صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳

تصاویر نجومی نهم مرداد (۳۰ ژوئیه)

نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 924801

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_797}

تصویر روز apod

این تصویر دو کهکشان بزرگ را در حال برهم‌کنش نشان می‌دهد. برخی فکر می‌کنند سمت چپی شبیه یک پنگوئن است. چند صد میلیون سال پیش، NGC 2936  یک کهکشان مارپیچی معمولی بود. می‌چرخید، ستاره می‌ساخت و برای خودش زندگی می‌کرد. آنگاه بود که به کهکشان بیضی شکل بزرگ NGC 2937 نزدیک شد. اکنون مدت‌هاست که NGC 2936  توسط گرانش قوی NGC 2937 کشیده و منحرف می‌شود.

به این دو کهکشان با هم Arp 142 می‌گویند. هنگامی که کهکشان‌ها از نزدیکی یکدیگر عبور کنند، گاز می‌تواند متراکم شود و به ستاره‌های جدید منجر شود. گروه جوانی از ستارگان شبیه بینی پنگوئن در سمت راست NGC 2936 هستند. ستارگان درخشان در مرکز مارپیچ شبیه چشم آن هستند. در کمتر از یک میلیارد سال، این دو کهکشان احتمالاً ادغام خواهند شد و یک کهکشان بزرگتر را تشکیل می‌دهند.

 

 

تصویر روز skyandtelescope

این تصویر در نزدیک لندن، انتاریو  در  تاریخ/زمان 30 ژوئیه با تجهیزات Celestron 11 اینچی Edge HD، QHY268M ثبت شد.

تصویر روز earthsky

در 30 ژوئیه 2024، ساعت 3:00 صبح، عادل شفیق از لاهور، پنجاب، پاکستان، این تصویر را ثبت کرد. این شب هلال ماه بسیار نزدیک به خوشه ستاره ای  پروین بود. هوا مساعد نبود و در نزدیکی افق شرقی ابرهای زیادی وجود داشت. ابرهای متحرک در نهایت برای عکس مفید بودند و نوارهای نور دوست داشتنی را مانند ضربه  قلم مو روی بوم ایجاد کردند. ابرها نور ماه را منعکس کردند و بر زیبایی صحنه افزودند. عکاس از Canon EOS 1300D  با لنز 135mm f2 Samyang  استفاده کرد. عکاس تصویر را در ISO 100، f4، به مدت 30 ثانیه گرفت و سپس آن را کراپ کرد.

تصویر روز astronomy

مارک جانستون (Mark Johnston) اهل اسکاتسدیل، آریزونا است. او در 2 ژوئیه عکسی از چرخه 25 خورشیدی گرفت. این عکس یک رشته در سمت چپ پایین و برآمدگی‌هایی را نشان می‌دهد که از لبه خورشید می‌پرند. او از یک تلسکوپ انکساری 6 اینچی با فیلتر دفع انرژی استفاده کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر