صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد و دولت چهاردهم/۵۵

وزارت کار دولت چهاردهم فعالانه‌ در حوزه اشتغالزایی عمل کند

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: وزارت کار در دولت چهاردهم باید فعالانه‌تر در حوزه وظایفی که به عهده دارد، عمل کند و در زمینه تسهیل ایجاد شغل، تسهیل و بهبود فضای کسب‌وکار در تمام جوانب و بهبود شرایط معیشت کارگری اقدامات اجرایی‌تری داشته باشد.
کد خبر : 923605

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، فعالان حوزه کار، اتخاذ راهکار‌های مناسب جهت بهبود فضای کسب وکار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرده و، حذف قوانین زائد و مخل کسب و کار، بهبود روابط میان کارگر و کارفرماو پرداخت تسهیلات حمایتی و اشتغالزا و کمک به گردش مالی تولیدکنندگان را از جمله اقدامات موثر این وزارتخانه در جهت بهبود فضای کسب وکار می‌دانند.

آرمان خالقی، نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران درگفت‌وگو با خبرنگار آنا، در مورد پیشنهاداتی که به وزارت کار در دولت چهاردهم دارد، اظهار کرد: در حوزه کار و روابط کار چند موضوع از وزارت کار انتظار می‌رود. این وزارتخانه امور مختلفی را در بحث کار، رفاه و تامین اجتماعی برعهده دارد. اگرچه وزارت کار خود را متولی ایجاد کار نمی‌داند، اما یکی از ارکان مهم بهبود فضای کسب و کار وزارت کار است.

تنظیم روابط کار در دولت چهاردهم بهبود یابد

وی افزود: همچنین تنظیم روابط مناسب در کار به عهده این وزارتخانه است و وزارت کار به عنوان یکی از ارکان مهم سه‌جانبه‌گرایی میان کارگر، کارفرما و دولت است. این تنظیمات و تسهیلات در بحث سه‌جانبه‌گرایی باید در این وزارتخانه ایجاد شده و رابطه‌ای تنظیم شود که کارکرد لازم را داشته باشد.

{$sepehr_key_726}

ضرورت شفافیت ارتباط میان کارگرو کارفرما

خالقی تاکید کرد: ارتباط بین کارگرو کارفرما باید شفاف باشد. اگر این ارتباط شفاف‌تر، عادلانه‌تر و با توجه به نمودار عرضه و تقاضای نیروی کار تنظیم شود، محیط عمومی کسب وکار بهبود پیدا می‌کند، بیکاری کاهش یافته و تولید افزایش خواهد داشت.

ضرورت تأمین متقابل حقوق کارگر و کارفرما در محیط کار

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:‌در حوزه روابط کار، «نبود یک نظام یکپارچه برای شناسایی و حمایت از بنگاه‌های مشکل‌دار» و «ضرورت تأمین متقابل حقوق کارگر و کارفرما در محیط کار» دو مقوله اساسی است که می‌تواند گام بزرگی در بهبود محیط عمومی کسب و کار باشد.

نقش مهم وزارت کار در موضوع سه‌جانبه‌گرایی و تعیین دستمزد سالانه

خالقی تصریح کرد: در بحث تعیین دستمزد نیز دولت تنها یکی از ارکان است و هدایت‌گر مباحث میان کارگران و کارفرمایان است، اما در پایان هر سال هنگام تعیین دستمزد هیچ‌یک از طرفین بحث راضی نیستند. هم کارفرمایان ناراضی و هم کارگران رضایت لازم را از دستمزد تعیین شده برای سال بعد ندارند.

مزد حقوق‌بگیران هر سال با چانه‌زنی تعیین می‌شود

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: البته تعیین دستمزد موضوعی است که متاثر از مباحث مطرح در حوزه اقتصاد کلان است و فشار آن به دستمزد می‌رسد و مزد حقوق‌بگیران با چانه‌زنی تعیین می‌شود.

وی عنوان کرد: وزارت کار در دولت چهاردهم باید فعالانه‌تر در حوزه وظایفی که به عهده دارد عمل کند و در زمینه تسهیل ایجاد شغل، تسهیل فضای کسب و کارها، بهبود محیط کسب و کار در تمام جوانب و بهبود شرایط معیشت کارگری اقدامات اجرایی‌تری داشته باشد.

{$sepehr_key_727}

ضعف وزارت کار در برقراری روابط بین‌المللی مانند ایجاد ارتباط با ilo و سایر سازمان‌ها

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در حوزه روابط بین‌المللی مانند ایجاد ارتباط با ilo و سایر سازمان‌ها این وزارتخانه در سال‌های اخیر ضعیف عمل کرده است و باید با استفاده از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی این حوزه را تقویت کرده و به واسطه این تعامل مناسب امکاناتی را برای کشور فراهم کند.

به گزارش آنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل آنکه تنظیم‌کننده روابط کار است و مسئولیت حاکمیتی تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما را برعهده دارد، می‌تواند تولید را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی وزارت کار به عنوان مسئول راهبری سازمان تامین اجتماعی که بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور است، بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی تاثیرگذار است از این رو نقش قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد تولید کشور دارد؛ موضوعی که به گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران باید در دولت چهاردهم مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر