صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۸۲)؛

پیش‌بینی مقاومت بتن با هوش مصنوعی/ ضایعات برنج به سیمان صنعتی تبدیل شد

محققان در مطالعه‌ای که با استفاده از هوش مصنوعی انجام شد به روشی برای تبدیل خاکستر پوسته برنج به سیمان صنعتی دست یافتند.
کد خبر : 923523

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیریگ، 10 محقق از دانشگاه آمریکایی رأس الخیمه با ابزار‌های هوش مصنوعی در حال توسعه مدل‌هایی هستند که مقاومت بتن را پیش‌بینی می‌کند تا روشی جایگزین و مقرون به‌صرفه برای روش‌های سنتی و قدیمی پیدا کنند.

این محققان ادعا می‌کنند که خاکستر پوسته برنج که سرشار از سیلیس است، دارای ترکیبی شیمیایی است که آن را به جایگزین مناسبی برای سیمان در بتن تبدیل می‌کند. آنها در این مطالعه از رویکرد‌های یادگیری ماشینی استفاده کردند.

هدف از این مطالعه کاهش اثرات منفی زیست محیطی مرتبط با ساخت بتن بود. در بیانیه یکی از اعضای شرکت کننده در این مطالعه، آمده است: کارشناسان محیط زیست به شدت معتقدند سیمان باید با ماده‌ای ساخته شود که کمترین میزان کربن را دارد. 

صنعت ساختمان دومین مصرف‌کننده بزرگ پلاستیک در سطح جهان است و بیش از یک‌سوم انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را در سراسر جهان به خود اختصاص می‌دهد. تولید بتن که سهم قابل توجهی در انتشار دی اکسید کربن دارد، به دلیل اثراتش بر محیط زیست بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است. سیمان، یکی از اجزای اصلی بتن، به میزان قابل توجهی در انتشار این گاز‌ها نقش دارد.

با در نظر گرفتن ویژگی‌های اتصال سیمان، سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده تخمین می‌زند که سالانه ۴ میلیارد تن سیمان در سراسر جهان تولید می‌شود که ۷ درصد از کل انتشار دی اکسید کربن را تشکیل می‌دهد. به طور دقیق تر، به ازای هر تن سیمان تولید شده، ۰.۹ تن دی اکسید کرین در جو آزاد می‌شود.

در مرحله دوم تحقیقات، این تیم اثرات آزمایشگاهی استفاده از خاکستر پوسته برنج به عنوان جایگزین جزئی سیمان را بررسی کردند. مخلوط بتن با ۵ درصد، ۱۰ درصد و ۱۵ درصد از خاکستر پوسته برنج ایجاد شد و استحکام و دوام این مخلوط‌ها در هر دو حالت تازه و سخت شده در مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج آزمایش نشان داد که استفاده از خاکستر پوسته برنج برای جایگزینی جزئی سیمان، ویژگی‌های متعدد بتن را افزایش می‌دهد. برخی از این موارد عبارتند از: استحکام فشاری در سنین بالاتر، مقاومت در برابر سایش و خواص سد رطوبتی.

انتهای پیام/

ارسال نظر