صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زاکربرگ زیبای خفته‌اش را بیدار می‌کند!

مارک زاکربرک مالک شرکت متا با زیرمجموعه‌ای از مشهورترین پلتفرم‌هایی که دارای کاربران چندصدمیلیونی هستند، همچنان جاه‌طلبی می‌کند و با جدیدترین مدل منبع باز خود قصد دارد نمای جدیدی از متاورس را عرضه کند.
کد خبر : 924283

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ متا با جدیدترین مدل منبع باز قدرتمند خود «لاما ۳.۱، ۴۰۵ ب» (Llama ۳.۱، ۴۰۵ B) همچنان در بازار منبعِ باز پیشتاز است. سایر رقیبان از قابلیت‌های پیشرفته این مدل که گفته می‌شود از جی پی تی -۴ پیشی می‌گیرد احساس خطر کرده‌اند. این مدل جدید متا گام امیدوارکننده دیگری در شتاب بخشیدن به رویای متاورس و آرزوی جاه‌طلبانه مارک زاکربرگ است.

دیدگاه زاکربرگ برای ساخت رسانه اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی با بازار سازندگان فعلی مطابقت دارد. تقریباً ۲۰۰ میلیون سازنده در پلتفرم‌های زاکربرگ حضور دارند و تلاش می‌کنند شبکه‌های ارتباطی خود را بسازند. زاکربرگ در مصاحبه اخیر خود در این خصوص گفت: مردم می‌خواهند با این شبکه‌ها تعامل داشته باشند ولی به اندازه کافی وقت ندارند. زاکربرگ معتقد است که یک نسخه جدید از هوش مصنوعی این مشکل را حل خواهد کرد.

امکان شخصی سازی نسخه‌ها

زاکربرگ می‌گوید: «من می‌خواهم این نسخه را طوری بسازم که هر یک از کاربران بتوانند به راحتی نسخه هوش مصنوعی خود را آموزش دهند.» او همچنین معتقد است که از طریق یک نسخه هوش مصنوعی، هنرمند یا خالق بر نحوه تعامل با جامعه وشبکه ارتباطی خود کنترل خواهد داشت.

متا اعلام کرده است که آخرین مدل «لاما ۳.۱، ۴۰۵ ب» با هوش مصنوعی متا در واتساپ و متا. اِی آی ادغام شده است. علاوه بر این، چت‌بات هوش مصنوعی متا اکنون از زبان هندی نیز پشتیبانی می‌کند.

از سال ۲۰۲۴، کاربران اینستاگرام به طور میانگین ۳۳ دقیقه در روز را در این پلتفرم سپری کرده‌اند؛ این میزان در سال ۲۰۱۹ روزانه ۱۵ دقیقه بود.. با این حال، نگرانی از دست دادن کاربران این پلتفرم نیز مطرح شده است.

حالت جدید هوش مصنوعی می‌تواند بهترین راه جدید برای نگه داشتن کاربران متا در این پلتفرم باشد. او گفت: «من فکر می‌کنم این یک روش است و میلیون‌ها یا در نهایت صد‌ها میلیون نفر به آن خواهند پیوست.»
در چند ماه گذشته تعدادی از ویژگی‌های جدید، مانند برچسب‌های هوش مصنوعی و آواتار‌های دیجیتال، راه‌های بیشتری برای ادامه تعامل با متا باز کرده است.

زاکربرگ می‌گوید: «فناوری ما به شما این امکان را می‌دهد که به روشی بهتر ارتباط برقرار کنید و تعامل داشته باشید. به نظر من دیگران فقط هیاهو به پا کرده‌اند.»

زاکربرگ همچنین در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد متاورس گفت: «متاورس از اول یک ایده بسیار بلندمدت بود و به نظرم در بعضی موارد هم بهتر از چیزی شد که فکرش را می‌کردم. البته در بعضی چیز‌ها هم کند پیش رفت.»

متا در چند سال گذشته از طریق محصولات خود شبکه‌ای از متاورس ایجاد کرده است و با ورود هوش مصنوعی به دنیای عکس و ویدیو زاکربرگ معتقد است که بسیار بیشتر از فرضیات خود پیش رفته است.

موج سواری‌های زاکربرگ

زاکربرگ می‌گوید: اگر پنج سال پیش از من می‌پرسیدید، حدس من اصلاً این نبود که واقعیت افزوده بر هوش مصنوعی مقدم خواهد بود، برعکس! همیشه باید آماده موج‌سواری در مراحل جدید باشید. زاکربرگ همچنین از روند پیشرفت فناوری رضایت دارد. او با اشاره به فیس بوک که هنگام انتشار مطالب حجیم و متن سنگینی داشت، گفت که با ورود گوشی‌های هوشمند و بهبود شبکه‌های تلفن همراه، عکس‌ها و ویدیو‌ها وارد این پلتفرم شدند. او در این باره می‌گوید: «فکر نمی‌کنم این آخر خط باشد و بسیار گسترده‌ترخواهد شد.»

جدیدترین عینک رِی بَن متا نمونه کاملی از عملکرد خوب متاورس است، به خصوص پس از شتاب‌گیری هوش مصنوعی. این در حالی است که از اولین نسخه از این عینک هوشمند که سه سال پیش عرضه شد، استقبال نشد و شکست خورد. اما، ادغام هوش مصنوعی متا در این عینک با به فرد امکان تعاملی همه‌جانبه و تمام عیار داشته باشد و بنابراین، پروژه این عینک امروز به موفقیت رسید. به باور زاکربرگ این عینک‌ها یک نماد عالی برای هوش مصنوعی هستند.

هوش مصنوعی یکه تاز نخواهد بود

تا زمانی که احتمال تجدید حیات متاورس وجود دارد، هوش مصنوعی نمی‌تواند یکه‌تازی کند. این فلسفه‌ای است که از انگیزه متنِ باز زاکربرگ پشتیبانی می‌کند. زاکربرگ می‌گوید: «بخش بسیار مهم فلسفه ما این است که معتقد نیستیم که مثلاً فقط یک هوش مصنوعی وجود دارد که بر همه این فضا حکومت می‌کند. چشم انداز ما این است که میلیون‌ها یا میلیارد‌ها مدل می‌تواند وجود داشته باشد.»

این گزارش از مجله آنالیتیکز ایندیا به فارسی برگردان شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر