صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۳ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
از «کاشت گیاهان خنک‌کننده» تا «قطع نیروی خون‌آشام»؛

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف برق

با استفاده از وسایل کم مصرف، نصب ترموستات هوشمند و... می‌توانید مصرف انرژی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. اجرای این نکات را از امروز آغاز کنید.
کد خبر : 924203

خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوید فرخی: عموماً به تبع گرمای کم‌سابقه و شدید هوا، مصرف برق نیز به طور پیوسته بالا می‌رود. در این میان یافتن راه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی اهمیت فزاینده‌‌ای پیدا می‌کند. در عین حال مصرف بهینه انرژی نه تنها به کمتر شدن قطعی برق و پایین آمدن قبوض خانگی کمک می‌کند، بلکه جلوتر به کاهش ردپای کربن نیز در نگاهی کلان‌تر می‌انجامد.

خانوارها با اجرای راهبردهای ساده و مؤثری می‌توانند تأثیر قابل توجهی در صرفه‌جویی انرژی داشته باشند. از این‌رو چه به دنبال کاهش هزینه‌ هستید و چه قطع نشدن برق خانگی‌تان، تغییراتی ساده می‌تواند تفاوت زیادی در میزان مصرف برق ایجاد کند. صرفه‌جویی در مصرف برق نه تنها برای کیف پول شما مفید است بلکه به محیط زیست نیز کمک می‌کند! اجرای این نکات را از امروز برای صرفه‌جویی در مصرف برق شروع کنید!

{$sepehr_key_739}

لوازم برقی بهینه

استفاده از وسایل کم‌مصرف یکی از بهترین راه‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف برق است. به دنبال لوازم خانگی با برچسب انرژی باشید. این برچسب‌ در درجه اول به این معنی است که دستگاه مزبور دستورالعمل‌های بهره‌وری انرژی را (که نهادهای مربوطه تعیین می‌کنند) رعایت کرده است. در نوار برچسب انرژی حروف G تا A به رنگ‌های قرمز تا سبز نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد مصرف انرژی دستگاه چقدر بهینه است.  

روشنایی LED

استفاده از لامپ‌ها و وسایل روشنایی LED یکی دیگر از راه‌های موثر برای صرفه‌جویی در مصرف برق است. لامپ‌های LED تا 75 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های رشته‌‌ای مصرف می‌کنند و 25 برابر بیشتر عمر می‌کنند! این لامپ‌ها همچنین گرمای کمتری تولید می‌کنند که خودبه‌خود از افزایش دمای اتاق می‌کاهد.

هرچند لامپ‌های کم‌مصرف ایمن‌تر و کارآمدتر هستند اما تا حد امکان در طول روز بکوشید با باز کردن کرکره و کنار زدن پرده از نور طبیعی استفاده کنید. این امر نیاز به نور مصنوعی را کاهش می‌دهد و به صرفه‌جویی در انرژی کمک می‌کند.

ترموستات هوشمند

نصب ترموستات هوشمند می‌تواند به مدیریت موثرتر سیستم‌های گرمایش و سرمایشی منزلتان کمک کند. این قبیل دستگاه‌ها زمانبندی مشخصی دارند و به طور خودکار دما را تنظیم می‌کنند و اتلاف انرژی را کاهش می‌دهند. هنگامی که از خانه خارج می‌شوید، می‌توانید ترموستات را روی دمای صرفه‌جویی در انرژی تنظیم کنید. این تغییر ساده ‌مصرف انرژی شما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در هزینه وسایل گرمایش و سرمایشی می‌شود.

خون‌آشام منتظر است، پس دستگاه‌ها را از برق بکشید!

بسیاری از لوازم الکترونیکی و لوازم برقی حتی زمانی که خاموش هستند برق مصرف می‌کنند! این پدیده با عنوان «بار فانتوم» (phantom load) یا «نیروی خون آشام» (vampire power) شناخته می‌شود. برای جلوگیری از اتلاف انرژی، دستگاه‌های برقی را زمانی که استفاده نمی‌کنید از برق بکشید. استفاده از سه‌راهی برق می‌تواند قطع کردن چند دستگاه را به طور همزمان آسان‌تر باشد. فقط وقتی به دستگاه‌ها نیازی ندارید، سه راهی برق را خاموش کنید.

پنجره‌های عایق

استفاده از پنجره‌های دوجداره می‌تواند عایق کاری منزل را بهبود بخشد و هزینه‌های گرمایش و سرمایش را بکاهد. عایق‌بندی مناسب خانه شما را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می‌دارد و نیاز به گرمایش و تهویه مطبوع را کاهش می‌دهد.

اگر نصب هزینه پنجره دوجداره برایتان سنگین است سعی کنید روی شکاف‌های اطراف درها و پنجره‌ها درزگیر بزنید تا از نشت هوا جلوگیری شود. این کار کوچک به خودی خود می‌تواند مصرف انرژی را کم کند.

پنل‌های خورشیدی

نصب پنل‌های خورشیدی این امکان را می‌دهد که برق خودتان را تولید کنید. این راهکار به طور روزافزونی در کشور مورد استقبال قرار می‌گیرد. در حالی که یک سرمایه‌گذاری  اولیه برای تهیه و نصب وجود دارد، اما انرژی خورشیدی می‌تواند به طور قابل توجهی قبض برق شما را در دراز مدت کاهش دهد. برخی کشورها برای اینکه افراد به استفاده از این پنل‌ها تشویق شوند، مشوق‌ها و تخفیف‌هایی را برای استفاده از آن در نظر گرفته‌اند. انرژی خورشیدی یک منبع تجدیدپذیر است که می‌تواند به کاهش ردپای کربن و قطع اتکا به سوخت‌های فسیلی کمک کند.

نگهداری گل و گیاه

فضای سبز همچنین می‌تواند به شکل غیرمستقیمی به صرفه‌جویی در مصرف برق کمک کند. کاشت درختان و درختچه‌ها در اطراف خانه، سایه‌هایی طبیعی ایجاد می‌کند و هزینه‌های دستگاه‌های خنک کننده را در تابستان کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر برخی گیاهان وجود دارد که به عنوان گیاهان خنک‌کننده شناخته می‌شوند. در این میان می‌توان به گیاه نخل اریکا، گیاه لیلی صلح، گیاه عنکبوت و... اشاره کرد. نگهداری این گیاهان علاوه بر تنظیم دمای خانه می‌تواند موجب تصفیه هوای تنفسی شما نیز شود.

تعمیر و نگهداری روتین

تعمیر و نگهداری منظم سیستم‌های گرمایش و سرمایش شما تضمین می‌کند که آنها همچنان کارآمد هستند. برای بهبود جریان هوا و کاهش مصرف انرژی، فیلترهای کولر را در صورت نیاز تمیز یا تعویض کنید. سیم‌پیچ‌های یخچال را تمیز نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که دریچه خشک‌کن پر از پرز نباشد. این کارهای تعمیر و نگهداری کوچک می‌توانند باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر دستگاه‌های شما شود.

تغییرات رفتاری

ایجاد تغییرات کوچک رفتاری می‌تواند تاثیر زیادی بر مصرف برق شما داشته باشد. هنگام خروج از اتاق، چراغ‌ها را خاموش کنید و یا فقط وقتی ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی را روشن کنید که پر شده‌اند. در صورت امکان از آب سرد برای شستشو استفاده کنید. ایت عادات رفتاری آسان است و می‌تواند در طول زمان به صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف انرژی منجر شود.  

انتهای پیام/

ارسال نظر