صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۵ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳

آمریکا فرماندهی نظامی خود در ژاپن را تقویت می‌کند

«ستاد نیروی مشترک» جدید آمریکا با تمرکز بر بزرگ‌نمایی تهدید چین، همکاری عمیق‌تر با نیرو‌های مسلح ژاپن را تسهیل می‌کند.
کد خبر : 924500

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، آمریکا اعلام کرد که فرماندهی نظامی خود را در ژاپن برای مقابله با آنچه «چالش راهبردی بزرگ چین برای منطقه» خوانده است، تقویت و نوسازی می کند.

تصمیم اخیر واشینگتن به دنبال مذاکرات امنیتی در توکیو بین «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با همتایان ژاپنی آنها «یوکو کامیکاوا» و «مینورو کیهارا» وزرای خارجه و دفاع ژاپن اعلام شد.

بر اساس بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شد، «ستاد نیروی مشترک» جدید آمریکا همکاری عمیق‌تر با نیروهای مسلح ژاپن را تسهیل می‌کند و این همکاری به موازات برنامه‌های توکیو برای ایجاد یک فرماندهی مشترک جهت نظارت بر نیروهایش تا ماه مارس ۲۰۲۵ اجرا می‌ شود.

آستین قبل از آغاز این مذاکرات در گفت وگو با خبرنگاران گفت: تقویت فرماندهی آمریکا در ژاپن «یکی از تحولات بسیار مهم در تاریخ ائتلاف ما است».

این تقویت و نوسازی از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای آن چیزی است که به ادعای این کشورها، «ایجاد فضای امن در مقابل تهدیدهای چین است».

آستین در این راستا مدعی شد: ما همچنان شاهد هستیم که پکن به رفتارهای تهاجمی خود ادامه می دهد و تلاش می کند تا وضعیت موجود در جنوب و شرق دریای چین، اطراف تایوان و سراسر منطقه را تغییر دهد.

در بیانیه یاد شده از اقدامات به اصطلاح «تحریک آمیز» پکن، رزمایش نظامی مشترک چین با روسیه و گسترش زرادخانه سلاح های هسته ای آن انتقاد شده است.

وزیران آمریکا و ژاپن همچنین با این ادعا که روسیه موشک بالستیک برای جنگ در اوکراین را از کره شمالی خریداری می کند، درباره احتمال انتقال سلاح کشتار جمعی یا فناوری موشکی مسکو به پیونگ یانگ ابراز نگرانی کردند.

آستین و کیهارا همچنین در دیدار با «شین ون سیک» وزیر دفاع کره جنوبی، توافق همکاری سه جانبه را از طریق تلاش‌هایی چون اشتراک گذاری داده‌های هشدارآمیز در خصوص موشک کره شمالی و نیز مانورهای نظامی امضا کردند.

دولت جو بایدن بر تعمیق همکاری توکیو و سئول که سابقه روابط پرتنش آنها به قبل از اشغال کره توسط ژاپن در سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ باز می گردد، تأکید ویژه‌ای دارد.

بلینکن و آستین بعد از ترک توکیو، با یکی دیگر از متحدان آسیایی خود، فیلیپین، مذاکرات امنیتی خواهند داشت. این مذاکرات در راستای اهداف دولت بایدن انجام می شود که مدعی مقابله با اقدامات جسورانه چین در منطقه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر