صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ایران خواهان تحقق مرجعیت علمی پزشکی و سلامت در دنیاست

عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: ایران مصمم است که در حوزه‌های دانشی مختلف از جمله علوم پزشکی و سلامت در منطقه و جهان مرجعیت علمی داشته باشد.
کد خبر : 923973

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، باقر لاریجانی، عضو فرهنگستان علوم پزشکی نیز در پنجمین جلسه مرجعیت علمی در فرهنگستان علوم با ارائه نقشه راه علمیاتی مرجعیت علمی با الگوی کشور‌های موفق در این زمینه بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که «هدف پژوهش قاعدتاً دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری، دوّم حلّ مسائل کنونی و آینده‌ی کشور. اینها با هم منافات هم ندارد؛ شنیده‌ام بعضی میگویند «آقا چطور [منافات ندارد]؟ این هدف درست است یا آن هدف؟» هر دو هدف درست است. پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی باشد -که ما در آینده حتماً باید به این نقطه برسیم که مرجع علمی در دنیا به حساب بیاییم- هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد.»

وی با اشاره به موضوع مرجعیت علمی در قانون برنامه هفتم توسعه گفت: در این برنامه بهبود رتبه تولید علم فناوری و نوآوری مورد تاکید است و در بند ۲۰ برنامه هفتم توسعه آمده است افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاری‌سازی آنها به ویژه در حوزه‌های اطلاعات و ارتباطات و زیست فناوری و ریز فناوری و انرژی‌های نو و تجدید پذیر، روز آمد سازی و ارتقاء نظام آموزشی و پژوهشی کشور باید مدنظر باشد.

 لاریجانی گفت: بر این اساس قرار است رتبه جهانی ایران از نظر کمیت تولید علم به رتبه ۱۲، در حوزه تعداد اختراعات ثبت شده به رتبه ۵۰، شاخص نوآوری ۴۸ برسد و سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای به ۵۰ درصد، استقرار نظام آموزش برنامه محوری در دانشگاه‌ها ۳۰ عدد و تعداد دانشجویان خارجی به ۳۲۰ هزار نفر باشد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: از طرفی مرجعیت علمی از جمله اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران در اسناد بالادستی به ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مورد تأکید است، بر این اساس ایران مصمم است که در حوزه‌های دانشی مختلف از جمله علوم پزشکی و سلامت در منطقه و جهان مرجعیت علمی داشته باشد، مهم‌ترین نهاد‌های درگیر در تحقق این امر دستگاه‌های دانش محور مانند دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هستند بر این اساس ضروریست که سیاستگذاران حوزه علم و فناوری با تکیه بر دانش بومی و با استفاده از تجربه کشور‌های موفق در این عرصه، سیاست‌های کلان ملی را در راستای نیل به مرجعیت علمی تدوین و تبیین کنند.

وی بیان کرد: بنابراین سه جهت‌گیری اصلی اشاره شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شامل نیل به مرجعیت علمی و ارتقاء عزت ملی علم نافع و در خدمت نیاز جامعه و عدالت در دسترسی و رفع محرومیت است.

لاریجانی با مثال کشور چین و موفقیت‌های آن در مرجعیت علمی گفت: بر اساس گزارش جهانی نوآوری چین در دهه گذشته پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی در حوزه نوآوری داشته است و نسبت سرمایه‌گذاری در تحقیقات در مقایسه با ارزش تولید ناخالص ملی از ۱.۹۱ به ۲.۴۴ رسیده است چین از نظر شاخص نوآوری از رتبه ۳۴ به رتبه ۱۲ رسیده و تبدیل به تنها کشور در حال توسعه جهان شده است که پیوسته در حال رشد است در این مسیر چین تحولات اساسی در آموزش پزشکی و عرصه‌های نوظهور علمی ایجاد کرده است.

وی راهبرد‌های نیل به مرجعیت علمی را شامل راهبرد‌های تمرکز و تمایز موضوعی راهبرد‌های تعالی موسسه‌ای راهبرد‌های رهبری ملی و راهبرد‌های فرادستی بین المللی دانست.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی همچنین راهبرد‌های دهگانه تحقق مرجعیت علمی بر اساس تجارب کشور‌های پیشرو پیشنهاد داد و گفت: این راهبرد‌ها شامل سرمایه‌گذاری هدفمند در آموزش و پژوهش، توسعه همکاری‌های بین‌المللی، استفاده از فناوری‌های نوین، ایجاد و ترویج فرهنگ نوآوری و تقویت زیرساخت‌های تحقیقاتی است.

در این نشست حاضران بر تأمین مالی، ارتباطات بین‌المللی، اجرای برنامه‌های تدوین شده، وضع قوانین لازم در شورای گسترش وزارت خانه‌های مرتبط، توجه به مسائل کشور، تهیه پیوست حکمرانی و اولویت بندی برای دستیابی به مرجعیت علمی را مورد تأکید قرار دادند.

انتهای پیام/

ارسال نظر