صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۹ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

۶۰ ساعت آموزش تخصصی ضمن خدمت برای توانمندسازی هوشمند معلمان در تابستان داغ

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ۱۰۰۰ راهبر تحول، گفت: ۶۰ ساعت آموزش تخصصی ضمن خدمت برای توانمندسازی هوشمند و نقطه‌ای معلمان در نظر گرفته شد.
کد خبر : 924621

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با موضوع پروژه مهر که امروز پیش از ظهر در ساختمان علاقه‌مندان برگزار شد، اظهار کرد: آمار پیش‌بینی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان یک میلیون و ۴۹۵ هزار نفر بر اساس نرخ موالید و در نظر گرفتن تعداد اتباع و مهاجر است.

وی با یان اینکه تعداد دانش‌آموزان ۱۱۰ هزار نفر است، تصریح کرد: شاهد کاهش تعداد دانش آموزان در پایه اول خواهیم بود و با شیب کاهشی روبرو هستیم. تعداد یک میلیون و ۱۶۸ هزار دانش‌آموز پایه اول ثبت نام قطعی شد.

وی ابراز کرد: مهاجرت، فوت، کودکان دارای معلولیت شدید از علت‌های عدم حضور دانش آموزان در مدارس است و برخی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل هم توسط والدین یک سال دیرتر ثبت نام کرده اند که در این حوزه تناقض قانونی وجود دارد و اگر از جمعیت بازمانده از تحصیل این تعداد دانش آموز را کم کنیم، تعداد جمعیت بازمانده از تحصیل کم خواهد شد.

معاون وزیر ادامه داد: در این راستا به سامانه جامعی از اطلاعات دان آموزان داشته باشیم و هم اکنون تنها اطلاعات جامع ما از سازمان ثبت احوال تعداد موالید است. در سال گذشته ۱۵۰ هزار نفر جز افرادی بودند که باید علت عدم حضور آنها در مدارس را بررسی می کردیم. 

طریفی حسینی افزود: ۹ میلیون و ۱۹۲ هزار دانش‌آموز در شش دوره ابتدایی ثبت نام کردند که ۸ میلیون و ۴۰۰ دانش‌آموز ثبت نام قطعی انجام شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته ۴۸ درصد ثبت نام اولیه انجام شده است، تصریح کرد: اما امسال حدود ۸۰ درصد ثبت نام پایه اول انجام شده است.

معاون آموزش ابتدایی عنوان کرد: از  بررسی چهره به چهره ۸۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل حدود ۵۰۰ نفر اعلام کرد که این عدم حضور دلیل اقتصادی دارد. این آمارها نشان می‌دهد که تنها دلیل بازماندگان از تحصیل مشکلات اقتصادی نیست. حدود ۲ درصد در طیف کم‌توانی ذهنی به سر می‌برند.

طریفی حسینی افزود: در کل دوره ابتدایی یک امار ۹۰ درصدی و ثبت نام هر شش پایه داریم. تا پایان مرداد به حد نصاب ۱۰۰ درصدی در حوزه ثبت‌نام دانش‌آموزان دست پیدا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه کلاس بندی دانش‌آموزان انجام شده است، ادامه داد: از پیک کاری ثبت نام و کلاس‌بندی عبور کردیم و وارد سازماندهی معلمان شده‌ایم. سازماندهی موظف در استان‌های مختلف مثل خوزستان تا نزدیک حدود ۸۰ درصد انجام شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اولویت مسئله سازماندهی و توانمندسازی معلمان در طول دوره تابستان است، خاطرنشان کرد: دو سه موضوع در قالب پروژه مهر انجام شده است. تضمین کیفیت آموزش در طول سال آتی حائز اهمیت است. جهت‌گیری و رویکرد بر این است کارهایی که باید انجام شود در طول تابستان باشد.

طریفی حسینی ادامه داد: ثبت نام، کلاس بندی، سازماندهی معلمان و فضای آموزشی عبور کردیم و وارد کیفیت بخشی شدیم.

وی با بیان اینکه موضوع سازماندهی معلمان دوره اول ابتدایی در نظام دوری قرار است سازماندهی شوند، عنوان کرد: ۳۰ درصد معلمانی که در پایه اول مشغول خدمت بودند، امسال به همراه دانش‌آموزان خود به پایه دوم منتقل می‌شوند و تا پایه سوم این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

طریفی حسینی با بیان اینکه ۶۰ ساعت آموزش تخصصی ضمن خدمت برای تمام معلمان دوره اول در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: محل خدمت معلمان تعیین می‌شود و معلمان بر اساس محل تحصیل می‌توانند در این دوره ها به صورت هدفمند شرکت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: توانمندسازی هوشمند و نقطه‌ای معلمان در تابستان هفته سوم مرداد آغاز می‌شود و ممکن است تا مهر ماه شروع شود. این دوره برای معلمان معلمان از همان ابتدا برگزار می‌شود.

وی افزود: مدیر مدرسه معلمان را بررسی می کند که چه دوره هایی را گذرانده‌اند و آن‌ها را به گروه‌های آموزشی مناطق معرفی می‌کنند.

طریفی حسینی ابراز کرد: هر گونه طرحی که اجرا می‌کنیم، معلمان باید انجام دهند. همچنین مدیران و معاونان مدارس باید در دوره های تخصصی شرکت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بخش‌نامه مبنی بر کیفیت بخشی نظام آموزشی را به آموزشو پرورش همه استان‌ها و مناطق تحت عنوان کمیت و کیفیت و نقل و انتقالات معلمان آموزش ارسال کردیم.

وی ادامه داد: این بخش‌نامه برنامه جامعی است که کیفیت و کمیت نیرو در دوره ابتدایی را تضمین می‌کند. مدیریت بر سرمایه انسانی، نقل و انتقالات معلمان، تحلیل ساعت کاری در این بخشنامه به مدیران ابلاغ می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بهسازی و آماده‌سازی فضای آموزشی، اظهار کرد: قرارگاه عدالت آموزشی با کمک نیروهای جهادی ۱۱۰ هزار کلاس درس برای سال تحصیلی آتی شروع کرده‌اند که از اواخر خرداد ماه کار را شروع کردند.

۶۸ هزار کلاس درس سال گذشته در طرح شهید عجمیان انجام شد که امسال نیر استمرار دارد.

وی افزود: اجرای الگوی مدرسه تراز سند تحول از سال تحصیلی جدید در ۱۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس غیردولتی، خاص و شاهد انجام شده است.

طریفی حسینی ادامه داد: امیدواریم تعداد این مدارس به مرور افزایش یابد. در این طرح که برای اولین بار امسال اجرا می‌شود، ۱۰۰۰ راهبر تحول حضور دارند و کار را پیش می‌برند.

وی اظهار کرد: الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین طراحی شده و به مدارس و مناطق آموزشی ابلاغ شده است ، در حدود ۱۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد از مدارس غیردولتی، هیئت امنایی اجرا شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در این راستا مدارس یک برنامه‌ریزی عملیاتی داشته و از عملکرد مدارس را براساس شاخص های مشخص شده در الگو ارزیابی کنند و پیش بینی شده است هزار نفر به عنوان راهبران تحول در مدارس در کنار مدیران برای اجزای برنامه تحولی و ارزیابی حضور پیدا کنند.

معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: رویداد الف تا در پایان تابستان برگزار می شود تا مدیران بتوانند از موارد و پروژه های تحولی استفاده کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر