صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با تلاش پژوهشگران ام‌آی‌تی:

مدل جدید هوش مصنوعی مبتنی بر بینایی رونمایی شد

پژوهشگران ام‌آی‌تی در کنفرانس بین‌المللی یادگیری ماشینی که در اتریش برگزار شد از مدل جدید هوش مصنوعی با قابلیت تفسیر خودکار چندوجهی رونمایی کردند. این مدل مبتنی بر بینایی کار می‌کند.
کد خبر : 924494

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ام آی تی نیوز، محققان آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی ام آی تی یک سیستم خودکار پیشگامانه به نام «مایا» (MAIA) (عامل تفسیر خودکار چند‌وجهی) را طراحی کرده‌اند که هدف آن افزایش قابلیت تفسیر مدل‌های هوش مصنوعی با تمرکز بر مدل‌های مبتنی بر بینایی است.

مدل «مایا» برای انجام مستقل آزمایش‌های تفسیرپذیری بر روی شبکه‌های عصبی، کمک به کار‌هایی مانند شناسایی اجزای خاص در مدل‌های بینایی، تفکیک دسته‌بندی‌های تصویر و تشخیص سوگیری‌ها در سیستم‌های هوش مصنوعی طراحی شده است.

این سیستم یک مدل زبانی و بینایی از پیش آموزش‌دیده را با آرشیوی از ابزار‌های تفسیرپذیر ترکیب می‌کند تا به پرسش‌های کاربر پاسخ دهد، فرضیه تولید کند، آزمون طراحی کند و درک خود را از طریق تجزیه و تحلیل تکراری ارتقاء دهد.

محققان قابلیت‌های «مایا» را در تفسیر نورون‌ها در مدل‌های بینایی نشان دادند و توانایی آن را برای توصیف مفاهیم شناسایی‌شده توسط نورون‌های خاص و آزمایش فرضیه‌ها از طریق آزمایش‌هایی بر روی تصاویر ساختگی به نمایش گذاشتند.

محققان سپس توضیحات «مایا» از رفتار‌های نورون را با استفاده از هر دو سیستم مصنوعی با رفتار‌های شناخته شده و نورون‌های واقعی در سیستم‌های هوش مصنوعیِ آموزش دیده ارزیابی کردند و مشخص شد که روش جدید مایا در توصیف تک تک سلول‌های عصبی در مدل‌های بینایی بهتر عمل کرد و پتانسیل خود را در ممیزی سیستم‌های هوش مصنوعی برای تشخیص امنیت و سوگیری نشان داد.

هدف مدل مایا ایجاد درک عمیق‌تر از اجزای سیستم هوش مصنوعی و کمک به ایجاد یک اکوسیستم هوش مصنوعی انعطاف‌پذیرتر است.

محققان این پروژه که طرح خود را در کنفرانس بین‌المللی یادگیری ماشینی ارائه کردند، قصد دارند سطح درک این مدل را در سطح ادراک انسانی گسترش دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر