صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۸ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
حقایق علمی ۳۰؛

 «چنگ‌مرغ» هر صدایی را تقلید می‌کند! +فیلم

این پرنده منحصربه‌فرد می‌تواند تمام صداهایی را که می‌شنود (از جمله صدای اره برقی و دزدگیر ماشین!) تقلید کند.
کد خبر : 923597

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، چنگ‌مرغ (lyrebird)  یک پرنده آوازخوان جذاب بومی استرالیا است که خصوصیاتی عجیبی دارد. این پرنده در زیستگاه‌های مختلفی از جمله درجنگل‌های بارانی حضور دارد و با کنترل آفات نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می‌کند. چنگ‌مرغ به رغم سازگاری‌اش با طبیعت، با تهدیدات ناشی از نابودی زیستگاه و همچنین خطر گونه‌های مهاجم روبه‌روست.

{$sepehr_key_696}

با این حال چیزی که این پرنده را از سایر پرندگان متمایز می‌کند توانایی شگفت انگیزش در تقلید صداها است. شاید با خود بگویید طوطی هم صداها را تقلید می‌کند، اما چیزی که آن را واقعاً خاص می‌کند این است که می‌تواند تقریباً هر صدای طبیعی یا مصنوعی را که می‌شنود تقلید کند. به عبارت دیگر طیف این صداها گسترده است و از ملودی پرندگان دیگر تا صدای خشن اره برقی و ماشین را شامل می‌شود.

تصور کنید در جایی قدم می‌زنید و صدای یک کلاغ را می‌شنوید. شما ممکن است به دقت محیط را بگردید اما هیچ کلاغی در اطراف نبینید. این امر می‌تواند ناشی از این باشد که با یک چنگ‌مرغ مواجه شده‌اید. چنگ‌مرغ تنها می‌تواند صدای ده‌ها گونه مختلف پرنده را تقلید کند! آنها در تقلید خود به جزییات دقت می‌کنند و فرقی نمی‌کند که آهنگ صوت پرندگان دیگر تا چه اندازه ملودی پیچیده‌ای دارد.

با این حال تردستی چنگ‌مرغ در اینجا به پایان نمی‌رسد. این پرنده ترفند جالبی در آستین دارد و می‌تواند صداهای انسان و حتی ماشین را تقلید کند. آیا تا به حال صدای اره برقی را شنیده‌اید؟ ممکن است نشنیده باشید اما حتماً صدای دزدگیر ماشین را شنیده‌اید. با کمال تعجب چنگ‌مرغ می‌تواند این صداها را نیز به خوبی تقلید کند! ممکن است عجیب به نظر برسد، اما حقیقت دارد! وقتی چنگ‌مرغ صدای اره برقی را تقلید می‌کند، افرادی که در نزدیکی هستند فریب می‌خورند. آنها ممکن است فکر کنند کسی در حال بریدن چوب است، اما فقط این پرنده است که مهارت‌های خود را نشان داده است.

این توانایی شگفت‌انگیز از اندام‌های صوتی منحصربه‌فرد این پرنده سرچشمه می‌گیرد. به طور کلی پرندگان عضو خاصی به نام سوتک (syrinx) دارند که از طریق آن صدا درمی‌آورند. سوتک با تارهای صوتی انسان متفاوت است. ناحیه سوتک چنگ‌مرغ از همه پرندگان پیچیده‌تر است و به آنها امکان تولید طیف گسترده‌ای از اصوات را می‌دهد. آنها به همین علت می‌توانند صدای خود را به راحتی تغییر دهند و اشکال مختلف اصوات عمیق و آرام و... را تولید کنند.

متأسفانه چنگ‌مرغ به دلیل از دست دادن زیستگاه و تغییرات محیطی با تهدیداتی روبرو است و جنگل زدایی و توسعه شهری باعث کاهش فضاهای زندگی آنها شده است. با کوچک شدن خانه‌هایشان، یافتن غذا و جفت برایشان سخت تر می‌شود. 

انتهای پیام/

ارسال نظر