صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۶ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

عراق می‌خواهد خروج نیرو‌های آمریکایی از ماه سپتامبر کلید بخورد

برخی منابع عراقی می‌گویند مطالبه بغداد این است که نیرو‌های ائتلاف آمریکایی، روند خروج از خاک این کشور را از ۲ ماه دیگر آغاز کنند.
کد خبر : 923510

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، چهار منبع وابسته به دولت بغداد می‌گویند خواست عراق این است که روند خروج نیرو‌های ائتلاف آمریکایی از خاک این کشور، از ماه میلادی سپتامبر آغاز شود.

بااین‌حال، به گفته این منابع، درنتیجه مذاکراتی که اخیراً انجام شده است، شماری از نظامیان آمریکایی به بهانه مشاوره (در نقش مستشار) در عراق باقی خواهند ماند.

آن‌گونه که از گزارش‌ها برمی‌آید، این هفته در یک نشست امنیتی که در واشینگتن در حال برگزاری است، وضعیت عراق بررسی می‌شود حال‌آنکه صحبت از حصول توافق رسمی‌ای که به پایان ائتلاف یا ارائه هرگونه جدول زمانی که به پایان حضور ائتلاف منجر شود، در میان نیست.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون آنکه وارد جزئیات شود، مدعی شد دیدار نمایندگان بغداد و واشینگتن با هدف تصمیم‌گیری درباره چگونگی انتقال مأموریت ائتلاف آمریکایی (به نیرو‌های بومی عراق) در جریان است. ناگفته نماند که این ائتلاف با هدف ادعایی مبارزه با داعش شکل گرفت.

در حال حاضر، آمریکا در رأس ائتلافی متشکل از ۸۰ کشور، ۲۵۰۰ نیرو در عراق دارد که در سه پایگاه موجود در بغداد، استان غربی الانبار و شمال اقلیم کردستان عراق مستقر هستند.

معلوم نیست که اگر توافقی حاصل شود، چه تعداد از این نیرو‌ها خاک عراق را ترک می‌کنند و چه تعداد در قالب مستشاری باقی می‌مانند. برای آمریکایی‌ها ماندن در عراق به‌ویژه در خطوط مرزی با سوریه بسیار مهم است. در حال حاضر، ۹۰۰ نیروی آمریکایی بدون جلب رضایت دولت دمشق، در خاک سوریه حضور دارند.

استمرار حضور آمریکایی‌ها در عراق با توجه به مخالفت گروه‌های صاحب نفوذ شیعه که به آمریکایی‌ها به چشم اشغالگر نگاه می‌کنند، مسئله‌ای به‌شدت سیاسی است که اعتبار بغداد را خدشه‌دار می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر