صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری تشریح شد؛

اعلام جزئیات نخستین رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی

نشست خبری تشریح جزئیات نخستین رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی برگزار شد.
کد خبر : 923360

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری اولین رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی پیش از ظهر امروز یکم مرداد ۱۴۰۳ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

 این رویداد از هفتم تا دهم مرداد و در راستای اقتصاد خلاق با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، خانه سینما، کانون فیلمنامه‌نویسان سینما، سازمان‌سینمایی، دانشگاه علم و فرهنگ، سینما تیکت و شرکت صوتی و تصویری سروش برگزار خواهد شد.

در ابتدای این نشست، بهزاد رشیدی دبیر اجرایی این نشست گفت: فراخوان اولین رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی در زمستان سال گذشته منتشر شد. آثار دریافتی در قالب کار‌های سینمایی بلند، فیلم کوتاه و سریال بود.

دریافت ۱۰۰۰ ایده فیلمنامه در اولین رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی

وی اظهار کرد: حدود هزار ایده فیلمنامه نویسی توسط ۳۳۲ نفر به دبیرخانه این رویداد ارسال شد. ۴۰ درصد شرکت کنندگان از تهران و ۶۰ درصد از سایر استان‌ها بودند. ۵۸درصد شرکت کنندگان آقا و ۴۲ درصد خانم بودند. ۹۸ اثر به عنوان آثار منتخب در دو بخش فیلم کوتاه و بلند انتخاب شده اند. صاحبان این ایده‌ها از هفتم تا نهم مرداد در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ با اساتید راهنما و سرمایه گذران و جمعی از کارگردان‌های سینمای کشور نشست‌هایی را در قالب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی و با حمایت پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار خواهند کرد.

در ادامه، محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نیز عنوان‌کرد: سینما به عنوان صنعتی که ورودی، فرایند تولید و خروجی دارد و محتوای آن فرهنگی است، کاملا در قالب صنایع فرهنگی قرار می‌گیرد. ما به عنوان متولی حمایت صنایع فرهنگی کشور، در جلسات و صحبت‌هایی که با مدیران خانه سینما داشتیم تصمیم گرفتیم فضایی ایجاد کنیم تا ایده‌پردازانی که در حوزه طرح و ایده فیلمنامه حرفی برای گفتن دارند را شناسایی کرده و به عرصه سینما معرفی کنیم.

 

وی اظهار کرد: روال بر این است که فیلمنامه نویس بعد از نوشتن کار خودش به دنبال کارگردان و سرمایه گذار باشد. برای اولین بار قرار است بستری برای برقرار ارتباط بین این بخش‌ها ایجاد کنیم. شیوه‌ای که ما انتخاب کردیم بر پایه استاندارد‌های جهانی و مبتنی بر هدایت‌گری مربیان (منتورینگ) است.

ایمانی خوشخو گفت: این فراخوان و استقبال از آن نشان داد که در شهرستان‌ها استعداد‌های خوبی داریم که به دلایل گوناگون عرصه‌ای برای فعالیت برای آن‌ها فراهم نشده بود. ما برگزاری این رویداد را از مجرای صنفی صنعت سینما جلو بردیم. البته پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی فقط بسترساز این حرکت است که بتواند ایده پردازان این حوزه را شناسایی کند تا این کار بتواند شروعی برای جوشش ایده‌های خلاق در حوزه فیلمنامه نویسی باشد.

وی افزود: کار دیگر ما این بود که ایده‌های برتر را به حال خودشان رها نکردیم سرمایه گذاران حوزه سینما و نمایش خانگی را دعوت کردیم تا در این سه روز با خالقان آثار و به‌ویژه برگزیدگان صحبت کنند تا کار‌ها به سرانجام و حتی عقد قرار داد برسد. اعتقاد ما این است که با رونق فیلمنامه سینمای ما هم رونق می‌گیرد.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در نهایت با بیان اینکه سعی ما این است تا جوشش ایده‌های خلاق صورت بگیرد، گفت: ما این ایده‌های خلاق را به حال خود رها نمی‌کنیم و سازمان‌هایی که می‌توانند حامی باشند به این رویداد دعوت شده‌اند، البته گام بعدی ما نیز دوره‌های آموزشی است.

فرآیند بلندمدت برای ایجاد خلاقیت

در ادامۀ این نشست، رئیس هیأت ارزیابی آثار با بیان اینکه دورۀ بررسی آثار و انتخاب آنها زمان‌بر است، گفت: ما برای این رویداد درخواست کردیم که افراد ایده‌های خود را برای فیلمنامه بفرستند و هدف اصلی و اولیۀ این رویداد پیدا کردن ذهن خلاق بوده و برای کسانی است که ما حدس می‌زنیم از بین آنها افرادی پیدا می‌شوند که برای فیلمنامه‌نویسی مناسب هستند.

مهدی سجاده‌چی در ادامه گفت: در همهٔ تولیدات اگر کشور‌هایی پیشرو باشند سایر کشور‌ها از ایده‌های آنان استفاده می‌کنند و دنبال آن هستند. ما برای ایجاد خلاقیت در کشور خودمان نیازمند برنامه‌ریزی درازمدتِ متکی بر باور هستیم و این نیاز، بیشتر از لزوم کار اداری احساس می‌شود و هر کسی از فیلمنامه‌نویسی و به هرشکلی دفاع کند و برای آن هزینه کند تشکر می‌کنیم.

به گفتهٔ رئیس هیأت ارزیابی کار، خلاقیت، گران است و برای آن باید هزینه‌ای طولانی مدت خرج شود. این گامی نخست برای فیلم‌سازی است و جایی مثل این رویداد در تلاش است تا کیفیت تولید را بالا ببرد. اگر این کار ادامه پیدا کند، نویسندگان جوان ما جایی برای عرضهٔ ایده‌های خود خواهند داشت.

به گفته دست اندرکاران برگزاری نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی، هیأت انتخابی و اساتید راهنمای این رویداد برای برگزیدن آثار، شامل پوران درخشنده، مهدی سجاده‌چی، مصطفی رستگاری، علی مؤذنی، حسین رحیم زاده، محمود اربابی، مهدی احمدی، ایمان فاضل، فریدون فرهودی و رضا حیدرنژاد بوده است.

دبیر علمی رویداد پس از اعلام این اسامی با بیان اینکه برخلاف اصطلاح دانش بنیان، کمتر به اقتصاد فرهنگ بنیان توجه شده است، رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی را در راستای اقتصاد فرهنگ بنیان دانست. به گفتۀ سید جلال چاوشیان از همان ابتدا تمام تلاش بر این بوده است که این رویداد نمایشی نباشد و به کاری ماندگار و مستمر بدل شود.

چاوشیان در ادامه افزود: طی سه روز برگزاری رویداد، اساتید راهنما بر کار نفرات برتر نظارت خواهند داشت و سپس آثار برگزیده را به شتاب دهندگان ارائه می‌دهیم.

در پایان این نشست از پوستر رویداد رونمایی شد. نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی از ۷ تا ۹ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر