صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۵ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳

چه کاره بشم؛ شاید کارشناس بیوپلاستیک!

در سال‌های اخیر میکروپلاستیک‌های زیادی را حتی در اعماق اقیانوس‌ها و درون بدن انسان یافته‌اند. به همین علت «پلاستیک‌های زیستی» به تازگی اهمیت بالایی یافته و متخصص بیوپلاستیک رشته‌ای مهم برای تولید پلاستیک‌های زیستی است.
کد خبر : 923769

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم ملی؛ بر اساس آمارهای جهانی ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله‌های ‌پلاستیکی است و سالانه حدود ۴ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌کند. همین موضوع زمینه‌ای برای رشد رشته‌های جدید خواهد بود. رشته‌هایی که بتوانند به ساخت وسایل تجدید پذیر کمک کنند. یکی از رشته‌های مهم در دنیا که بر حوزه تولید پلاستیک‌های زیستی تمرکز دارد متخصص بیوپلاستیک است. تخصصی که استفاده از منابع گیاهی را برای تولید وسایل پلاستیکی ارجح می‌داند. پلاستیک‌ها به دلیل خواص انحصاریشان ، در حوزه های مختلفی مانند بسته‌بندی، ظروف، قطعات خودرو ، صنایع پلاستیک و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

{$sepehr_key_714}

چرا متخصص بیوپلاستیک؟

کارشناس پلاستیک زیستی می‌تواند با بررسی شرایط بازار و ترجیح مصرف‌کننده و بررسی رقبا در جهان برای هدایت توسعه محصول و موقعیت در بازار تجزیه و تحلیل داشته باشد و بر اساس به تحقیق و پژوهش بپردازد. تولید پلاستیک بیشتر برای کره زمین خطرات جدی را به دنبال دارد چرا که هم آب و انرژی صرف این کار می‌شود و هم زمینه تولید گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین را در پی خواهد داشت. از طرفی تحقیقات جدید حاکی از این است که استفاده بیش از حد از پلاستیک در محصولات مختلف باعث شده است که میکروپلاستیک‌های زیادی در اعماق اقیانوس‌ها، میان جنگل‌ها و درون خاک و حتی بدن انسان یافت شود.همه این معضلات باعث شده تا صنایع به دنبال استفاده از مواد جایگزین باشند که کاربردهای شبیه پلاستیک داشته باشد اما دست‌کم بخشی از دردسرهایی که پلاستیک برای طبیعت و زندگی جانوران و انسان ایجاد می‌کند را ایجاد نکند.

چه مهارتهایی نیاز دارم؟

این حوزه ترکیبی از تخصص‌های طراحی محصول، توسعه کسب‌و‌کار و علوم زیستی است که در کنار هم می‌تواند منجر به تولید مواد بیوپلاستیک شود. علاوه بر این متخصصان بیوپلاستیک با متخصصان بیوتکنولوژی، شیمی و علم مواد در ارتباط تنگاتنگ هستند و همین موضوع باعث می‌شود این حوزه کاری بیشتر به حوزه‌ای میان رشته‌ای تبدیل شود. تسلط به شیمی و زیست‌شناسی مهارت‌هایی است که باید کسب کنید ضمن اینکه هر دو رشته کار آزمایشگاهی دارند و اگر علاقه‌ای که به آزمایش و کار عملی نداشته باشید احتمالا این حوزه برایتان جذاب نخواهد بود. آشنایی با دانش روز دنیا و همگام شدن با روش‌های تازه‌ای که در تولید پلاستیک‌های زیستی به کار می‌رود هم از نیازهای جدی این رشته است و طبعا وجود زبان انگلیسی در جعبه ابزار مهارت‌هایتان کاربرد زیادی خواهد داشت. با توجه به این که چنین تخصصی، دنیای بسیار وسیعی دارد و می‌تواند در رشته‌های متنوعی ارزش افزوده خلق کند، مهارت‌های مختلفی وجود دارد که می توانید متناسب با  زمینه کاری تان (صنعت، محیط زیست و ...) کسب کنید. مثلا برخی از مشاغل صنعتی نیاز بیشتری به مهارت‌های برنامه‌نویسی دارند و لازم است کسی که می‌خواهد در تولید پلاستیک‌های زیستی صنعتی فعالیت داشته باشد با یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی رایج دنیا آشنا باشد. تمایل به کار گروهی هم از دیگر الزامات این حوزه است چرا که برای انجام پروژه‌های مختلف شما باید بتوانید در کنار متخصصان مختلف قرار بگیرید و نیازها و محدودیت‌هایشان را شناسایی کنید.

چه رشتهای در دانشگاه بخوانم؟

شما نمی‌توانید یک رشته خاص دانشگاهی را انتخاب کنید و از آن فارغ‌التحصیل شوید و بگویید کارشناس بیوپلاستیک هستید، شاید این موضوع هم حسن این تخصص میان‌رشته‌ای باشد و هم ایراد آن. شما در ایران می‌توانید با گذراندن دوره کارشناسی در رشته مهندسی پلیمر با موضوعات حوزه بیوپلاستیک آشنا شوید و در آینده با ادامه تحصیل دانشگاهی و تمرکز بر این حوزه تخصص خود را تکمیل کنید. رشته بیوتکنولوژی هم از دیگر رشته‌هایی است که تحصیل در آن می‌تواند دانش و دیدگاه لازم برای فعالیت در حوزه بیوپلاستیک را به شما بدهد. بیوتکنولوژی، یکی از شاخه‌های علم زیست‌شناسی است که بر پایه استفاده صنعتی از روش‌ها و سوژه‌های زیستی استوار است. این رشته هم به حوزه تولید پلاستیک‌های زیستی بسیار نزدیک است و می‌تواند دانش و مهارت‌های مورد نیاز را در اختیارتان بگذارد. گرایش بیوتکنولوژی محیطی به دلیل تمرکزی که بر حوزه بازیافت یا تولید محصولات صنعتی پایدار دارد می‌تواند بیش از بقیه گرایش‌ها به علاقه‌مندان حوزه پلاستیک‌های زیستی پیشنهاد شود.

به خاطر داشته باشید بیوپلاستیک بیشتر یک حوزه جدید و مورد نیاز صنعت است تا یک رشته دانشگاهی مشخص، بنابراین توانمندی و مهارتی که در این حوزه کسب می‌کنید به پشتکار و علاقه‌مندی و سطح دغدغه‌های شما وابسته است نه آموزش‌های تئوری دانشگاهی.

کجا کار پیدا کنم؟

تقاضای بازار برای استفاده از مواد پایدار و کم خطر برای محیط زیست روز به روز در حال افزایش است و به نظر می رسد همین موضوع باعث شود تنوع مشاغل مورد نیاز در صنایع به حوزه پلاستیک‌های زیستی هم افزایش جدی داشته باشد. اگر به پیشرفت جامعه در مسیری پایدار اهمیت می‌دهید احتمالا مشاغل مرتبط با پلاستیک‌های زیستی می‌تواند برایتان جالب باشد.

ممکن است در نگاه اول به نظر برسد بیوپلاستیک فقط در بسته‌بندی مواد غذایی به کار می‌رود اما صنایع پتروشیمی، آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های نفتی، شرکت‌های پلیمر، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و صنایع حوزه انتقال نیرو و ... می‌توانند مصرف کنندگان بیوپلاستیک باشند بنابراین متخصص‌های این حوزه اگر در مسیر مناسبی رشد کنند و مهارت‌هایشان را ارتقا دهند می‌توانند با صنایع و سازمان‌های زیادی وارد همکاری شوند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر