صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۵۳ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
سیف در گفت‌وگو با آنا خبر داد؛

اعطای مشوق‌های خدمتی به دانش‌آموختگان دارای گواهی مهارت

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: به دانشجویانی که از شرکت در دوره‌های مهارتی، گواهی کسب کرده باشند پس از تأیید وزارت علوم مشوق‌های خدمتی ارائه می‌شود که در نتیجه فرصت‌های شغلی را به همراه دارد.
کد خبر : 925241

محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه آمار‌های موجود در خصوص قرارداد‌های ارتباط با صنایع و دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور رشد مناسبی را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد و در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲، تعداد قرارداد‌های در حال اجرای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی یازده میلیارد و ۲۱۲ میلیون تومان بوده که مجموع مبلغ این قرارداد‌ها ۵ میلیارد و ۸۰۹ تومان بوده است. 

سیف در پاسخ به این سوال که ارتباط صنعت با دانشگاه تا چه میزان در پرسنل امریه موثر است؟؛ افزود: توسعه و ساماندهی پرسنل امریه ارتباط با جامعه و صنعت به منظور تقویت همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با جامعه و صنعت در سال ۱۳۹۸ آغاز و تا کنون بیش از ۸۵۰ نفر در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور جذب شده اند. این پرسنل در پروژه‌های تحقیقاتی و قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت مشارکت دارد، یکی دیگر از وظایف و مسئولیت این پرسنل همکاری در آزمایشگاه‌ها در راستای قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت است. 

وی بیان کرد: از دیگر وظایف پرسنل امریه می‌توان به فعال کردن مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی، توسعه و تقویت دوره‌های مهارت افزایی، همکاری و پایش اشتغال دانش آموختگان و بهبود برگزاری دوره‌های فرصت مطالعاتی اشاره کرد. 

افزایش قرارداد‌های ارتباط صنعت و جامعه؛ حل کننده مشکلات کشور

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره تاثیر قرارداد‌های ارتباط جامعه و صنعت با دانشگاه‌ها بر رشد و توسعه علمی کشور گفت: قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت در راستای نیاز‌ها و مسائل وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور تعریف و اجرا می‌شود. این قرارداد نقش بسیار زیادی در رفع و مشکلات کشور و افزایش تولید ارتقای بهره وری دارد، هر چه این قرارداد‌ها افزایش یابد مسائل و مشکلاتی که به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود افزایش یافته و در نتیجه مشکلات کشور بر طرف می‌شود. 

سیف با اشاره به ارتباط قرارداد‌های صنعت و دانشگاه در بحث اشتغال گفت: واگذاری نیاز‌ها به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور علاوه بر هدفمند کردن تحقیقات دانشگاهی منجر به رفع نیاز‌های کشور و افزایش اثربخشی دانشگاه‌ها خواهد شد. 

وی گفت: از آنجایی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اجرای قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت مشارکت می‌کنند، پس اجرای این قرارداد موجب آشنایی دانشجویان با نیاز‌های صنایع و محیط کار واقعی می‌شود. از سوی دیگر صنایع در این ارتباط نیز افراد متخصص و توانمند را شناسایی کرده تا پس از دانش آموختگی بتوانند از ظرفیت آنها در مجموعه خود استفاده کنند. 

سیف درباره مهارت محوری در دانشگاه‌ها گفت: بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته از وظایف نظام آموزشی کشور بوده و بدین منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرای برنامه‌های مهارت افزایی در دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی، توسعه دوره‌های کارآموزی و همکاری در ایجاد نظام صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی را در برنامه‌های خود قرار داده است. 

واگذاری نیاز‌ها به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور علاوه بر هدفمند کردن تحقیقات دانشگاهی منجر به رفع نیاز‌های کشور و افزایش اثربخشی دانشگاه‌ها می‌شود

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۸ هزار و ۶۲ دوره مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برگزار شده و بیش از ۲۷۸ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده اند. به طور متوسط ۱۰۶ دوره مهارت افزایی در هر دانشگاه برگزار شده است، به منظور ساماندهی دوره‌های مهارت افزایی کارآموزی، ارائه مشاوره و هدایت شغلی تخصصی، برگزاری نمایشگاه‌های کار بیش از ۷۵ مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در دانشگاه‌ها ایجاد شده است. 

سیف ادامه داد: در راستای تسهیل انجام فعالیت‌ها در مراکز هدایت شغلی به طراحی و ایجاد سامانه کارآمد اقدام کرده‌ایم، این سامانه بخش‌های مختلفی از جمله برگزاری دوره‌های مهارت افزایی آنلاین، آفلاین و حضوری با اعطای گواهی نامه، ساخت رزومه و مشاوره شغلی، تست شخصیت شناسی و استعدادیابی، کاریابی و فرصت‌های شغلی، کارآموزی و کارورزی، بازدید‌های صنعت و ... است، اخیرا با همکاری ستاد کل نیرو‌های مسلح مشوق‌های خدمتی برای دانش آموختگان هم در نظر گرفته شده است که آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه کارآمد و ثبت گواهی دوره‌های مهارت پس از تائید وزارت‌علوم از مشوق‌های خدمتی بهره‌مند شوند. 

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: به دانشجویانی که از شرکت در دوره‌های مهارتی، گواهی کسب کرده باشند پس از تایید وزارت علوم مشوق‌های خدمتی ارائه می‌شود که در نتیجه فرصت‌های شغلی را به همراه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر