صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۷ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد و دولت چهاردهم /۵۸

قفل چرخ‌های تکنولوژی نوین صنعت خودرو در دولت جدید شکسته شود

رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه اداره بنگاه اقتصادی نیازمند انسان اقتصادی، متخصص و کاربلد است، تأکید کرد: قفل چرخ‌های تکنولوژی نوین صنعت خودرو در دولت چهاردهم شکسته شود.
کد خبر : 924343

علی قاسمیان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ضرورت توسعه دانش و شکسته شدن قفل چرخ های تکنولوژی نوین درصنعت خودرو اظهار کرد: حال صنعت خودروی داخلی چندان خوش نیست و اگر برای آن برنامه ریزی مناسب و آسیب شناسی دقیق نداشته باشیم با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه وضعیت صنعت خودرو یکروزه و یکماهه بهبود نمی یابد تاکید کرد: ریشه های مشکلات این صنعت باید به صورت کارشناسی، دقیق و با حوصله شناسایی شوند و به تدریج و با رعایت اولویت بندی حل شوند؛ ممکن است تا چند سال هم درگیر این قضیه باشیم.

رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ضمن پیشنهاداتی پیرامون بهبود وضعیت صنعت خودرو در ایران گفت: عقلای قوم مشتمل بر صنعتگران، دانشمندان و دانشگاهیان، اقتصاددانها، سیاسیون، جامعه شناسان و غیره بنشینند و تدبیر کنند و چاره ای برای درمان صنعت خودرو بیندیشند. کشور ما در صنعت خودرو دارای زیرساخت های فوق العاده ای است که می توان از آن به بهترین شکل ممکن برای خدمت به ایران عزیز بهره برد و با پررونق کردن صنعت خودرو هم صاحبان صنعت و هم مردم را منتفع کرد.

{$sepehr_key_806}

قاسمیان مقدم درباره دلایل ضعف صنعت خودرو در ایران گفت: اکنون صنعت خودرو که یک بنگاه اقتصادی و خصوصی است، از سوی دولت اداره می شود؛ در صورتی که سهم کمی از آن مختص دولت و بیشترین سهم برای مردم است. دولت و حاکمیت نباید در اداره این صنعت ورود کند و صرفا چشم اندازها، سیاستها و جهتگیری‌های کلان را تدوین و تعیین کند.

وی تصریح کرد: هدف از یک بنگاه اقتصادی صنعتی چیست؟ تولید محصولات با کیفیت و سودده بودن. صنعت باید سودمند باشد تا جاودان بماند.



مسئولیت بنگاه های اقتصادی به کاربلدان واگذار شود

قاسمیان مقدم با بیان اینکه اداره بنگاه اقتصادی نیازمند انسان اقتصادی، متخصص و کار بلد است، تاکید کرد: اکنون اداره این کلان بنگاه اقتصادی از عزل و نصب مدیرعامل گرفته تا دیگر موارد همچون قیمت گذاری بعضا مستقیم یا غیر مستقیم با دخالت‌های دولتی و مناسبات سیاسی صورت می‌گیرد. در این حالت اداره بنگاه بجای حرکت به سمت منافع بنگاه و سهامداران به سمت و سوی افراد یا جریان های دیگری حرکت خواهد کرد.

رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه، به عدم ثبات در مدیریت اشاره کرد و افزود: یکی از معضلات صنعت خودرو در تغییرهای سریع مدیران صنعت خودرو است، در صورتی که شاید برخی از طرح های یک صنعت بزرگ مانند صنعت خودرو  ۳ تا ۵ سال زمان نیاز داشته باشد که به منصه ظهور برسد و پس از آن  ۳ سال یا بیشتر زمان نیاز داشته باشد تا به سوددهی برسد. در این مسیر ابتدا طرح های بنیادین و اساسی مطرح و تعریف می شوند، سپس تحقیق و توسعه و تکوین آن صورت می گیرد و پس از آن مراحل پیش تولید و تولید انبوه طی می‌شود.

برنامه های کوتاه مدت به جای استراتژی ها و برنامه های بلند مدت!

وی ادامه اضافه کرد: یکی از معضلات صنعت خودرو این است که برخی از مدیران با توجه به اینکه نسبت به حضور بلندمدت خود در آن جایگاه اطمینان ندارند و از طرفی بعضا با فقدان برنامه ها و استراتژیهای بلندمدت مواجه هستند، سعی در طرح و پیاده سازی برنامه های کوتاه مدت و بعضا شخصی دارند و بر همین مبنا کارهایی که در دوره های قبلی مطرح و دنبال شد را کنار می گذارند؛ با این حساب هم زمان و هم هزینه از دست خواهد رفت و صرفا شاهد کارهای نمایشی خواهیم بود که با پیروی از آن به هیچ نتیجه مشخصی نخواهیم رسید. در چنین شرایطی نمی توان انتظار حال خوب و سوددهی از کلان-صنعت خودرو داشت.

{$sepehr_key_807}

رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: صنعت خودرو بسیار بزرگ و پیچیده است و با وجود اینکه به عنوان «بنگاه اقتصادی» شناخته می شود و باید سودده باشد، اما اثرات سیاسی و اجتماعی زیادی دارد و نمی توان به راحتی تصمیمات مقطعی و بدون پشتوانه کارشناسی برای آن گرفت. حتی شنیدن این جمله که مثلا خیلی ساده در مورد تعطیلی این صنعت صحبت می‌شود هم تاسف بار است چه رسد به اینکه بخواهیم در این مسیر اقدامی انجام دهیم.

قاسمیان مقدم اظهار کرد: صنعت خودرو یک صنعت ساده نیست؛ بلکه یکی از لوکوموتیوهای صنعتی هر کشوری محسوب میشود. از صنعت الکترونیک و فولاد و پلیمر گرفته تا رنگ و چرم و پارچه و دیگر صنایع مختلف. همچنین زنجیره ای که از قِبل این صنعت به صورت غیر مستقیم فعال هستند، کاملاً چشمگیر و غیرقابل انکار است.

سیاستگذاری درست؛ کلید رشد صنعت خودرو در کشور همسایه

قاسمیان مقدم درباره دلایل رشد صنعت خودرو در کشورهای همسایه گفت: سیاستگذاری و هدفگذاری درست از نظر حاکمیتی، یک عامل در جهت توسعه صنعت خودرو در کشورهای همسایه است؛ البته این صنعت تنها در کشور ترکیه از کشورهای منطقه موجود است که این کشور در ابتدا به سمت صنعت قطعه سازی رفت.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: نکته دوم در اتصال به بازار جهانی و ارتباطات بین المللی است. اینکه ما ارتباطات بین المللی خود را قطع کنیم نه امکان آن وجود دارد و نه اساسا صحیح است. به هرحال باید بپذیریم که شرایط کشور ما شرایط خاصی است و نباید منکر آنها شد. ما به مبانی و شعارهایی معتقدیم و به آنها افتخار می کنیم؛ اما بعضا شعار و هدف استقلال که حتما درست هم هست، به گونه نادرستی تعبیر و فهمیده شد.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم کالایی در سطح جهانی ارائه دهیم باید ارتباطات بین المللی هم داشته باشیم. ضرب المثل «همه چیز را همگان دانند» همانطور که برای اشخاص مطرح است، برای کشورها و جوامع هم کاربرد دارد؛ یعنی اینگونه نیست که یک کشور در همه زمینه ها، همه چیز دان و خبره باشد. نمیشود ما در همه زمینه ها بخواهیم صاحب فناوری باشیم زیرا هر فناوری سرمایه گذاری خودش در موضوع تحقیق و توسعه را نیاز دارد و چون منابع محدود است (منابع اعم از منابع انسانی، مالی و ...) امکان دستیابی به فناوری در همه حوزه ها وجود نخواهد داشت.

قطعات و فناوری ها در ابتدای کار نیازمند سرمایه گذاری هنگفتی است

رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: یک مسئله مهم دیگر که ارتباطات بین المللی را دارای اهمیت می کند موضوع تیراژاست. بعضی قطعات و فناوری ها در ابتدای کار نیازمند سرمایه گذاری هنگفتی است که در صورت وجود تیراژ در مقیاس جهانی، آن سرمایه گذاری معقول و منطقی می شود. اگر غیر از این باشد یا باید با سرمایه گذاری کم آن قطعه را تولید کرد که کیفیت آن افت می کند و یا اگر سرمایه گذاری لازم برای رسیدن به کیفیت جهانی را انجام دهیم اما تیراژ پایین باشد، قیمت آن قطعه افزایش می یابد که در نهایت منجر به قیمت تمام شده بالا برای خودرو خواهد شد.

{$sepehr_key_808}

به گفته قاسمیان مقدم؛ وقتی تعاملات بین المللی وجود داشته باشد، چون موضوع تیراژ بالا و رقابت مطرح می گردد، از طرفی در واردات، هم قطعه و هم خودرو را میتوان با قیمت مناسب وارد کرد و همچنین در صادرات نیز می توانیم بازارهای خارجی را مد نظر قرار دهیم که موجب افزایش تیراژ و به تبع آن رونق صنعت خودرو و درآمد کشور می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر