صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

همکاری چین و اروپا در اکتشافات فضایی/ گامی بلند برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه

چین در راستای دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود در اکتشافات فضایی همکاری خود را با سایر کشور‌های جهان، از جمله اروپا گسترش داده است.
کد خبر : 923875

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در سال‌های اخیر، چین با سرعتی چشمگیر در حال پیشرفت در زمینه اکتشافات فضایی بوده است. این کشور در سال ۲۰۱۹ با فرود کاوشگر «چانگ‌ای‌۴» بر روی نیمه تاریک ماه، به نخستین کشوری تبدیل شد که توانسته در سمت دور ماه فرود آید.

همکاری با اروپا

در راستای این اهداف، چین همکاری‌های خود را با سایر کشور‌های جهان، از جمله اروپا، گسترش داده است. آژانس فضایی اروپا و آژانس ملی فضایی چین در سال ۲۰۱۸ توافق‌نامه‌ای را برای همکاری در زمینه‌های مختلف فضایی از جمله اکتشاف ماه و مریخ، امضا کردند.

ماموریت‌های مشترک

یکی از نتایج این همکاری، مأموریت مشترک کاوش سطح ماه است که فرودگر سازمان اروپایی توسط کاوشگر چانگ‌ای به ماه فرستاده شد و به سلامت به زمین بازگشت. دیگر ماموریت مشترک بین این دو، توسعه آشکارساز‌های درون مداری است؛ کاوشگر ارتباط بین باد خورشیدی یونوسفر مگنتوسفر، موسوم به «اسمایل» (SMILE) یا لبخند، یک ماموریت مشترک بین آکادمی علوم چین و آژانس فضایی اروپا است که هدف تعمیق درک ارتباط بین زمین و خورشید با مشاهده برهمکنش پویا بین باد خورشیدی و مگنتوسفر زمین را دنبال می‌کند.

وانگ چی، مدیر مرکز ملی علوم فضایی چین در نخستین کنفرانس بین‌المللی علم و فناوری فضایی که به میزبانی موسسه فناوری پکن برگزار شد، شرح داد که کاوشگر لبخند در سال ۲۰۲۵ از پایگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه به فضا پرتاب می‌شود.

ماموریت «اسمایل»

اسمایل برای نخستین بار مگنتوسفر را با پرتو ایکس نرم و پرتو بنفش در طول مدار تا ۴۰ ساعت در هر دور مداری تصویر برداری می‌کند و درک دانشمندان را از تعامل پویا بین باد خورشیدی و مغناطیس کره زمین بهبود می‌بخشد.

 اهداف بلندپروازانه

همکاری چین و اروپا در اکتشافات فضایی، گامی مهم در جهت رسیدن به اهداف بلندپروازانه هر دو کشور است. این همکاری به تبادل دانش و فناوری بین دو کشور کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود تا منابع و هزینه‌ها به اشتراک گذاشته شوند.

مزایای همکاری

همکاری در زمینه اکتشافات فضایی، مزایای متعددی برای هر دو کشور دارد، که از جمله آنها می‌توان به پیشرفت علمی و فناوری اشاره کرد؛ پیشرفت دانش و فناوری هر دو کشور در زمینه‌های مختلف مانند صنعت رباتیک، مواد فضایی و ناوبری فضایی از مهم‌ترین آنها است؛ همکاری‌های فضایی بین‌المللی همچنین می‌تواند به صلح و ثبات در جهان کمک و نسل‌های آینده را برای دنبال کردن اهداف علمی و فناوری خود ترغیب کند.

چالش‌ها

همکاری در زمینه اکتشافات فضایی با وجود مزایای متعدد با چالش‌هایی نیز روبرو است؛ یکی از این چالش‌ها، تضمین برابری بین شرکای مختلف است. همکاری چین و اروپا در اکتشافات فضایی، گامی مهم در جهت رسیدن به اهداف بلندپروازانه هر دو کشور است که به پیشرفت دانش و فناوری، صلح و ثبات و الهام‌بخشی نسل‌های آینده کمک می‌کند و با وجود چالش‌هایی که وجود دارد، پتانسیل این همکاری برای به دست آوردن دستاورد‌های بزرگ در آینده بسیار زیاد است.

کاوش اجرام آسمانی مرموز

وانگ چی همچنین دستور کار آینده چین برای اکتشاف فضایی را طی این نشست برجسته کرد و بر تحقیقات پیشگام در ماده تاریک و امواج گرانشی در فضا، جستجوی سیارات قابل سکونت، نشانه‌های حیات بیگانه و پیشرفت علوم زیستی و فیزیکی مبتنی بر فضا تأکید کرد.

وی همچنین به پروژه زمان‌بندی و پلاریمتری پیشرفته پرتو ایکس (eXTP) اشاره کرد که محموله‌ها را به مداری بسیار بیضوی برای کاوش اجرام آسمانی مرموز مانند سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی پرتاب می‌کند.

برای اجرای این پروژه در حال حاضر با دانشمندانی از بیش از ۲۰ کشور از جمله ایتالیا، آلمان و فرانسه صحبت شده است.

به گفته وانگ، چین همچنین قرار است ماهواره‌هایی مانند تایجی-۲ را به مدار خورشیدی پرتاب کند تا با تایجی-۱ که در سال ۲۰۱۹ به فضا فرستاده شد، یک صورت فلکی تشکیل و تشخیص امواج گرانشی مبتنی بر فضا را انجام دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر