صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۲ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
حقایق علمی ۳۱؛

خون‌آشام دریایی لباسش را پشت‌ و رو می‌کند! +فیلم

ماهی مرکب خون‌آشام هنگامی که توسط شکارچیان تهدید می‌شود، به معنای حقیقی کلمه بدن خود را پشت‌ و رو می‌کند!
کد خبر : 924658

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ماهی‌ها موجودات آبی جذابی هستند که در محیط‌های مختلفی از دریاچه‌ها و رودخانه‌های آب شیرین گرفته تا اقیانوس‌های بزرگ زندگی می‌کنند. ماهی‌ها تنوع باورنکردنی دارند و در اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند. مشخصه اصلی ماهی‌ها آبشش‌هایشان است که از طریق آن تنفس می‌کنند و مشخصه دیگر باله‌هایی است که به کمک آن در زیستگاه‌های آبی شنا می‌کنند. 

{$sepehr_key_781}

«ماهی مرکب خون‌آشام» (Vampyroteuthis infernalis) که با عنوان ماهی مرکب جهنمی نیز شناخته می‌شود، یکی از ماهی‌های شگفت‌انگیز اعماق دریا است. این موجود منحصربه‌فرد که در اعماق تاریک اقیانوس، معمولاً در عمق ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ فوتی یافت می‌شود، ظاهری خیره‌کننده‌ دارد. ماهی مرکب خون‌آشام بدنی تیره و چشم‌های درشت و قرمز دارد (بزرگترین چشم را در میان جانوران در نسبت با بدنش دارد). چشمان درشت و قرمز ماهی مرکب خون‌آشام کمک می‌کند در تاریکی ببیند. این چشم‌ها می‌توانند ضعیف‌ترین نور را تشخیص دهند. این توانایی بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود ورود شکارچیان را در محیط اطراف خود شناسایی کند. علاوه بر دید منحصر به فرد خود، دارای یک شبکه پوستی شنل مانند است که بازوهایش را به هم متصل می‌کند.

شنا در اعماق تاریک اقیانوس که خطر همه جایش در کمین است، کار آسانی نیست. ماهی مرکب خون‌آشام به طرز قابل توجهی با محیط خود سازگار شده است. این جانور هنگامی که توسط شکارچیان تهدید می‌شود، به معنای واقعی کلمه می‌تواند بدن خود را پشت‌ورو کند! این کار عجیب به نظر برسد، اما یک مکانیسم دفاعی باورنکردنی است. هنگامی که خودش را پشت و رو می‌کند، شاخک‌هایش پنهان می‌شوند و بدن نرمش جمع می‌شود. این امر باعث می‌شود شکارچیان نتوانند آن را به سادگی متوجه آن شوند.

یکی دیگر از واقعیت‌های جالب در مورد ماهی مرکب خون‌آشام رژیم غذایی این ماهی است. این موجود برخلاف نام رعب آور خود، طعمه‌های زنده را شکار نمی کند. در عوض ارگانیسم‌های مرده و زباله‌های آلی که در کف اقیانوس فرو می‌روند را می‌خورد. این امر باعث می‌شود ماهی مرکب خون‌آشام بیش از هر چیز به جای یک لاشخور طبقه بندی شود تا یک شکارچی.

درخشش ناگهانی عموماً حواس شکارچیان را پرت می‌کند یا حتی آنها را مبهوت کند و تمرکزشان را بر هم می‌زند. اقیانوس شگفتی‌های بسیاری دارد و ماهی مرکب خون‌آشام قطعاً یکی از آنهاست. توانایی این جانور در جهت یابی و زنده ماندن در محیطش قابل توجه و الهام بخش است.  

بدنی ژلاتینی این جانور باعث می‌شود بدون زحمت در آب شناور باشد. ماهی مرکب خون‌آشام نیز نور زیست‌تابی (bioluminescent) تولید می‌کند. این توانایی بدان معنی است که این جانور قادر است در تاریکی بدرخشد و باعث سردرگمی مهاجمان بالقوه شود و صدالبته برای ماهی مرکب خون‌آشام زمان بخرد تا فرار کند.   روی بازوهای تارمانند ماهی مرکب خون‌آشام، اندام‌های ریز متعدد و ساطع کننده نور به نام فتوفور قرار دارد که نمایشی مسحورکننده را در محیط تاریک اعماق دریا ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر