند یک گزینه درمانی ایمن و غیرتهاجمی برای افسردگی ارائه دهد.

وجود یک میدان مغناطیسی با فرکانس‌هایی که معمولا بین ۰ تا ۳۰۰ هرتز است به عنوان «محیط مغناطیسی با فرکانس بسیار پایین» (ELF-ELME) شناخته می‌شود. اگرچه تعامل بین میدان‌های مغناطیسی و سیستم‌های بیولوژیکی پیچیده است و به خوبی درک نشده، اما اعتقاد بر این است که این فرکانس، میتوکندری‌ها را تحریک می‌کند و باعث تکرار آنها می‌شود. از آنجایی که میتوکندری‌ها انرژی تولید می‌کنند، راهی بالقوه برای درمان بسیاری از علائم مرتبط با افسردگی مانند بی حالی ارائه می‌دهند.

در این پژوهش محققان به سرپرستی پروفسور «توشیا اینادا» «Toshiya Inada» از دانشکده پزشکی دانشگاه ناگویا و «ماساکو تاچیبانا» «Masako Tachibana» از بیمارستان دانشگاه ناگویا در ژاپن، چهار شرکت کننده مرد دچار افسردگی و دریافت کننده درمان در سنین ۱۸ تا ۷۵ ساله را در یک مطالعه بالینی که نخستین مطالعه اکتشافی در انسان است مورد بررسی قرار دادند.

در مطالعات اکتشافی مانند این، هم شرکت کنندگان و هم محققان از درمان در حال اجرا، آگاه هستند. اگرچه حجم نمونه کوچک است و هیچ گروه کنترلی وجود ندارد، اما محققان می‌توانند بر جمع آوری داده‌های اولیه برای کشف ایمنی، دوز و اثربخشی بالقوه مداخله جدید تمرکز کنند.

در طول کارآزمایی، شرکت کنندگان به مدت هشت هفته، روزانه دو ساعت، این دستگاه میدان مغناطیسی را به روی سر نصب کرده و در معرض ELF-ELME قرار می‌گرفتند. همانطور که محققان پیش بینی می‌کردند هر چهار نفر شاهد کاهش سطح افسردگی خود بودند.

اگرچه این آزمایش یک کارآزمایی اکتشافی با تعداد محدودی از شرکت کنندگان و بدون گروه کنترل بود، اما یافته‌ها نشان می‌دهد آزمایش‌های بالینی در مقیاس بزرگ‌تر امکان پذیر است. اگر چنین کارآزمایی‌هایی مؤثر واقع شوند تحقیقات آنها می‌تواند موجب تغییر اساسی در عملکرد بالینی فعلی درمان افسردگی شود.

اینادا معتقد است: «این دستگاه دارای پتانسیل بالایی برای درمان افسردگی موثرتر به روش بیمار محور است. میدان مغناطیسی تولید شده توسط دستگاه غیر تهاجمی است: ۱/۴.۵ میدان ژئومغناطیسی ژاپن و کمتر از ۱/۶۰ استاندارد عمومی کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر تشعشعات غیر یونیزه.» 

وی انتظار دارد بیماران بتوانند بدون آنکه متوجه قرار گرفتن در یک محیط کم مغناطیس شوند، درمان خانگی روزانه را دریافت کنند.

پژوهشگران می‌گویند: این درمان در مقایسه با درمان‌های کنونی افسردگی مانند دارو‌های طولانی مدت ضد افسردگی، درمان الکتریکی تشنج و تحریک مغناطیسی مکرر مغزی، از نظر راحتی و عدم عوارض جانبی پیش بینی شده بهتر عمل می‌کند. ما از این دستگاه برای بیمارانی استفاده خواهیم کرد که ترجیح می‌دهند دارو نخورند یا در ترکیب با سایر درمان‌ها به طور ایمن استفاده شود.»

نتایج این پژوهش نشریه Asian Journal of Psychiatry منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر