صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۱ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
خروج بایدن از رقابت ۲۰۲۴

همه برگ‌های برنده حزب دموکرات در قمار «تغییر نامزد انتخاباتی»

آمریکا تا برگزاری ماراتن ۵ نوامبر فقط ۱۰۰ روز فاصله دارد و این یکی از چالش‌های حزب دموکرات برای تغییر نامزد انتخاباتی بود؛ اما آیا آنها با چشم‌ بسته به این قمار سرنوشت‌ساز وارد شدند؟
کد خبر : 923369

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا- مریم خرمائی: «یک کرسی خالی و پرچمی که زمین مانده است»؛ این توصیفی نسبتاً دقیق از وضعیت امروز حزب دموکرات آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده است.

۱۰۰ روز مانده تا آغاز مارتن نفس‌گیر برای تصاحب سکان کاخ سفید، آمریکا دوره پرالتهابی را سپری می‌کند و حساسیت‌های جهانی نسبت به نتیجه رقابت ۵ نوامبر (۱۵ آبان) افزایش یافته است.

در طول کمتر از دو هفته، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترور شد و «جو بایدن» نامزد دموکرات از گود رقابت کنار کشید و جا را برای میدان‌داری «کامالا هریس» معاون خود باز گذاشت.

جمله «اصلاً نباید رئیس‌جمهور می‌شد» یکی از اولین واکنش‌های دونالد ترامپ بود به خبر کنار کشیدن حریفی که بعد از عملکرد ضعیف در نخستین مناظره تلویزیونی از سوی هم‌حزبی‌های دموکراتش برای ترک صحنه سیاسی آمریکا تحت‌فشار قرار گرفت.

جمله «شکست دادن هریس، آسان‌تر از شکست دادن او (بایدن) خواهد بود» یکی دیگر از واکنش‌های اولیه ترامپ به این خبر بود.

اما ۱۰۰ روز مانده به برگزاری رقابت، حزب دموکرات برای ورود به «قمار تغییر نامزد» انتخاباتی، چه ملاحظاتی داشت و آیا آنگونه که شایعات می‌گویند، این تغییر کوچک‌تر از آن است که چالشی جدی برای ترامپ تلقی شود؟

پاسخ به این سؤال می‌تواند ما را به گمانه‌زنی‌های بهتری از آینده انتخابات آمریکا برساند:

*حدود ۹ روز قبل، وقتی ترور نافرجام ترامپ به بازنشر مداوم تصویر چهره خون‌آلود و مشت گره‌کرده نامزد جمهوری‌خواه منجر شد و او را به نماد مردی تبدیل کرد که «می‌خواهد به قیمت گلاویز شدن با مرگ، عظمت را به آمریکا برگرداند»؛ بسیاری به این باور رسیدند که کار انتخابات آمریکا تمام و نتیجه نهایی مشخص است.

اکنون ادعای «میهن‌پرستی» بایدن در مقابل ادعای «پیش‌مرگی» ترامپ قرار گرفته و از منظر «مقدم شمردن آمریکا بر منافع شخصی» میان دو نامزد توازن برقرار شده است

اما شب گذشته، بعدازآنکه بایدن تسلیم وسوسه ماندن در میدان رقابت نشد، «چاک شومر» رهبر دموکرات مجلس سنا با این مضمون که «تو یک بار دیگر منافع کشور، حزب و آینده ما را بر منافع خود ترجیح دادی»، پیامی منتشر کرد و خطاب به ملت آمریکا، از بایدن به‌عنوان «یک میهن‌پرست واقعی و یک آمریکایی بزرگ» نام برد.

اکنون ادعای «میهن‌پرستی» بایدن در مقابل ادعای «پیش‌مرگی» ترامپ قرار گرفته و از منظر «مقدم شمردن آمریکا بر منافع شخصی» میان دو نامزد توازن برقرار شده است.

حتی اگر حزب دموکرات ادعای میهن‌پرستی بایدن را با چاشنی «منفعت‌طلبی ترامپ در حمله به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱» ترکیب کند، می‌تواند این توازن را به نفع جانشین بایدن تغییر دهد.

*کناره‌گیری بایدن به حزب دموکرات این فرصت را می‌دهد که یکی از تـأثیرگذارترین سلاح‌های حزب جمهوری‌خواه را از آنها بگیرد و با آن به سمت ترامپ شلیک کند. این سلاح چیزی نیست مگر «عامل کهولت سن».

بایدن ۸۱ ساله که از سوی رقیب به ضعف جسمانی و زوال عقل متهم بود، اکنون میدان را به جوان‌تر‌های حزب دموکرات داده و لقب «مسن‌ترین نامزد ورود به کاخ سفید» در تاریخ آمریکا را به ترامپ ۷۸ ساله واگذار کرده است.

به‌این‌ترتیب، حزب دموکرات رأی‌دهندگان مرددی را که عامل «سن و سال و سلامت جسمی و ذهنی نامزد انتخاباتی» برایشان اهمیت داشت، هدف قرار داد و سعی کرد تا آنها را از سبد رأی ترامپ دور کند.

اگر در جریان دومین مناظره، هریس بتواند ترامپ را عصبانی کند و او را به سمت ارائه یک اظهارنظر اشتباه (جنسیتی، نژادپرستانه و موارد مشابه) سوق دهد، فضای انتخاباتی آمریکا علیه نامزد جمهوری‌خواه تغییر خواهد کرد

*«کامالا هریس» در دور مقدماتی انتخابات ۲۰۲۰ و در مقطع انتخابات درون‌حزبی، رقیب بایدن بود. آنها که خاطره‌ای از مناظرات انتخاباتی آن سال دارند، هریس را که زمانی دادستان منطقه سانفرانسیکو بود، زنی حاضرجواب، بی‌پروا و تا حدی تهاجمی به یاد می‌آورند. اگر این زن رنگین‌پوست جامائیکا-هندی‌الاصل که از خانواده‌ای مهاجر به صحنه سیاسی آمریکا راه‌یافته، بتواند با آن صراحت لهجه و روحیه سازش‌ناپذیر که حتی هم‌حزبی‌های دموکرات را هم می‌آزارد، در جریان دومین مناظره که برای ماه سپتامبر تدارک دیده شده است، ترامپ را عصبانی کند و او را به سمت ارائه یک اظهارنظر اشتباه (جنسیتی، نژادپرستانه و موارد مشابه) سوق دهد، فضای انتخاباتی آمریکا علیه نامزد جمهوری‌خواه تغییر خواهد کرد. شاید برای همین است که ترامپ ساعاتی بعد از انصراف بایدن، پیشنهاد داد که محل برگزاری مناظره از شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» که به‌زعم او بی‌طرف نیست، به «فاکس نیوز» تغییر کند که از رسانه‌های وابسته به جریان راست طیف سیاسی است.

اینها برخی از محاسبات حزب دموکرات در لحظه ورود به قمار تغییر نامزد انتخاباتی در ۱۰۰ روز مانده به برگزاری رقابت است.

همچنین، دموکرات‌ها امیدوارند کامالا هریس در جذب هر چه بیشتر آرای زنان، مهاجران و رنگین‌پوستان به آنها کمک کند و سناریوی گزینش یار انتخاباتی او را هم طوری می‌چینند که سایر اقشار نظیر کارگران، جوانان و یا جامعه هم‌جنس‌گرا‌ها را هم به سمت صندوق رأی دموکرات‌ها جذب کنند.

بااین‌حال، اینها فقط در حد تدارکات است و تضمینی برای پیروزی نامزد دموکرات محسوب نمی‌شود. فارغ از عامل بی‌پروایی و صراحت لهجه که در زمان مناظره به کار هریس می‌آید، او از بُرد اجتماعی کافی برای نفوذ به قلب جامعه آمریکایی برخوردار نیست و روی ریشه‌های نژادی و مهاجرتی خود هم نباید حساب ویژه باز کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که همسر «دی جی ونس» یار انتخاباتی ترامپ هم هندی‌الاصل و رنگین‌پوست است و اتفاقاً این مسئله پدیده «مهاجرت قانونی» را در مواجهه با معضل «مهاجرت غیرقانونی» که جمهوری‌خواهان با آن مخالف‌اند، برجسته می‌کند. ونس هم در مقام سناتور ایالت اوهایو، از دل جامعه کارگری بیرون آمده و شانس جذب آرای ایالت‎‌های مستقر در منطقه صنعتی آمریکا موسوم به «کمربند زنگار» یا (rust belt) را دارد.

هم‌زمان انتظار می‌رود که جمهوری‌خواهان از منظر حقوقی، نامزد جدید حزب دموکرات را به چالش بکشند. هریس نسبت به هر نامزد احتمالی دیگر برای تصرف منابع مالی اهدایی به ستاد بایدن شانس بیشتری دارد، اما قوانین انتخاباتی از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است و در برخی ایالت‌ها، هیئت‌های انتخاباتی نمی‌توانند به‌جز بایدن به کسی رأی دهند یا مبلغ جمع‌آوری‌شده را به جانشینش واگذار کنند و این دستاویز خوبی برای جمهوری‌خواهان خواهد بود حال‌آنکه اگر کسی غیر از هریس به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها معرفی شود؛ برای او مصائب حقوقی برخورداری از کمک مالی اهداشده به بایدن، بسیار بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر