صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۶ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا؛

شاهانی: راهکار نگهداشت نخبگان نگاه دولت‌ها به تولیدی بودن وزارت علوم است، نه مصرفی پنداشتن!

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: اگر دید دولت‌ها اصلاح شود که وزارت علوم را مجموعه مصرف کننده بودجه نبیند، بلکه تولید کننده بپندارند که از همه وزارتخانه‌های تولیدی مهم‌تر است، آن وقت معیشت استادان و توجه به نخبگان حل می‌شود؛ چرا که وزارت علوم انسان تربیت می‌کند.
کد خبر : 924443

امیررضا شاهانی رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره تمهیدات دانشگاه برای حمایت از دانشجویان استعداد درخشان اظهار کرد: طرح شهید رئیسی را در کمیسیون هیئت امنای دانشگاه تصویب کرده‌ایم تا به دانشجویان تحصیلات تکمیلی برتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که جزء ۵ درصد اول باشند مشوق‌هایی در قالب کمک هزینه نقدی ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه مطابق درصدی از شهریه دانشجویان نوبت دوم به ۵ درصدِ اول دانشجویان استعداد درخشان اختصاص می‌دهیم، تاکید کرد: از آنجایی که شهریه بر اساس مصوبات در هیئت امنا مداوم در حال بروز شدن است، پس نمی‌توانیم میزان یا درصد حمایتی را به صورت قطعی و ثابت اعلام کنیم.

شاهانی تصریح کرد: اختصاص تسهیلات ویژه به ۵ درصدِ برتر دانشجویان استعداد درخشان در قالب استفاده رایگان از استخر، تخفیف ۵۰ درصدی غذا و ... است که اگر در جلسه هیئت امنا در تاریخ ۱۵ مرداد تصویب شود، اجرایی خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره اقدامات پیش رو برای نگهداشت نخبگان گفت: اولین اقدام برای امیدواری نخبگان جهت ماندگاری در کشور، رسیدگی به استادان است. در حال حاضر وضعیت معیشت استادان به خصوص برای جوان‌تر‌ها قابل قبول نیست.

شاهانی اضافه کرد: فردی که در مقطع دکتری تحصیل کرده نشان دهنده سال‌ها تلاش اوست، اما پرداخت حقوق کم به آنها در شان اعضای هیئت علمی به خصوص اگر جوان الاستخدام باشد، نیست. در صورتی که دانشجویان کارشناسی و ارشد با فعالیت در شرکت‌ها بیشتر از استادان حقوق دریافت می‌کنند، اگر این روند ادامه یابد انگیزه استادان کاهش پیدا کرده و به دانشجویان تسری می‌یابد؛ چرا که برای دانشجویان استاد الگوتر است، پس توجه به معیشت استادان راهی برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور است.

وی ادامه داد: اگر دید دولت‌ها اصلاح شود که وزارت علوم را مجموعه مصرف کننده بودجه نبیند، بلکه تولید کننده ببینند که از همه وزارتخانه‌های تولیدی مهم‌تر است، آن وقت معیشت استادان و توجه به نخبگان حل می‌شود؛ چرا که وزارت علوم انسان تربیت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر