صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۸ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
با مَکِشی شبیه ریه انسان؛

دستگاه نمونه‌گیر خودکار آلاینده‌هوا ساخت ایران ساخته شد

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت یک دستگاه نمونه‌گیر خودکار آلاینده‌های هوا شدند که قادر به شناسایی انواع مختلف آلاینده‌ها است و می‌تواند در بهبود مطالعات محیط زیستی و کنترل آلودگی هوا نقش بسزایی داشته باشد.
کد خبر : 924486

محمدسینا سیاه‌پوش، عضو هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: ما در این شرکت دانش‌بنیان، برای نخستین بار در کشور موفق به تولید یک دستگاه نمونه‌گیر خودکار و جمع‌آوری‌کننده آلاینده‌های هوا شدیم.

وی گفت: این دستگاه که با نام نمونه‌گیر خودکار آلاینده‌های بیولوژیک هوا و پایش پیوسته گرد و غبار شناخته می‌شود، قادر به شناسایی عوامل ایجاد رینیت آلرژیک، آسم و سایر مشکلات تنفسی در هوا است.

وی با اشاره به قابلیت‌های دستگاه گفت: این دستگاه قادر است دانه‌های گرده، اسپور قارچ‌ها و سایر ذرات بیولوژیک موجود در هوا را جمع‌آوری کند. مکشی معادل مکش ریه انسان در این دستگاه تعبیه شده است که امکان نمونه‌گیری دقیق و پیوسته از هوا را فراهم می‌آورد.

به گفته سیاه‌پوش با استفاده از این دستگاه می‌توان به تفکیک روز و ساعت، میزان غلظت و درصد انواع آلاینده‌های هوا را شناسایی کرده و در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های تنفسی گام برداشت.

سیاه‌پوش با تاکید بر اهمیت این طرح گفت: این طرح به صورت پایلوت در شهرهای استان خوزستان در حال اجرا است. شایان ذکر است که این دستگاه برای نخستین بار در خاورمیانه توسط شرکت ما تولید شده است. پیش از این، تنها یک شرکت انگلیسی به صورت انحصاری این دستگاه را تولید می‌کرد که به دلیل تحریم‌ها، امکان خرید آن برای ایران وجود نداشت.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان با ابراز امیدواری اظهار کرد: ما انتظار داریم سازمان‌های محیط زیستی و ارگان‌های بهداشتی از تولید این دستگاه حمایت همه جانبه کرده تا بتوانیم توسعه آن را در سطح کشور تسریع بخشیم.

وی افزود: این دستگاه موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع شده و آزمایش‌های میدانی اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشته است. ما در حال بهره‌برداری از آن هستیم و آماده‌ایم تا اجرای پایلوت آن را در سطح کشور به طور کامل آغاز نماییم.

سیاه‌پوش با اشاره به کاربردهای این دستگاه گفت: پایش پیوسته میزان دانه‌های گرده گیاهان مختلف در هوا به صورت حجمی، پایش پیوسته میزان اسپور قارچ‌ها در هوا به صورت حجمی، تعیین تقویم فصلی پراکنش انواع دانه‌های گرده هوا در مناطق مختلف، پایش پیوسته گرده و غبار هوا با ارائه شاخص آلایندگی و کمک به مباحث مدیریت شهری، گیاه شناسی و تحقیقات کاربردی کشاورزی از جمله کاربردهای این دستگاه است.  

انتهای پیام/

ارسال نظر