صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۰ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

صعود ۲۰ پله‌ای دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد جهانی اقتصاد برای نخستین بار

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: در المپیاد جهانی اقتصاد به صورت رسمی از ۵۲ کشور رتبه ۲۷ را کسب و در عرض یک سال ۲۰ پله صعود کردیم.
کد خبر : 925059

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با موضوع پنجاه و چهارمین دوره المپیاد فیزیک و دستاوردهای تیم المپیاد ایران در نشست خبری که امروز پیش از ظهر در باشگاه دانش‌پژوهان برگزار شد، ضمن عرض تسلیت اسماعیل هنیه، اظهار کرد: المپیاد جهانی فیزیک و اقتصاد از جمله اتفاقات بسیار مهمی است و همان‌طور که می‌دانید ما امسال میزبان پنجاه و چهارمین دوره المپیاد فیزیک بودیم.

وی با بیان اینکه میزبانی المپیادهای جهانی از چندین جهت اهمیت دارد، تصریح کرد: بعد رسانه‌ایی بین نخبگان تصویری از جمله مزیت‌های میزبانی ما در این المپیادهاست، چراکه تصاویری که از رسانه‌ها منتشر می‌شود واقعیت نیست، بنابراین دیدن پیشرفت نخبگان ما اثر بسیار خوبی در میان نگاه نخبگان کشورهای دیگر ایجاد می‌کند.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان ادامه داد: در این المپیادها ایران به یک لول علمی می‌رسد که بتواند سوالات المپیادی را طرح کند تا توانایی علمی کشور ارتقا پیدا کند.

وی افزود: ایجاد اعتماد به‌نفس ملی در سایر اجزای کشور است از جمله مزیت برگزاری المپیاد فیزیک جهانی است. فضای علمی و اجرایی المپیادها به ما کمک بزرگی می‌کند و ما باید به نخبگان کشور اعتماد کنیم.

حسینی با بیان اینکه طراحی سوالات نیز در این المپیاد به بهترین شکل انجام شد، اظهار کرد: ۶۹ مصحح و همراه‌های ایرانی در کنار نخبگان حضور داشتند. برگزار کنندگان اجرایی نیر از مدال‌آوران باشگاه بودند و برای کشور ما آبرو خریدند.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان ادامه داد: ۴۷ کشور مختلف اعم‌از چین روسیه سنگاپور کره جنوبی رومانی هند در این المپیاد شرکت کردند. خیلی از کشورها بعد از عملیات وعده صادق تلاش کردند میزبانی را از ایران اخذ کنند و امسال میزبان ۲۰۳۰ مشخص شد.

حسینی با بیان اینکه روسیه میزبان المپیاد فیزیک ۲۰۳۰ شد، خاطرنشان کرد: ایران بعد از سال‌ها رتبه یک رقمی نداشت و تاکنون مدال طلا کسب نکرده بودیم. محمد حق جو یکی از نخبگان دانش‌آموزی بعد از هفت سال مدال طلا را کسب کرد. همچنین ایران از لحاظ تیمی رتبه چهارم را کسب کرد.

وی با اشاره به صحت و سلامت آزمون، ادامه داد: ۸ درصد نفرات مدال طلا و مابقی مدال نقره و برنز کسب کردند. بیش از ۵۰ درصد از دانش‌آموزان مدال کسب نمی‌کنند. اولین نفری که مدال نقره گرفت، یک فرد ایرانی بود.!به اصطلاح دانش‌آموز ایرانی توانست نقره‌یک را کسب کند و این نشان دهنده صحت و سلامت کمیته ماست.

حسینی ابراز کرد: دستگاه ها و فضای آزمایشگاهی در المپیاد فیزیک، ساخت ایران بوده است.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان بیان کرد: ما طرحی به عنوان طرح مشاور هیئت دولت داشتیم که طبق این طرح یک نخبه باید در کنار هیئت دولت قرار گیرند و اگر این اقدام صورت گیرد و از ظرفیت این نخبگان استفاده کنیم، به پیشرفت چشمگیری دست پیدا می‌کنیم.

حسینی درباره طرح ساماندهی المیپاد های علمی گفت: ما ۱۴ المپیاد داریم که از این تعداد ۷ المیپاد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ۲۰ درصد سهمیه کنکور به مدال آوران این المپیاد اختصاص می یابد، این  نخبگان در دانشگاه بهترین نتیجه را می گیرند.

وی ادامه داد: المپیاد های نو ظهور هنوز مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست و  نخبگان این گروه های المپیادی نگران آزمون های نهایی هستند و در این راستا نخبگان طرحی با عنوان طرح ساماندهی المپیاد های علمی را طراحی کردند اما همچنین تصویب نشده است و به این دلیل  امسال ۳۶ هزار نفر در روند ثبت نام المپیاد ها کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: پیوست خوب فرهنگی داشتیم؛ درصدد برآمدیم تا در این المپیاد دانشمندان هسته‌ایی خود را معرفی کنیم. در واقع در این المپیاد ذهنیت همه نسبت به ایران تغییر کرد و ما سفیران خوبی را در کشورهای مختلف داریم.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهات با بیان اینکه با پیشرفت جدی روبرو شدیم، خاطرنشان کرد: در این دو سال و نیم ۴۲ مدال طلا المپیاد جهانی کسب کردیم و بخشی از المپیادهای جهانی ستاره‌شناسی ۶ دانش آموز فرستادیم و مدال طلا کسب کردند.

حسینی ادامه داد: باشگاه چهار سال است که المپیاد جهانی اقتصاد را برگزار می‌کند و نهادهای بیرونی اعزام خاصی نسبت به المپیاد جهانی اقتصاد دارند.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه کشورهای قدر همچون آمریکا و چین در این المپیاد شرکت می‌کنند، اظهار کرد: ایران در سه سال گذشته در این المپیاد شرکت نکرده است و ۱۵ نفری که فرستادیم نتوانستند مدال طلا کسب کنند.

وی با بیان اینکه در سه سال پیش ایران مدال برنز و در سال گذشته از بین ۴۷ کشور، رتبه ۴۶ را کسب کرد و امسال در المیپاد جهانی اقتصاد از بین ۵۲ کشور رتبه ۲۷ را کسب کردیم و برای اولین بار مدال نقره در این المپیاد کسب کردیم. همچنین در عرض یک سال بیست پله صعود کردیم دو مدال جهانی گرفتیم.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان خاطرنشان کرد: برای اولین بار المپیاد جهانی هوش مصنوعی، نجوم و کامپیوتر را برگزار کردیم، همچنین برگزاری تمام المپیادها اواسط شهریور ماه به اتمام می رسد و امیدواریم پیشرفت شگرفی در این المپیادها کسب کنیم. تا این لحظه ۱۲ مدال کسب کردیم.

وی ادامه داد: چهارده المیپاد به عنوان المیپادهای چهارده‌گانه پیش‌تر برگزار شده مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی معافیت از کنکور سراسرس دارند و ۲۰ درصد در کنکور سهمیه دارند.

حسینی با بیان اینکه المپیاد‌های نوظهور هنوز مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نشدند، ابراز کرد: نخبگان علمی لازم نیست نگران امتحان نهایی و کنکور داشته باشند، چراکه دانش‌آموزان المپیادی طرح ساماندهی المپیادهای علمی را ایجاد کردند و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد.

حسینی با بیان اینکه امسال ۳۶ هزار نفر ریزش در ثبت‌نام المپیادها داشتیم، گفت: علی رغم همه خوبی‌هایی که امتحانات نهایی برای دانش‌آموزان دارد اما برای المپیادی‌ها چالش‌هایی به وجود خواهد آورد که باید حل و فصل شود.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: باید زبان این نسل و این بچه‌های المپیادی را ما مسئولان درک کنیم. باید دغدغه‌های این نخبگان را بفهمیم. چه خوب است که از خود نخبگان برای مسائل خود نخبگان استفاده شود و به خودشان اجازه تصمیم‌گیری بدهیم.

صهبا انصاری نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: ۵ نفر به این مسابقات اعزام شدیم. آقای ابوالفضل مدیرروستا مدال برنز و من نیز مدال نقره را کسب کردیم. خوشحالم که توانستیم در این المپیاد خوب ظاهر شویم و نتایج خوب فردی و تیمی را کسب کنیم.

دارنده مدال نقره المپیاد جهانی اقتصاد افزود: امتحانات نهایی چالش‌هایی را برای دانش‌آموزان المپیادی ایجاد می‌کند و باعث افت و کاهش تعداد دانش‌آموزان در المپیادها می‌شود. شادابی و انگیزه لازم را ندارند و مدام نگران نمرات آزمون‌ها هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر