صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۴ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
تقویم علم؛

۸ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 924495

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۸ مرداد برابر ۲۹ جولای را ورق می‌زنیم.

***

مخترع خودکار بیک

۲۹ جولای ۱۹۱۴ میلادی برابر با ۸ مرداد ۱۲۹۳ خورشیدی، بارون مارسل بیک، مخترع فرانسوی متولد ایتالیا که امپراتوری تجاری خودش را با ساخت خودکارهای دور ریختنی بیک، تیغ و فندک بنا کرد، به‌دنیا آمد. سال ۱۹۴۵، مارسل بیک و دوستش، ادوارد بافار، کارخانه‌ای متروکه را نزدیک پاریس، فرانسه پیدا کردند و به زودی تجارتی پر رونق را برای تولید قطعات ویژه خودنویس و مدادنوکی توسعه دادند. بعدها بیک دو سال را صرف توسعه طراحی خودکار خودش کرد و در سال ۱۹۴۹، توانست خودکاری قابل اعتماد و کم‌هزینه تولید کند. سال ۱۹۷۳ فندک بیک در ایالات متحده رونمایی شد و پس از آن تیغ‌های ریش‌تراشی بیک اولین بار در سال ۱۹۷۶ معرفی شدند.

دوروتی هاجکین

۲۹ جولای ۱۹۹۴ میلادی برابر با ۸ مرداد ۱۳۷۳ خورشیدی، دوروتی مری هاجکین، شیمی‌دان انگلیسی که شهرتش به دلیل مطالعاتش بر پدیده پراش پرتو ایکس بود درگذشت. هاجکین با ارتقای روش عکس‌برداری پراش پرتو ایکس موفق شد از آن برای تعیین ساختار سه‌بعدی مولکول‌های زیستی استفاده و ساختار مولکولی پنی‌سیلین را تایید کند. او همچنین ساختار مولکولی ویتامین ب۱۲ را تعیین کرد و برای این کار جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۶۴ میلادی را به دست آورد. در ادامه، هاجکین سال ۱۹۶۹ ساختار سه‌بعدی مولکول انسولین را کشف کرد.

پیشنهاد سیاره دهم

۲۹ جولای ۲۰۰۵ میلادی برابر با ۸ مرداد ۱۳۸۴ خورشیدی، مایک براون از موسسه فناوری کالیفرنیا نامزدی را برای سیاره دهم اعلام کرد که قطرش ۲هزارو۱۰۰ تخمین زده می‌شد و بین ۱ تا ۱.۲ برابر پلوتو بود. مدار این سیاره پیشنهادی خارج از مرکز و درحدود ۴۵ درجه نسبت به صفحه اصلی منظومه خورشیدی متمایل بود. پس‌از عکسی که ۳۱ اکتبر ۲۰۰۳ گرفته شد این سیاره 2003UB313 نامگذاری و در ۸ ژانویه ۲۰۰۵ حرکت آن شناسایی شد. همچنین ناسا هم در بیانیه‌ای رسمی از 2003UB313 به‌عنوان سیاره دهم یاد کرد. اما در سال ۲۰۰۶، اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی تعریف جدیدی از سیارات ارائه کرد و این جرم تازه‌کشف‌شده را که دیگر با نام رسمی اریس شناخته می‌شد به همراه سرس، پلوتو، هائومیا و ماکی‌ماکی در گروه سیارات کوتوله قرار داد و این‌گونه تعداد سیارات منظومه خورشیدی نه فقط به ۱۰ نرسید که با خروج پلوتو از ۹ به ۸ سیاره کاهش یافت.

شُش آهنی

۲۹ جولای ۱۹۲۷ میلادی برابر با ۸ مرداد ۱۳۰۶ خورشیدی، اولین ریه آهنی (دستگاه تنفس الکتریکی) در بیمارستانی در نیویورک برای همه‌گیری فلج اطفال پس از جنگ نصب شد. فیلیپ درینکر و لوئیس آگاسیز شاو اولین ریه آهنی را در دانشگاه هاروارد و با کمک دو جاروبرقی ساختند. ریه آهنی یک دستگاه فشار منفی است که بدن بیمار را به جز سر احاطه می‌کند و فشار اتمسفر منفی را با فشار محیطی متناوب می‌کند و در نتیجه در اثر پاسخ به فشار اضافی منفی قفسه سینه باز و بسته می‌شود و این‌گونه عمل دم و بازدهم انجام می‌شود.  در دوره‌های فشار خارج از قفسه سینه، ریه‌ها باد می‌کنند. امروزه به ندرت از این نوع ماشین استفاده می‌شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر