صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۰ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

تصاویر نجومی دهم مرداد (۳۱ ژوئیه)

نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 925045

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_828}

تصویر روز ناسا

این تصویر لکه های خال‌خالی روی صخره های مریخ توسط مریخ نورد استقامت (Perseverance) ثبت شده است. مریخ نورد استقامت ناسا لکه های غیرعادی رنگ روشن را روی صخره های مریخ یافته است. هر نقطه یک حاشیه تاریک دارد. این لکه های خال خالی طی ماه گذشته یافت شده اند. به آنها «لکه های پلنگی» نیز می‌گویند زیرا شبیه علائم روی تن پلنگ هستند. دانشمندان در حال بررسی الگوها هستند تا ببینند آیا ممکن است وجودشان ربطی به حیات باستان روی مریخ داشته باشد. عرض لکه ها فقط چند میلی متر است. برخی فکر می‌کنند که این لکه ها مدت ها پیش توسط میکروب ها از طریق واکنش های شیمیایی ایجاد شده باشد. این ایده هیجان انگیز است، اما ثابت نشده است. ممکن است دلایل دیگری برای این لکه ها وجود داشته باشد، اما تصور منشأ بیولوژیکی بسیار جالب است.

تصویر روز earthsky

سحابی عقاب (M16) در تاریخ 2024/07/27 ساعت 22:30 ثبت شده است. عکاس استفان پیکارد (Stéphane Picard)  این تصویر را در سنت مارتینز، نیوبرانزویک، کانادا گرفته است. ستون های آفرینش در مرکز پایین این سحابی تماشایی است. عکاس از دوربین ZWO Seestar S50 روی سه پایه استفاده کرده و کل زمان نوردهی حدود 14 دقیقه بوده است. عکس با استفاده از سیریل، فتوشاپ و لایت روم ویرایش شده است.

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

عنوان تصویر افزایش مطالعات تپ اخترهای میلی ثانیه ای با اخترسنجی LBA  است. تپ اخترهای میلی ثانیه ای (MSP) ستاره های نوترونی بسیار سریعی هستند که می‌چرخند. بررسی آنها به صحت سنجی نظریه های گرانش و درک امواج گرانشی کمک می‌کند. ما به دلایل زیادی به اخترسنجی دقیق برای MSP ها نیاز داریم. سرعت MSP ها ممکن است از منابع مختلفی باشد. آرایه خط پایه بلند استرالیا (LBA) برای مطالعه MSPها در نیمکره جنوبی تجهیزاتی کلیدی محسوب می‌شود.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس در نزدیکی لندن، انتاریو به تاریخ 11-13 جولای  با تجهیزات تلسکوپ Celestron 11 اینچی Edge HD، QHY268M ثبت شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر