صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۲ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

هرآنچه که باید در مورد هپاتیت C بدانید

هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که به کبد آسیب می‌زند و می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی کبدی شود.
کد خبر : 925224

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که به کبد آسیب می‌زند و می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی کبدی شود. حال قرار است در این گزارش به چند سوال پرتکرار مردم در رابطه با هپاتیت نوع C پاسخ دهیم.

هپاتیت C چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

هپاتیت C ناشی از ویروس هپاتیت HCV است. معمولا این ویروس از طریق تماس با خون آلوده منتقل می‌شود. راه‌های انتقال آن استفاده از سوزن‌های مشترک، انتقال خون و روابط جنسی پرخطر است. انتقال از طریق سوزن‌های مشتریک یکی از رایج‌ترین راه‌های انتقال هپاتیت C در میان معتاد‌های تزریقی است. از سوی دیگر در برخی موارد مشاهده شده است که مادران باردار نیز این بیماری را به جنین خود منتقل کرده‌اند.

علائم هپاتیت C چیست؟
بسیاری از بیماران در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارند. اما علائم ممکن است شامل خستگی که ممکن است با استراحت برطرف نشود، احساس درد یا ناراحتی در ناحیه کبد (سمت راست بالای شکم)، افزایش دمای بدن و احساس گرما، احساس تهوع و در برخی موارد استفراغ، کاهش تمایل به خوردن غذا، تغییر رنگ ادرار به رنگ تیره‌تر، تغییر رنگ مدفوع به رنگ روشن‌تر از حد معمول، احساس درد و ناراحتی در مفاصل و عضلات، احساس خارش در بدن، زرد شدن پوست و چشم‌ها باشد.

چگونه می‌توان هپاتیت C را تشخیص داد؟
پزشکان معمولا برای تشخیص هپاتیت C نیاز به آزمایش خون دارند؛ آزمایش آنتی بادی هپاتیت یکی از روش‌های تشخیص هپاتیت نوع C است این آزمایش برای شناسایی آنتی بادی‌های تولید شده در پاسخ به عفونت با ویروس هپاتیت C انجام می‌شود. اگر نتیجه این آزمایش مثبت باشد، به معنای وجود عفونت هپاتیت C است. از سوی دیگر اگر نتیجه آزمایش آنتی بادی مثبت باشد، پزشک ممکن است آزمایش PCR را برای تعیین وجود ویروس در خون و اندازه‌گیری بار ویروسی (مقدار ویروس) انجام دهد.

آزمایش ژنوتیپ یکی دیگر از روش‌های تشخیص است. در برخی موارد، پس از تأیید عفونت، پزشک ممکن است آزمایش ژنوتیپ را انجام دهد تا نوع ویروس هپاتیت C را شناسایی کند. این اطلاعات می‌تواند در تعیین بهترین روش درمان مؤثر باشد. آزمایش‌های کبدی نیز برای ارزیابی آسیب به کبد، استفاده می‌شوند. ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش‌های عملکرد کبد (مانند ALT و AST) یا سونوگرافی کبد نیز انجام شود.

آیا هپاتیت C قابل درمان است؟
بله، هپاتیت C قابل درمان است. درمان معمولاً شامل دارو‌های ضد ویروسی است که می‌توانند به حذف ویروس از بدن کمک کنند. موفقیت درمان بستگی به نوع ویروس و وضعیت کبد فرد دارد.

عوارض هپاتیت C چیست؟
اگر هپاتیت C درمان نشود، ممکن است منجر به عوارض جدی مانند سیروز کبدی، نارسایی کبد و حتی سرطان کبد شود. همچنین ممکن است مشکلات خارج از کبد هم ایجاد کند و مشکلاتی از جمله مشکلات پوستی (مانند راش‌ها)، اختلالات کلیوی، اختلالات خونی (مانند کم‌خونی) و مشکلات مفصلی و عضلانی راهم داشته باشد. از سوی دیگر تحقیقات نشان داده‌اند که هپاتیت C می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

چگونه می‌توان از ابتلا به هپاتیت C جلوگیری کرد؟
 استفاده نکردن از سوزن‌های مشترک، رعایت نکات بهداشتی در زمان دریافت خون و پرهیز از روابط جنسی پرخطر از راهکارهای پیشگیری به شمار می‌رود.

آیا واکسنی برای هپاتیت C وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد، این درحالی است که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. تحقیقات نشان داده‌ است که هپاتیت C می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

چگونه می‌توانم با یک فرد مبتلا به هپاتیت C زندگی کنم؟
مهم است که از تماس مستقیم با خون فرد مبتلا خودداری و نکات بهداشتی را رعایت کنید. همچنین، افراد مبتلا باید تحت نظر پزشک باشند و درمان مناسب را دریافت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر