صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳

عارف: جناح‌های سیاسی با کنار گذاشتن رقابت‌های انتخاباتی به‌دنبال پیشرفت ایران هستند

معاون اول رئیس جمهور در دیدار نخست وزیر کوبا گفت: توسعه همکاری‌های تهران–هاوانا در همه زمینه‌ها از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
کد خبر : 924972

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور، پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در دیدار با «مانوئل ماررو» نخست وزیر کوبا با اشاره به اینکه کوبا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای بین رهبران و مسئولان جمهوری اسلامی داشته است، گفت: چهره‌های انقلابی این کشور همواره الگویی برای جوانان انقلابی ایران بوده اند و مسافت طولانی جغرافیایی مانع از تقویت و بکارگیری دیدگاه های مشترک در مسائل بین المللی و روز دنیا نشده و همواره بین دو کشور همبستگی بسیار بالایی وجود داشته است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جنایت‌ها و نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه افزود: ایران و کوبا همواره رویکرد مشترکی نسبت به جنایت‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین داشته اند و امروز با مسأله خشونت و نسل‌کشی علیه فلسطینی ها روبرو هستیم و برای مقابله با این اقدامات نیاز به همکاری بیشتر بین المللی ایران و کوبا برای رسیدن به آتش بس شرافتمندانه در نوار غزه هستیم.

عارف به همکاری‌ها و تجارب بسیار موفق دو کشور به ویژه در زمینه فناوری زیستی و تولید دارو و بهداشت و سلامت اشاره و تصریح کرد: امیدواریم در دولت چهاردهم همکاری های حوزه درمانی و پزشکی و روابط اقتصادی و بازرگانی در سایر زمینه ها با شتاب بیشتری رو به جلو حرکت کند.

معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از مقامات عالی رتبه کوبا برای حضور در مراسم تحلیف دکتر پزشکیان گفت:‌ مراسم تحلیف رئیس جمهوری یک جشن ملی است که تمام جناح های سیاسی داخل با کنار گذاشتن رقابت های انتخاباتی به دنبال توسعه و پیشرفت همه جانبه ایران هستند.

عارف با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی فی مابین همپای روابط عمیق سیاسی در سالهای گذشته گسترش و توسعه نیافته است، اظهار داشت: به دلیل برخی از مشکلات، روابط تجاری و اقتصادی فعلی به ویژه میان بخش خصوصی دو کشور مطلوب رهبران ایران و کوبا نیست و باید کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بیش از گذشته فعال شوند و تفاهم نامه های همکاری و موافقت نامه های بین دولت سیزدهم و دولت کوبا هر چه سریع تر نهایی و عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه و تعمیق همکاری های اقتصادی نباید محدود به تفاهم نامه ها و قراردادهای فعلی شود و با توجه به ظرفیت های بالای دو کشور در حوزه های مختلف به ویژه دارویی، علمی و فناوری باید زمینه های جدید همکاری ایجاد شود.

عارف با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: ایران تجربه های بسیار موفقی در مقابله با تحریم ها داشته است و توانسته ایم در حوزه های علمی، دفاعی، امنیتی و فناوری های پیشرفته به خوداتکایی برسیم و دستاوردهای ارزنده ای داشته باشیم و آمادگی داریم برای مقابله با تحریم ها و رسیدن به توسعه و پیشرفت با دولت کوبا رایزنی ها و همفکری های خود را توسعه دهیم.

مانوئل ماررو کروز نخست وزیر کوبا نیز در این دیدار با تبریک پیروزی دکتر پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری و آرزوی موفقیت در اهداف و برنامه های دولت چهاردهم، تصریح کرد: دولت و مردم ایران توانستند با وجود شرایط سخت و پیچیده به وجود آمده پس از شهادت آیت الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان پای صندوق های رأی حاضر شوند و رئیس جمهور خود را انتخاب کنند.

نخست وزیر کوبا با تأکید بر اینکه این کشور همواره در چالش ها و مسائل مهم بین المللی در کنار جمهوری اسلامی ایران بوده و هست، خاطرنشان کرد: همواره دو کشور در بالاترین سطح ارتباطات سیاسی داشته اند و جمهوری اسلامی ایران دوست راهبردی کوبا در نظام بین الملل و منطقه خاورمیانه بوده است و به همین خاطر مرداد ماه سال جاری چهل و پنجمین سالگرد روابط ایران و کوبا را جشن می گیریم.

وی با تأکید بر اجرایی شدن هر چه سریع تر تفاهم نامه ها و موافقت نامه های همکاری دو کشور تصریح کرد: در سطح روابط تجاری به حد مورد انتظار نرسیده ایم و با روی کار آمدن دولت چهاردهم زمان و شرایط مناسب عملیاتی شدن این موافقت نامه ها به وجود آمده است.

نخست وزیر کوبا بر ضرورت توسعه همکاری ها در حوزه های حمل و نقل، ارتباطات، ‌انرژی، کشاورزی، دارویی و بهداشتی و تولید واکسن تأکید کرد و گفت: باید روابط اقتصادی بین دولت و بخش خصوصی براساس منافع برد برد پایه ریزی شود و از حضور و سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در کوبا استقبال می کنیم.

وی با قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از کوبا در سطح بین المللی و به ویژه در مقابله با تحریم های کشورهای غربی، ادامه داد: دولت و مردم کوبا همواره قدردان این حمایت ها هستند و در کنار دولت و ملت ایران در تمام مسائل بین المللی خواهند ماند.

ماررو با محکومیت نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، افزود: پس از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه همراه با کشورهای عدالت خواه در محکومیت اقدامات این رژیم مجعول در سطح بین المللی گام برداشته ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر